• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 12 شهریور 1402
کد مطلب : 202078
+
-

بایدها و نبایدهای پیاده‌روی معنوی‌ که به رستخیز شیفتگان حسین ع معروف است

من با حسینم، منزل‌به منزل

من با حسینم، منزل‌به منزل

مسافر مسیر اربعین بودن، موهبتی عظیم است؛ مسیری بیکران به‌سوی عشقی بی‌نهایت. موج شور حسینی زائران را می‌کشاند و میزبان چه سخاوتمندانه و صبور مهمان‌داری می‌کند. اینجا یقینا رستخیز شیفتگان حسین(ع) است. مختارهای زمانه به‌سوی حرم می‌شتابند. سفر اربعین پیر و جوان نمی‌شناسد؛ همه زائر این حرم‌اند. 1452ستون از نجف تا کربلا در مسیر 80کیلومتری، زائران را هدایت می‌کنند. فاصله بین هر ستون ۵۰متر و ۲۰ستون یک کیلومتر است. زمان لازم برای پیاده‌روی ۲۰ تا ۲۵ ساعت و زمان تخمینی سفر پیاده ۲ تا ۳ روز است.



ثوابی برابر با هزار حج
زیارت مزار مطهر امامان، به‌ویژه امام‌حسین(ع) در فرهنگ شیعی جایگاه بسیار مهمی دارد. در برخی از این روایات، زیارت امام‌حسین(ع) با حج و عمره مقایسه و برتری خیره‌کننده این زیارت بر حج و عمره بیان شده ‌است. عبدالله بن عباس گوید: «به محضر پیامبر(ص) وارد شدم؛ درحالی‌که امام ‌حسن(ع) برگردن ایشان و امام حسین(ع) روی پای ایشان بود، هر دو را می‌بوسید. سپس فرمود: «ای ابن عباس، هر کس حسین(ع) را با شناخت حقش زیارت کند، برایش هزار حج و هزار عمره نوشته شود. بدان که هرکس او را زیارت کند، مثل این است که مرا زیارت کرده است و هر کس مرا زیارت کند، همانند کسی است که خدا را زیارت کرده است و حق زائر بر خداوند این است که او را با آتش عذاب نکند.»
برشمردن فضیلتی همچون حج و عمره و یا افزون بر آن، اختصاص به زیارت امام‌حسین(ع) ندارد و برای اعمال دیگری نیز چنین فضایلی تصور شده است و دلیل آن، نه کم ارزش بودن حج، بلکه به جا آوردن اعمال مستحب در زمان مطلوب بوده است.

زیارت همراه با معرفت
زائران توجه کنند که آنچه مایه کمال زیارت می‌شود، معرفت و شناخت مقام و موقعیت زیارت‌شونده است، نه اعمالی بی‌روح و همراه با غفلت. زیارت همراه با معرفت یعنی بدانیم که امام معصوم چه شخصیتی است؟ معرفت او چگونه ممکن است؟ حق او چیست؟ حق معرفت او چیست؟ امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که قبر حسین بن علی(ع) را همراه با معرفت زیارت کند، همانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است.» (بحارالانوار: ج98، ص77). همچنین از امام‌حسین(ع) روایت شده: «محبت ما اهل‌بیت(ع) سبب ریزش گناهان است؛ چنان که باد، برگ درختان را می‌ریزد.» ثواب زیارت اربعین وقتی بیشتر می‌شود که زائران در این مسیر به شناختی بیشتر از امام‌حسین(ع) دست یابند. بدانند آن حضرت برای چه هدفی قیام کرده و در چه راهی به شهادت رسیده است. معرفت و شناخت از واقعه عاشورا موجب می‌شود تا ضمن زیارت، با آن حضرت پیوند تازه‌ای برقرار کنند و در مسیر اهداف آن بزرگوار قرار ‌گیرند و محتوای سازنده زیارت نامه‌ها را در وجود خود پیاده کنند و از ثواب معنوی این زیارت برخوردار شوند.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید