• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20373
+
-

بیم و امیدهای هندبال ایران

نیلوفر حامدی
هندبال ایران باید حدود ٢ماه دیگر در بازی‌های آسیایی جاکارتا برای بازپس گیری اعتبار گذشته‌اش وارد میدان بزرگی شود ولی همچنان فدراسیون شرایط باثباتی ندارد. اگرچه به ظاهر همه در پست‌هایشان مشغول کار هستند اما در  حقیقت، وضعیت مطلوب نیست. سرمربی جدیدی که به تیم ملی آمده هیچ آزمون وخطایی انجام نداده است و تنها یک برنامه بازی تدارکاتی برون‌مرزی در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر  هنوز حضور قطعی همه لژیونرها در مسابقات نهایی نشده و با این اوضاع، نگرانی‌ها برای هندبال، آن هم بعد از ناکامی بزرگ در مسابقات قهرمانی آسیا بیشتر می‌شود.
    تیمی که هنوز کامل نیست 
سرمربی مقدونیه‌ای  تیم ملی هندبال ایران رزومه فوق‌العاده‌ای ندارد؛ او در سال ۲۰۰۸ سرمربی یک تیم باشگاهی در اروپا بوده است که همراه با آن نتوانسته نتیجه خاصی هم کسب کند. همچنین مربی باشگاه کشور خودش را هم در کارنامه دارد. تنها بخش مثبت رزومه «زوران کاستاراتوویچ» همراه با الجیش قطر است. وقتی در سال٢٠١٤ همراه با این تیم رتبه چهارم را در مسابقات باشگاه‌های جهان کسب کرد که البته پس از آن هم در این باشگاه ماندگار نشد. او معتقد است بازیکنان ایرانی را به خوبی 
می‌شناسد و به همین دلیل برای کار با آن‌ها با مشکل مواجه نمی شود اما مساله اینجاست که خیلی از مربیان سابق هم چنین تصوری داشتند. او درباره شناختش از بازیکنان تیم ملی گفته است: « من هندبالیست‌های ایرانی را می‌شناسم. در دوره‌های قبلی رقابت‌های آسیایی و قهرمانی آسیا آن‌ها را دنبال کرده‌ام. حتی آن‌ها را در حالت عادی و لیگ‌های اروپایی نیز دنبال می‌کنم.» شاید به نظر کاستاراتوویچ این مقدار آشنایی برای شناخت بازیکنان یک تیم ملی کافی باشد اما در همین مسابقات قبلی یعنی قهرمانی آسیا هدایت هندبال ایران را به ماچک سپرده بودند. به کسی که پیش‌تر سرمربی تیم ملی بود و تصور می‌کردند هندبال ما را می شناسد اما حضور او کمکی نکرد و ایران نه تنها سهمیه حضور در مسابقات جهانی را کسب نکرد بلکه حتی نتوانست روی سکوی آسیایی برود و آن رقابت‌ها را به یک ناکامی بزرگ بدل کرد.موضوع بعدی حضور لژیونرهاست. تا به اینجای کار و در دومین مرحله از اردوی تیم ملی، تعدادی از چهره‌های برجسته هندبال در اردو حضور دارند اما بازهم نگرانی‌ها دراین‌باره هست. تیم ملی هندبال از ٢٤اردیبهشت وارد اردو شد. حالا مرحله سوم اردو رو به پایان است و باید منتظر آخرین مرحله بود. در این مدت لژیونرها کم کم به تیم اضافه شده‌اند و به واسطه کامل نبودن تیم، برنامه اردوها هم خیلی ساده بود. تمرین تاکتیکی و تکنیکی و چندبازی دوستانه با تیم ملی جوانان قطعا چیزی نیست که به هندبال ایران در مصاف‌های دشوار جاکارتا کمک کند. تورنمنت قطر شاید تنها میدانی باشد که بتواند کمی تیم را به وضعیت ایده‌آل نزدیک کند و آن هم به شرطی که همه ملی‌پوشان و ستاره‌ها حاضر باشند. 
    مثلث هماهنگی در هندبال 
حسین دانش، کارشناس هندبال درباره شرایط تیم ملی قبل از بازی‌های آسیایی به همشهری ورزشی می‌گوید: «هندبال ایران قطعا از لحاظ نیروی انسانی یعنی بازیکنان حرفه‌ای شرایط خوبی دارد. اما مساله اینجاست که تضمینی در این‌باره وجود ندارد. یعنی هربار که تورنمنتی پیش‌رو است غیر از مسابقات بسیار بزرگ مثل انتخابی جهان و المپیک هندبال ایران از داشتن برخی چهره‌هایش محروم است. اگرچه این موضوع در کشورهای دیگر هم رخ می دهد اما در ایران به واسطه ضعف لیگ داخلی و نداشتن برنامه منظم اکثر بازیکنان به خارج رفته و لژیونر شده اند. در ظاهر شاید این انفاق خوش یمنی برای یک رشته ورزشی محسوب شود اما از آنجایی که در داخل کشور و لیگ ایران بازیکن زیای باقی نمی ماند و آن‌ها هم که هستند در لیگ پویا و پرچالش بازی نمی‌کنند، کیفیت بازیکنان داخلی افت می‌کند. از طرف دیگر سطح بازیکنان اختلاف زیادی باهم پیدا می‌کند و در نتیجه همین بازیکنان در یک تورنمنت دیر به هماهنگی لازم با هم می رسند. همین حالت را مقایسه کنید با کشوری مثل آلمان که هندبال خوبی دارد. بازیکنان درجه یک این کشور اگرچه شاید در لیگ اسپانیا و مجارستان هم بازی کنند اما به واسطه اینکه سطح لیگ خودشان بالاست هر دو طیف ملی‌پوشان در یک اردوی تدارکاتی به بالاترین سطح هماهنگی می‌رسند. چیزی که در هندبال ایران به خاطر همان مشکلاتی که اشاره شد، رخ نمی دهد.» دانش با اشاره به هدایتگر جدید تیم ملی هم می‌گوید:
«در حال حاضر هندبال ایران مشکل دیگری هم دارد و آن هم اینکه بازیکنان باید با سرمربی جدید هم به هماهنگی برسند. آن هم در حالی که تورنمنت‌ها و بازی‌های تدارکاتی خارجی زیادی برنامه‌ریزی نشده است و همین موضوع هم می تواند روی عملکرد تیم تاثیر بگذارد. از سوی دیگر فدراسیون در حالی با سرمربی مقدونیه‌ای به توافق رسید که حرف و حدیث‌ها خبر از مربیان تراز اول جهان می‌داد.» دانش در مورد نتایج تیم ملی در جاکارتا  معتقد است: « در هر حال همه می دانند که هندبال کشور ما پنانسیل‌های فراوانی دارد. بازی‌های آسیایی هم با تمام بزرگی‌اش میدان حل نشدنی برایمان نیست. انتظارها این است بعد ناکامی قهرمانی آسیا، تیم ملی و فدراسیون در این تورنمنت نتیجه قبلی را جبران کنند. اگرچه راحت نیست اما شدنی است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید