• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 4 مهر 1402
کد مطلب : 203856
+
-

حاصل جست‌وجوی همشهری محله برای پیدا کردن نخستین مدرسه‌های تهران در این اینفوگرافی پیش‌روی شماست

زنگ اولین‌ها در پایتخت

زنگ اولین‌ها در پایتخت

تهران را باید مهد نخستین مراکز آموزشی دانست؛ مدارسی که برای نخستین بار بنا شدند و مردان و زنان بسیاری برای پا گرفتن آنها و توسعه نظام آموزشی کشور تلاش کردند و رنجنامه‌ها نگاشته‌اند. بی‌شک در این مدارس بسیاری از حکما، شعرا، اطبا، منجمان، دبیران، مستوفیان، مفسران، سیاستمداران و مانند این بزرگان و اندیشمندان تحصیل ‌کرده‌اند و خاطرات زیادی در لابه‌لای اوراق تاریخ این شهر به یادگار گذاشته‌اند.



نخستین مدرسه اسلامی و انقلابی تهران
شهید بهشتی، رجایی و باهنر معلمان مدرسه کمال بودند


پس از جنگ جهانی دوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی از فعالان فرهنگی و مذهبی امتیاز نخستین دبستان اسلامی را گرفت و مدرسه‌ای در محله نارمک برپا کرد. او به همراه یدالله سحابی از سیاستمداران معروف چراغ این مدرسه را روشن کردند و نخستین مدرسه اسلامی تهران را بنیان نهادند. در این مدرسه علاوه بر برنامه‌های درسی وزارت فرهنگ، قرآن، فقه و اصول عقاید اسلامی تدریس می‌شد. فعالیت‌های دبیرستان کمال تنها به دانش و اخلاق خلاصه نمی‌شد و کم‌کم وارد حوزه سیاست شد. بالاخره با فشار ساواک در اسفندماه ۱۳۵۲ امتیاز دبیرستان لغو شد. این مدرسه بعد از انقلاب دوباره فعال شد. از مدرسان معروف مدرسه می‌توان به شهید محمدجواد باهنر، دبیر دین و زندگی؛ شهید سیدمحمد بهشتی، دبیر زبان خارجه؛ و شهید محمدعلی رجایی، دبیر ریاضیات نام برد.

نخستین مدرسه نظام تهران
درس نظام در باغ‌شاه



‫اگرچه ساماندهی و آموزش نظامی در همه ادوار تاریخ ایران وجود داشته است اما در دوره صفوی و بعد از شکست‌های پی‌درپی در برابر عثمانی بود که به‌طورجدی پیگیری شد. پس‌ از آن تاریخ شکل تربیت نیروی نظامی تغییر کرد، چون تا پیش از آن آموزش نظام به شکل عمومی و طایفه‌ای بود. رضاخان در دی‌ماه ۱۳۰۰ شمسی زمانی که به وزارت جنگ منصوب شد دستور متحدالشکل کردن نیروهای نظامی را صادر کرد.  او نخستین مدرسه نظام تهران را که به‌نام مدرسه کل نظام معروف بود در باغ‌شاه راه‌اندازی کرد. در این مدرسه گذشته از برنامه وزارت فرهنگ، موضوعات نظامی نیز تدریس می‌شد و شاگردان پس از گذراندن دوره چهارساله به دوره عالی راه می‌یافتند. دروس ارائه‌شده در مدرسه نظام شامل تاکتیک و خدمات صحرایی، مشق‌های نظامی، ریاضیات، زبان خارجی (فرانسه و انگلیسی) بود.‬‬‬‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید