• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
جمعه 31 شهریور 1402
کد مطلب : 203635
+
-

ایمن‌سازی‌ پایتخت

تهران باید در مقابله با برخی حوادث ایمن شود و از سوی دیگر شعار پیشگیری بهتر از درمان است باید سرلوحه مدیریت شهری باشد. در دوره پنجم عدم‌ایمن‌سازی‌ گودهای پرخطر، عدم‌ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های پرخطر و عدم‌پایش ساختمان‌های بلندمرتبه ازجمله مواردی است که از آنها غفلت شده است.

80درصد ایمن‌سازی‌  گودهای پرخطر
گودهای پرخطر مربوط به پروژه‌هایی هستند که بنا به دلایلی عملیات عمرانی آنها متوقف شده است و ازاین‌رو رها شده‌اند و احتمال ریزش ساختمان‌های مجاور وجود دارد.پیروز حناچی شهردار وقت تهران در 30فروردین‌ماه 1400 عنوان کرده که تنها 12گود پرخطر پر شده است اما شهرداری تهران در دوره فعلی تلاش کرده با مشارکت مالکان این گودها را ایمن‌سازی‌ کند. در مواردی هم که مالکان همکاری نکرده‌اند همسطح‌سازی‌ آنها با دستور قضایی صورت گرفته است. به‌گفته مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، ایمن‌سازی‌ گودهای پرخطر تهران که پیشرفت 80درصدی دارد در حال پیگیری است. در این میان می‌توان به ایمن‌سازی‌ گودهای پرخطر در مناطق 8 و 17 اشاره کرد. براساس اطلاعاتی که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در اختیار خبرنگار همشهری قرار داده است، تعداد گودهای رها شده پایتخت از 251گود در شهریور سال1400 به 194گود تا به امروز رسیده است و با توجه به شناسایی گودهای جدید، باید گفت که در این بازه زمانی 57گود، ایمن‌سازی‌ شده‌اند.


2800 مدرسه ارزیابی می‌شوند
در پایتخت حدود 4500مدرسه وجود دارد که برخی فرسوده و قدیمی هستند و بنابراین با توجه به حضور دانش‌آموزان در آنها رعایت نکات ایمنی امری لازم است تا از بروز حوادثی مانند ریزش سقف مدرسه آزادی منطقه 14که سال 96رخ داد، جلوگیری شود. مدیریت شهری در راستای مسئولیت اجتماعی به این موضوع ورود کرده و از تیرماه ارزیابی حدود 2800مدرسه شروع شده است. پس از اتمام پایش چک‌لیست‌ها در اختیار مسئولان مدرسه و آموزش و پرورش قرار می‌گیرند تا ایمنی‌سازی‌ شوند.

9 کمیته قرارگاهی
وجود 33هزار ساختمان ناایمن، 200گود رها شده، 33گود پرخطر و 93ساختمان بسیار خطرناک، سبب شد تا مدیریت شهری برای رسیدگی به وضعیت آنها قرارگاه ایمنی راه‌اندازی کند. 9کمیته (کمیته خدمات شهری و ایمنی، شهرسازی و معماری و...) در این قرارگاه شکل‌گرفت تا مشکلات با راهکارهای مناسبی حل شوند.

600 ساختمان بلندمرتبه
 لیست 93بنای ناایمن شهر تهران توسط دستگاه قضا منتشر شد و مالکان موظف به ایمن‌سازی‌ شدند. در گام بعدی شهرداری تهران اقدام به پایش ساختمان‌های بلندمرتبه (بیش از 6طبقه)کرد. به‌گفته علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، حدود 16هزار ساختمان بلندمرتبه و مهم ناایمن در پایتخت وجود دارد که وضعیت برخی از آنها مانند متروپل است و امکان دارد فرو بریزند. تا‌کنون بیش از 600ساختمان بلندمرتبه پایش و وضعیت آنها به سازمان‌های مربوطه اعلام شده است.

17600 ساختمان غیراصولی
براساس گفته‌های علیرضا فخاری استاندار تهران سال گذشته حدود 17614ساخت‌وساز غیرمجاز در استان تهران تخریب شده و در 3 ‌ماه اول امسال هم این آمار به 3874مورد رسیده است.

30 ساختمان مسکونی ناایمن
منطقه19 با توجه به موقعیت جغرافیایی و میزان مهاجرت‌پذیری نقطه جذابی برای سودجویان ساخت‌وساز بوده و هست. بنابراین امروز شاهد ساختمان‌های غیرایمن در این منطقه هستیم. تا‌کنون بیش از 30ساختمان 8 تا 10 طبقه که غیرمجاز ساخته شده بودند، شناسایی شده و عملیات تخریب آنها با حکم قضایی صورت گرفته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید