• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20240
+
-

گلستان‌خوانی، ابتکاری تازه در فضای مجازی

اولین جشنواره مجازی گلستان خوانی کودکان و نوجوانان، هفتم تیر ماه به پایان می‌رسد

ادبیات
گلستان‌خوانی، ابتکاری تازه در فضای مجازی




فروغ جباری| شیراز - خبرنگار:

ادبیات پارسی مانند معلمی دانا در طول تاریخ ایران وظیفه هدایت مردم به سمت ارزش‌های اخلاقی چون صداقت، شهامت، جوانمردی را عهده دار بوده است.  تا سال‌های پیش هنوز مردم بسیاری برای تأیید حرف‌های خود، شعرها یا ضرب المثل‌های کهن پارسی را به مصداق می‌گرفتند، اما در یک دهه اخیر به دلیل رشد بسیار زیاد تکنولوژی و اعتیاد روز افزون مردم به خصوص کودکان و نوجوانان به فضای مجازی، یادآوری و یادگیری این ارزش‌ها به وسیله درک مفاهیم چند لایه در ادبیات کهن رو به فراموشی رفته است. بنابراین گروه‌های مختلف که دوستدار فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستند برای ترویج دوباره این مهم، دست به دامان فضای مجازی شده‌اند تا کودکان، نوجوانان و والدین را به سوی کتاب‌هایی ترغیب کنند که این روزها در قفسه‌های کتابخانه خاک می‌خورند. 

موسسه مشاعره و خلاقیت حدیث آرزومندی شیراز در این راستا اولین جشنواره مجازی گلستان‌خوانی را کلید زد و تاکنون با بازتاب فوق‌العاده‌ای از سوی مردم نیز مواجه شده‌اند.

 شرکت در جشنواره به شکل مجازی و با خوانش حکایات است و شرکت کنندگان آن در 3 گروه خردسالان 3 تا 6 ساله، کودکان ابتدایی مقطع اول تا ششم و نوجوانان متوسطه هفتم تا نهم حضور دارند. هر نفر برای شرکت در این جشنواره یک حکایت از گلستان سعدی را از حفظ می‌خواند و می‌تواند فیلمی را که تا سقف 2 دقیقه باشد برای این جشنواره ارسال کند. جشنواره مجازی گلستان‌خوانی شیراز از یکم اردیبهشت ماه آغار شده است و کودکان و نوجوانان تا هفتم تیرماه، مهلت خواهند داشت آثار خود را به صندوق پستی جشنواره ارسال کنند.


جزئیات و اهداف جشنواره

دبیر برگزاری اولین جشنواره مجازی گلستان‌خوانی کودکان و نوجوانان شیراز به تشریح این جشنواره می‌پردازد و می‌گوید: داوری این آثار براساس حفظ صحیح متن، صحیح خوانی، تسلط بر اجرا، به کاربردن نشانه‌های غیر کلامی و زبان بدن، تناسب حکایات با گروه سنی، تنوع متن و نوع اجرا و خلاقیت به کار رفته در آن خواهد بود. بعد از داوری به 3 نفر در هر بخش و در کل به 9 نفر هدایای نقدی و لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا می‌شود.

«پروانه مستقیم» می‌افزاید: در بخش جنبی این جشنواره آثار به قضاوت 5 نفر از داوران نوجوان خواهد رسید و به 9 نفر لوح و تندیس جشنواره تعلق خواهد گرفت. همچنین در بخش نگاه مردمی به کسانی که بتوانند بیشترین بازدید را در فضای مجازی به خود جلب کنند نیز لوح و تقدیر جشنواره تعلق خواهد گرفت. وی اضافه می‌کند: بودجه اولیه جشنواره را موسسه حدیث آرزومندی شیراز تأمین کرده است و در ادامه نشریه اینترنتی نوجوان‌ها با تأمین هزینه جوایز نقدی و همچنین نهادهای فرهنگی دیگر مانند مرکز شیراز شناسی و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز نیز به کمک جشنواره شتافتند.

مستقیم در خصوص بازتاب جشنواره در بین مردم، می‌گوید: هرچند در ماه‌های گذشته دانش آموزان درگیر امتحانات پایان سال بودند اما ارسال تعداد قابل توجهی از آثار به جشنواره نشان از استقبال خوب کودکان و نوجوانان و همینطور خانواده‌های آنها دارد، اما انتظار داریم در ماه آینده با توجه به شروع تعطیلات تابستان حجم آثار ارسالی بسیار بیشتر شود.
وی می‌افزاید: امروزه با توجه به وجود تکنولوژی‌های مختلف به ویژه فضای مجازی که سلیقه کودکان و نوجوانان ما را به شکل خاصی تغییر داده‌اند، توجه به فرهنگ و ادبیات اصیل ایرانی بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهند و تقویت ریشه‌های فرهنگی نسل جوان و آشنایی آنان با ادبیات کهن و چهره‌های مهم فرهنگی ممکن خواهد شد، اما باید در این مسیر از شیوه‌های جدید بهره گرفت تا کودکان و نوجوانان به این نوع فعالیت‌ها رغبت بیشتری پیدا کنند.

پروانه مستقیم معتقد است: ایجاد شور، نشاط و رقابت در فعالیت‌های فرهنگی مانند این نوع جشنواره‌ها به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا در مقابل فرهنگ‌های وارداتی با محکم کردن ریشه‌های خود به وسیله ادبیات و تاریخ مقاومت کنند و سبک زندگی ایرانی را فرا بگیرند تا در آینده با یادگیری اخلاق و منش ایرانی زندگی خوبی برای خود بسازند.


داوران نوجوان

دبیر برگزاری اولین جشنواره مجازی گلستان‌خوانی کودکان و نوجوانان شیراز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توجه به ادبیات به ویژه گلستان سعدی باعث شده است که کلاس‌های متعددی در مدارس برگزار شود، می‌گوید: دانش آموزان در این گونه کلاس‌ها با نحوه صحیح خوانی اشعار بزرگانی مانند سعدی، حافظ و فردوسی آشنا می‌شوند. از این جهت کودکان و نوجوانان در ابتدا با شیوه‌های نوین آموزشی با معانی کلمات آشنا شده و سپس به حفظ آن می‌پردازند. مستقیم در خصوص استفاده از داوران نوجوان در این جشنواره نیز می‌افزاید: گروهی از نوجوانان از خردسالی به فراگیری ادبیات فارسی پرداخته‌اند و هم اکنون از چهره‌های شناخته شده در مجامع ادبی کشور هستند، بنابراین تصمیم گرفتیم از آنها که مهارت لازم را دارند به عنوان داور نوجوان استفاده کنیم.


استقبال اهالی فرهنگ

دبیر برگزاری اولین جشنواره مجازی گلستان‌خوانی کودکان و نوجوانان شیراز همچنین درباره استقبال از این جشنواره می‌افزاید: ما به دنبال استقبال اهالی فرهنگ بودیم که خوشبختانه در یک ماه گذشته این اتفاق رخ داده است. امیدواریم پس از پایان این جشنواره، حافظ خوانی را نیز برگزار کنیم که اختتامیه آن همزمان با روز حافظ در 20 مهر ماه سال جاری خواهد بود. البته در کنار این برنامه‌ها، اتفاقات خوب فرهنگی دیگری نیز در دست اقدام است؛ ابتدا برنامه عصرانه ادبی که فراخوان آن نیز اعلام شده است و برنامه گسترده‌ای برای بزرگداشت هفته فرهنگ پهلوانی نیز خواهیم داشت که رایزنی‌های آن انجام شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید