• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 4 مهر 1402
کد مطلب : 203858
+
-

مرور خاطرات معلم قدیمی شمیران

یک قرانی‌های میرزافرهمند سهم بچه‌درس‌خوان‌ها

یک قرانی‌های میرزافرهمند سهم بچه‌درس‌خوان‌ها

عباس صالحی-معتمد‌محله

درس خواندن بچه‌ها در روزگارانی که خبری از مدرسه به شیوه امروزی نبود، دغدغه بسیاری از افراد خوشنام و معتبر محله بود. یکی از کسبه قدیمی و خوشنام تجریش که نامش هنوز هم در یاد اهالی باقی‌مانده حاج‌آقامیرزا فرهمند است که در گویش محلی به او میزفرهمند می‌گفتند. میرزا سواد قرآنی داشت و بر حلال‌بودن کسب‌وکارش دقت می‌کرد. او سر راه رفتن به مغازه، هرجا پسربچه‌ها را می‌دید تشویق‌شان می‌کرد تا درس بخوانند و باسواد شوند. بعضی از پسربچه‌های بازیگوش و گریزان از درس خواندن تا میرزا را می‌دیدند پا به فرار می‌گذاشتند. اما در میان آنها بودند افرادی که نصیحت میرزا را آویزه گوش خود کردند و حالا برای خودشان به جایی رسیده‌اند. یکی از آنها دکتر دندانپزشک حسن صالحی‌مقدم است که خاطراتی از جایزه‌های یک‌قرانی میرزا دارد.
 عباس صالحی از معتمدان محله تجریش روایتی را که از دکتر صالحی مقدم شنیده برایمان نقل می‌کند: «آنطور که شنیده‌ام، میرزا درس مکتبی خوانده بود و سواد قرآنی داشت. هروقت پسربچه‌ها را در کوچه می‌دید از آنها می‌خواست سفت و سخت درس بخوانند. گاهی هم به هر کدام که اهل درس و سواد بودند یک قران جایزه می‌داد. بچه‌ها در خانه‌ای که کنار امامزاده صالح(ع) بود، جمع می‌شدند و پای درس میرزا می‌نشستند.»
 خاطره دیگر دکتر صالحی مقدم به زمانی برمی‌گردد که درس انگلیسی می‌خوانده‌است: «آن زمان علاوه بر اینکه پای درس میرزا می‌نشستم، به مدرسه هم می‌رفتم. یک روز در مسجد زبان انگلیسی می‌خواندم تا میرزا بیاید و درس را شروع کند. وقتی خادم مسجد متوجه شد، به پدرم گفت اجازه نده پسرت درس بخواند، کافر می‌شود! میرزا وقتی این حرف را شنید مزد خادم را توی پاکت گذاشت و به او داد و گفت دیگر به خادم احتیاجی نداریم. تو با این حرف زدنت آدم‌ها را به بیراهه می‌کشی و بچه‌ها را از درس خواندن سرد می‌کنی.»  حرف میرزا و تشویق به درس‌خواندن انگیزه‌ای شد تا دکتر صالحی مقدم درس‌خواندن را تا رفتن به دانشگاه در رشته دندانپزشکی ادامه دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید