• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204150
+
-

معاینه فنی خودرو به در منزل تهرانی‌ها می‌رسد

آلودگی هوا بلای جان شهرهای بزرگ ازجمله تهران شده است، در گذر زمان راه‌های مختلفی همچون گسترش فضای سبز، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و ... به‌عنوان راهی برای گریز از این آلودگی انتخاب شدند و در این میان معاینه فنی خودروهای شهر نیز در قامت یک راه‌حل در کنار گزینه‌های دیگر از سوی شهرداری پیگیری می‌شود. اهمیت الزام خودروها به معاینه فنی موجب شد تا روز گذشته نخستین همایش ملی معاینه‌فنی خودرو با رویکرد ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا برگزار شود.



مکث
گسترش خطوط سیار معاینه فنی

شادی مالکی، مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران:  یکی از اقدامات مناسب در این دوره از مدیریت شهری این است که علاوه بر توسعه مراکز ثابت معاینه فنی، خطوط سیار نیز توسعه و گسترش پیدا کرده‌اند؛ به‌طوری که در سال‌های گذشته ۷خط سیار راه‌اندازی شده بود، اما امسال ۸خط به خطوط قبلی افزوده شده و تعداد خطوط سیار به ۱۵خط رسیده است. با توجه به برنامه‌ریزی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران قرار است تا در6 ماهه دوم سال ‌جاری شاهد فعالیت یک تا ۲دستگاه پرتابل معاینه فنی در مقابل در منازل باشیم. همچنین قرار است که پرتابل‌های معاینه فنی در منازل به‌ صورت کوتاه‌مدت در برج‌های مسکونی واحدهای متمرکز و ارگان‌های دولتی مستقر شوند. در این شیوه علاوه بر تعرفه مشخص معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، مبلغی نیز بابت جابه‌جایی پرتابل‌های معاینه فنی از شهروندان و مراجعه‌کنندگان اخذ خواهد شد. برخی خودروها مشمول معاینه فنی نیستند، اما در مراجعه به مراکز متوجه می‌شویم که آمار خرابی این خودروها با دیگر خودروها تفاوت چندانی ندارد. گفتنی است معاینه فنی سیار امکان جا به جایی در بازه زمانی کوتاه مدت را ندارد، این خطوط برای بازه زمانی یک تا 2 سال بر روی زمین مستقر می‌شوند اما خطوط معاینه فنی پرتابل به صورت هفتگی یا بازه زمانی کوتاه‌تر جا‌به‌جا می‌شوند. همچنین در شیوه معاینه فنی پرتابل، تجهیزات به وسیله یک کفی حمل می‌شوند و امکان گذاشتن تجهیزات روی زمین مهیاست.

مکث
جلوگیری از اخذ معاینه فنی پلاک تهرانی‌ها در شهرستان‌ها

سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر: آلودگی هوا در تهران بیداد می‌کند و۷۰درصد دلیل آلودگی، وجود خودروهای فرسوده است. آمار مرگ ومیر به ‌دلیل آلودگی هوا در تهران برابر با تصادف‌های جاده‌ای است؛ خودروهایی که پلاک تهران دارند به‌دلیل آنکه معاینه فنی در تهران سخت‌تر است برای این کار به شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند، چون آنها سهل‌تر کار را انجام می‌دهند که این یک مشکل است و باید پیگیری شود.

مکث
گلایه از کیفیت خودروهای داخلی

سردار سیدتیمور حسینی، جانشین راهور فراجا: من در مورد منابع آلاینده به آمار دقیق نرسیدم. ما در کشور نزدیک ۴۰میلیون وسیله نقلیه داریم که ۲۰میلیون آنها مشمول معاینه فنی هستند. خواهش می‌کنم تحقیق شود که سهم آنها که مشمول نیستند در آلودگی چقدر است؟ یک کارشناس به من گفت که خودروهایی که ما می‌سازیم یورو ۴ و ۵ هستند، اما بعد از گذشت ۶ ماه، یورو آنها به ۳تنزل پیدا می‌کند. در یک تحقیق دیگر باید مشخص شود که سهم خودروهای دارای معاینه فنی در آلایندگی چقدر است؟ نباید این نگاه ایجاد شود که کارهای ما در راستای درآمد‌زایی است. زبان ما مو درآورد که حوزه خودرو دچار تحول شود، اما نشد و من امیدی به تغییر این حوزه ندارم. برخورد با معاینه فنی کار ساده‌ای است، اما از نظر من چاره کار نیست، چاره کار پرداختن به ‌علت‌های اصلی است که باید هزینه‌هایش را بپردازیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید