• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 8 مهر 1402
کد مطلب : 204282
+
-

بهره‌برداری از قطعه اول محور مشهد - سرخس

خبر
بهره‌برداری از قطعه اول محور مشهد - سرخس

آیین بهره‌برداری از باند دوم قطعه اول محور مشهد  - سرخس با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. بدین‌ترتیب، 5.2کیلومتر از محور مشهد-سرخس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
به‌گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل خراسان رضوی، با توجه به اینکه کریدور ترانزیتی محور مشهد-سرخس به پایانه مرزی سرخس منتهی می‌شود، مهم‌ترین معبر ترانزیتی کشور و آسیای میانه به‌حساب می‌آید.
جعفر شهامت در این‌باره به همشهری گفت: «بار سنگین ورودی از این مسیر به شهر مشهد و همچنین اهمیت ایمنی جاده موجب شد عملیات احداث باند دوم محور مشهد-سرخس به طول 30کیلومتر در مصوبه‌های سفر دولت به استان در سال گذشته قرار گیرد. عملیات احداث باند دوم که کارفرمای آن توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تعیین شد، از همان سال گذشته سرعت گرفت.»
به‌گفته او، روز جمعه 7مهر 5.2کیلومتر مسیر به بهره‌برداری رسید و بقیه عملیات احداث محور مشهد-سرخس پیشرفت فیزیکی 10درصدی دارد.
مدیرکل راهداری خراسان رضوی ارزش ریالی بخش مورد بهره‌برداری قرار گرفته را بیشتر از 150میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: «اگر منابع مالی این پروژه بموقع تامین شود، این قابلیت وجود دارد که در سال1403، 25کیلومتر دیگر پروژه به بهره‌برداری برسد.»
شهامت تأکید کرد: «در این محور با توجه به تردد خودروهای سنگین تصادف‌های زیادی رخ می‌دهد که امیدوار هستیم با کاهش چشمگیر تصادف‌ها روبه‌رو شویم.»
به‌گفته جعفر شهامت، مشهد 2ورودی دارد که ورودی دیگر از سمت گلبهار است و به‌دلیل عرض کم جاده مشکلات شدید ترافیکی دارد: «این مشکلات نیز در حال رفع شدن است. امیدواریم در 3‌ماه آینده 5کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری برسد. تاکنون نیز 2.5کیلومتر آن زیربار ترافیک رفته است. کل این پروژه 25کیلومتر است.»
در مراسم بهره‌برداری از باند دوم قطعه اول محور مشهد-سرخس، نماینده فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه مشهد نیز گفت: «اصل محرومیت در استان مربوط به همین اطراف مشهد می‌شود؛ به‌طوری که بهسازی راه‌های ورودی به مشهد همواره مورد غفلت قرار گرفته و اعتبار مربوط به محورهای ارتباطی اطراف مشهد همیشه به فاصله‌های دورتر از این شهر اختصاص یافته است.»
سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: «دلیل این موضوع آن است که هزینه بهسازی ورودی‌های مشهد نسبت به مسیرهای دورتر از آن چند برابر و گران‌تر و تملک زمین و جابه‌جایی انشعاب‌های آب، برق و گاز دشوارتر است.»
این نماینده مجلس تأکید کرد: «خراسان رضوی به‌شدت بحران راه دارد و در حال حاضر آزادراه حرم تا حرم از سمت قم ساخته و بهره‌برداری شده، اما هنوز سمت حرم امام رضا(ع) ساخته نشده است. راه‌های 4طرف مشهد نیازمند توجه مسئولان است تا وضعیت بهتر شود.»
به‌گفته قاضی‌زاده‌هاشمی، عدد اعتباری موردنیاز برای تکمیل ساخت محور مشهد - سرخس بیش از ۲۰هزار میلیارد ریال است. او اضافه کرد: «فقط برای تکمیل ۳۰کیلومتر از آن 5هزار میلیارد ریال نیاز است.»
همچنین یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: «این استان در بخش‌های مختلف دچار چالش‌های جدی است؛ به‌ویژه محورهای ارتباطی اطراف حرم ازجمله محور مشهد - سرخس که اگر ساخت آن هرچه سریع‌تر تکمیل نشود، به زیرساخت‌ها و ابنیه آن خسارت وارد شده و هزینه‌های تکمیل آن دوبرابر می‌شود؛ ضمن اینکه تصادفات و نارضایتی مردم از آن نیز افزایش می‌یابد.»

***   
رشد ترانزیت خراسان رضوی با کشور ترکمنستان طی 6‌ماهه نخست امسال 58درصد تناژ بوده که عمده آن از پایانه سرخس و پایانه مرزی لطف‌آباد صورت گرفته است. با توجه به رشد 3برابری ترانزیت استان که در برنامه هفتم توسعه آمده است، احداث باند دوم مشهد-سرخس در اولویت قرار دارد. روزانه حدود 1100 کامیون در این مسیر تردد و مصالح معدنی را جابه‌جا می‌کنند و ترددی که در پایانه مرزی در 6‌ماه اخیر ثبت شده هم بیش از 50هزار مورد است.
در مصوبات هیأت دولت 30کیلومتر از این محور به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی واگذار شده است و ادامه پروژه دوم که از سنوات گذشته فعال بوده، توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور انجام می‌شود و در قسمت‌هایی که نیاز احداث تونل و... را هم دارد، متولی آن، شرکت ساخت است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید