• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 17 اسفند 1402
کد مطلب : 220357
+
-

۵۰گود پُرخطر پایتخت ایمن‌سازی‌ شد

نگاه
۵۰گود پُرخطر پایتخت ایمن‌سازی‌ شد

علی نصیری؛ رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

شهر تهران شب‌ها ۱۰میلیون نفر و روزها حدود ۱۴میلیون‌نفر جمعیت دارد و در مجاورت گسل‌هايی قرار گرفته است. پایتخت کشور ۱۱روددره دارد و از یک اختلاف ارتفاع جدی و شیب برخوردار است، یعنی بام تهران تا پایین‌ترین نقطه شهر در ری، یک اختلاف ارتفاع ۹۰۰متری دارد. ۵۵ مخاطره برای امسال در شهر تهران برشمرده شد و ۱۴مورد آن ازجمله زلزله، سیل، توفان خشکسالی، زمین لغزش، فرونشست زمین، تهدیدات سایبری و قطع برق در اولویت قرار گرفتند، خطراتی که می‌توانند شهر ما را تهدید کنند. تهران یک میلیون پارسال و ۴میلیون واحد مسکونی دارد که بسیاری از آنها در حریم و بستر رودخانه‌ها احداث شده‌اند.
برنامه بحران چند بخش دارد که نخستین بخش آن اقدامات برای پیشگیری از وقوع و کاهش خطر است. آمادگی برای زمان وقوع حادثه شامل اقداماتی مانند تدوین برنامه‌ها، استقرار سامانه‌های هشدار سریع، تامین تجهیزات آمادگی و ارائه آموزش‌های تخصصی و تمرین می‌شود. بخش «پاسخ» به بعد از حادثه مربوط می‌شود و در نهایت بخش بازسازی و بازتوانی جسمی روانی و اجتماعی را خواهیم داشت. از زمان سپردن مسئولیت مدیریت بحران شهرداری تهران به بنده توسط شهردار تهران تصمیم گرفتیم که با توجه به اسناد بالادستی، اقدامات پیش‌دستانه و ایمنی شهر را ترجیح دهیم و مدیریت ریسک و اقدامات قبل از وقوع حادثه را دنبال کنیم به‌طوری که طراحی یک برنامه ایمنی کالبدی را برای شهر تهران در ۱۵۸اقدام و ۲۵خط تلاش پیگیر شدیم و توانستیم این برنامه را تهیه و ابلاغ کنیم. براساس این برنامه ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند‌مرتبه شهر را آغاز کردیم که ۱۶هزار ساختمان‌ نیازمند ارزیابی تشخیص داده شد و ۳۴۵۰ساختمان در یک تعامل بین ۹دستگاه بازدید شدند و نتیجه نهایی درباره ۱۴۰۰ ساختمان مشخص شد.
از گودهای رها شده پرخطر ۵۰مورد ازجمله گود برج میلاد با ۲۰۰میلیارد تومان هزینه و گود کنار کتابخانه ملی موسوم به گود فرهنگ، ایمن و رفع خطر شد. از ۶۶دستگاه پل اولویت‌دار، ۳۳پل مقاوم‌سازی شد. در پیش‌بینی مقاوم‌سازی، ۱۴پل کارگاه فعال دارد. یک‌هزار و ۹۸۷بوستان بازرسی شده و ۱۰هزار و ۲۱۷مورد از عدم‌تطابقات در این بوستان‌ها رفع شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید