• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 آذر 1402
کد مطلب : 212118
+
-

امجدیه 3 قرانی!

امجدیه 3 قرانی!

نام: امجدیه

نشانی: خیابان مفتح

ورزشگاه امجدیه نخستین ورزشگاه و زمین فوتبال استاندارد کشور در تهران بود و بسیاری از اتفاقات مهم تاریخ فوتبال در این میدان ورزشی رقم خورده است. درباره تاریخچه تاسیس این ورزشگاه نقل شده که دولت وقت در سال ۱۳۰۶ زمین ورزشگاه امجدیه را از فردی به نام «امجد نظام یا امجدالسلطنه» برای ساخت یک زمین رسمی فوتبال، با تصویب لایحه‌ای در مجلس، خرید. امجد نظام شرط کرد که اگر نام ورزشگاه به نام او نامگذاری شود، این زمین را با هزینه کمتری بفروشد. از این‌رو ورزشگاه «امجدیه» نامگذاری شد، اما نصر‌الله حدادی، تهران‌شناس، این ادعا را با اسناد و دلایلی رد می‌کند: «سال ساخت امجدیه، معمار آن و علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف که زمین را فروخته یا اهدا کرده ساخته ذهن تاریخ‌سازان است. ورزشگاه در سال ١٣٠٦ ساخته نشد، بلکه ۸ سال بعد از این تاریخ بنا شده است. علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف و فرهنگ کشور و بهداری در دوران پهلوی اول و دوم، می‌نویسد:
«... در پایتخت چهار زمین وسیع در چهار نقطه شهر (شمال: اراضی باغ امجدیه، شرق: اکبرآباد دولاب، غرب: اراضی پشت باغشاه و جنوب: اراضی معروف به باغ فردوس نزدیک بیمارستان شیر و خورشید سرخ) خریداری و به نام وزارت معارف قباله شد که همه هنوز موجود است. بدین‌ترتیب میدان‌های نسبتاً وسیع در چهار نقطه شهر به‌وجود آمد... از این میدان‌ها آن که از همه وسیع‌تر بود، بیرون دروازه دولت، معروف به باغ امجدیه، بود که به مساحت بیست و یک هزار ذرع مربع که هر ذرع ١٠٤ سانتی‌متر است از مرحوم حاجی مهدی‌قلی مخبرالسلطنه هدایت از قرار ذرعی سه قران خریداری شد. در اوایل سال ۱۳۱۲ در میدان ورزش امجدیه طرح بنای یک ورزشگاه عمومی استادیوم ریخته شد و طبق نقشه موسیو‌سیرو، مهندس فرانسوی، آغاز شد که جایگاه‌های مدرج گرداگرد آن محوطه گنجایش پانزده هزار تماشاچی را دارد.»
به اعتقاد حدادی، امجدیه نه‌تنها نخستین مجموعه ورزشی ایران، بلکه بخشی از هویت و خاطره شهری و ملی کشور است. برپایی مسابقات کشتی پهلوانی ملی کشور و اعطای بازوبند پهلوانی در مجموعه امجدیه انجام می‌شد. به‌عبارت دیگر، در عصر پهلوی دوم امجدیه کارکردی را در شهر تهران به دست آورد که در عصر قاجار، میدان ارگ واجد آن بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید