• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 18 شهریور 1402
کد مطلب : 202485
+
-

واکاوی حادثه انفجار در آرادکوه

اصل ماجرا
واکاوی حادثه انفجار در آرادکوه

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

چند روز پیش انفجار در زباله‌سوز مجتمع آرادکوه، حادثه‌ای تلخ آفرید که منجر به فوت 3تن از کارگران این مجموعه شد. این فاجعه که در یکی از مهم‌ترین مراکز پردازش پسماند کشور رخ داده، خبری ناگوار بود که مدیران شهری برای روشن‌ شدن ابعاد آن از همان ساعات اولیه دست به‌کار شدند. با این حال برخی شهرداری تهران را محکوم کردند که تلاش کرده این حادثه را پنهان کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران حادثه را این‌گونه روایت کرده است: «ساعت۲۱:۳۰ سه‌شنبه هفتم شهریورماه حجم زیادی بخار از خط۲ نیروگاه به سمت بیرون متصاعد و باعث شد 4نفر از کارگران دچار سوختگی ناشی از بخار شوند. بلافاصله هماهنگی‌ها برای انتقال کارگران به مراکز درمانی انجام شد.»
رضا محمدی گفت: «یک دستگاه آمبولانس مجتمع و یک دستگاه آمبولانس اورژانس به محل اعزام و مصدومان برای انجام مراقبت‌های اولیه به بیمارستان شهدای هفتم تیر منتقل شدند. متأسفانه با وجود مراقبت‌های انجام شده، 3نفر از کارگران به‌دلیل شدت سوختگی جان خود را از دست دادند و یک کارگر نیز که در بیمارستان شهدای یافت‌آباد بستری بود، پس از طی مراحل درمانی روز گذشته از بیمارستان ترخیص شد.»
در میان این اتفاق تلخ، برخی سایت‌های خبری تلاش کردند آن را یک آتش‌سوزی گسترده در آرادکوه جلوه دهند؛ موضوعی که محمدی درباره آن گفت: «حادثه آتش‌سوزی نبوده، بلکه بر اثر نشت بخار از لوله‌ بویلر رخ داده؛ درحالی‌که طبق اعلام پیمانکار، تعمیرات اساسی سامانه‌ها به‌تازگی انجام شده است.»
او تأکید کرده که شهرداری تهران علل بروز این حادثه را پیگیری خواهد کرد: «کمیته فنی متشکل از 4گروه به همراه کارشناسان خبره که از سوی شرکت تدبیر توسعه سلامت به‌عنوان سرمایه‌گذار و پیمانکار زباله‌سوز دعوت به همکاری شده‌اند، در حال بررسی دقیق علل این اتفاق هستند.»
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با ابراز تأسف و تاثر عمیق از این حادثه، می‌گوید: «ما از ابتدای وقوع حادثه پیگیر مراحل درمانی سانحه‌دیدگان بودیم و اقدامات لازم برای هر 4 کارگر آسیب‌دیده انجام شده است. همچنین به موازات بررسی علل حادثه، پیگیری حقوقی ابعاد موضوع در دستور کار سازمان قرار گرفته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید