• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 28 شهریور 1402
کد مطلب : 203376
+
-

جهادی از جنس مدرسه‌سازی‌

یادداشت
جهادی از جنس مدرسه‌سازی‌

حمیدرضا خان محمدی ؛ رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور

مدرسـه به‌عنوان کالبد نظام تعلیم و تربیت همواره کانون تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه بوده و تأثیر مهمی در فعالیت، حیات و پویایی علمی جامعه دارد. آموزش و پرورش برای تربیت نیروهای انسانی متعهد، دانشمند، متخصص و ماهر وفق سند تحول بنیادین، می‌بایست با بازخوانی و بازتولید تمام مؤلفه‌ها و عوامل آشکار و پنهان نظام تعلیم و تربیت، زمینه تربیت آگاهانه و آزادانه، نسلی مؤمن، خلاق، فعال، بانشاط، شایسته و وفادار به ارزش‌های اسلامی - ایرانی را متناسب با تحولات محیطی و نیازهای زمان، تا رسیدن به‌مراتبی از حیات طیبه فراهم آورد.
سازمان نوسازی مدارس کشور به‌عنوان متولی تامین و تجهیز فضاهای آموزشی که به‌مثابه «‌ظرف تعلیم ‌و تربیت» بر چگونگی شکل‌گیری مظروف خود، اثر مستقیم و غیرمستقیم دارد، تلاش می‌کند با طراحی، ساخت، معماری، رنگ و تجهیز مناسب فضاهای آموزشی و تربیتی، در تسهیل و پیشبرد تحقق اهداف نظام تعلیم ‌و تربیت سهیم باشد. در دوره جدید مدیریت خانواده بزرگ نوسازی مدارس در سراسر کشور، تلاش شد با رویکرد مهم مردمی‌سازی‌ دولت محترم، تقویت روحیه انقلابی و کار جهادی بیش از پیش، کالبد مورد نیاز فرایند یادگیری تامین و زمینه آسایش و آرامش دانش‌آموزان در این فرایند فراهم شود تا جایی که دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور دولت انقلابی و مردمی سیزدهم در مراسم تحویل و بهره‌برداری بیش از ۲۰۰۰پروژه آموزشی و پرورشی 6ماهه اول سال 1402ضمن تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز گفت: اگرتا امروز 5000طرح آموزشی تحویل و 2000طرح دیگر در حال آماده‌سازی است، به برکت تلاش‌های خیرین مدرسه‌ساز و همچنین مدیران دلسوز، با کفایت و باانگیزه بوده است. حضور پر رنگ مردم در ساخت و نگهداری مدارس و عبور از مشارکت 50درصدی فرصتی برای ارتقای سرمایه‌های اجتماعی در سطح جامعه خواهد بود و به واقع الگوی موفق مردمی‌سازی‌ در مدرسه‌سازی‌ نمایان شد.
 موفقیت حاصل‌شده در تحویل بیش از 5800پروژه در قالب 27800کلاس درس با زیربنای 3میلیون و 500هزار مترمربع در طول فعالیت 2ساله دولت سیزدهم به خانواده بزرگ تعلیم و تربیت کشور، با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست و نشان از همت والای گروه‌های جهادی و مردمی و در راس آنها خیرین گرانقدر و همیشه همراه دارد. جالب‌تر اینکه در کمتر از ۱۰‌ماه اخیر بیش از 3100پروژه با استعداد بیش از 15هزار کلاس درس تحویل دانش‌آموزان عزیز شده است.
جانمایی نزدیک به ۶۴درصد از پروژه‌های جدید در روستاها و نقاط حاشیه شهر و تحویل بیشترین پروژه در سیستان و بلوچستان با بیش از ۳۰۰۰کلاس درس، گواه روشنی بر توجه نهضت مدرسه‌سازی‌ کشور به مناطق محروم است که در دولت سیزدهم نیز در حال پیگیری است. در پایان ذکر این نکته مهم ضروری است که حدود 104هزار کلاس درس در سطح کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی‌ است که امیدواریم با رویکرد دولت محترم در برنامه هفتم توسعه با تصویب احکام مرتبط با نهضت مدرسه‌سازی‌، این ضعف هم از صحنه مدارس ایران محو شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید