• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20228
+
-

بازارچه‌های مرزی در سکوت

در بازارچه های مرزی امکانات بسیار نازلی در زمینه بهداشت، تامین آب آشامیدنی و استراحتگاه‌ وجود دارد

اقتصاد
بازارچه‌های مرزی در سکوت




سجاد محمدی| کرمانشاه- خبرنگار:

مرزهای کرمانشاه امتیازاتی بسیار ویژه و موقعیت استراتژیک برای رونق صادرات و شکوفایی اقتصادی استان دارند‌ اما متاسفانه تعطیلی بسیاری از بازارچه‌ها، بی‌توجهی به پیله‌وران، صادرات کالاهای بی‌کیفیت، نبود زیرساخت‌های مرزی، بی‌نظمی در بازارچه‌ها، کرمانشاه را از این موقعیت‌ها محروم کرده است و بی‌شک نقش اتاق بازرگانی در این زمینه برای سر و سامان دادن به اوضاع بسیار حائز اهمیت است. اتاق بازرگانی رکن مهم و سازنده برای رونق و شکوفایی اقتصادی به شمار می‌آید و در اجرای قوانین و همکاری و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان تجار، بازرگانان، صاحبان صنایع و معادن و کشاورزی نقشی سازنده را عهده‌دار است.

 اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکیلات رسمی می‌تواند زنجیره‌ای از فعالان اقتصادی، تجار، صاحبان صنعت و حرف، دستگاه‌های دولتی و نیز ارتباطات فراملی را ایجاد کند و در چارچوب سیاست‌های نظام، با تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی و کسب مجوز از وزارت بازرگانی و شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های مربوط به فعالیت‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی ایفای نقش کند. 

همچنین این نهاد می‌تواند در مسیر شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به مؤسسه‌های مرتبط برای شرکت در نمایشگاه‌های بازرگانی داخلی و خارجی تلاش جدی کند، اما در کرمانشاه این امتیازات و فعالیت‌ها کمرنگ است.شرایط نامناسب سبب شده تا هراز گاه شاهد نگرانی قشرهای مختلف اقتصادی و فعالان صنفی و تولیدی باشیم و سرمایه‌گذاران و فعالان تولیدی و اقتصادی از کرمانشاه بگریزند.


جهشی در بازارچه‌های مرزی

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل استان در گفت‌وگو با همشهری گفت: تقریباً از سال ۱۳۸۸ جهشی را در بازارچه‌های مرزی استان شاهد بودیم، حتی مرز شوشمی که یکی از قدیمی‌ترین مرزهای ایران است بنا به دلایلی کم‌کار شده بود که با صادرات تعدادی از کالاهای حجیم و کم‌قیمت مانند سیمان و خاک آهن و... مجدداً رونق گرفت.

 «علی‌اصغر جانجانی» تعدّد بار را یکی از آیتم‌های رونق حمل و نقل در مرزهای استان کرمانشاه دانست. جانجانی بیان کرد: عمده مشکلات برای کارگران و رانندگان و... این است که سازمان همیاری شهرداری به عنوان متولی ساماندهی بازارچه‌ها، از منابع درآمدی خود از محل بازارچه‌ها متاسفانه هزینه چندانی برای عمران و آبادانی بازارچه‌ها نکرده است و امکانات بسیار نازلی در زمینه بهداشت، تامین آب آشامیدنی، استراحت‌گاه، غذاخوری‌ها در بازارچه‌ها وجود دارد. 
وی تخصیص بخشی از درآمد هر مرز برای آبادانی مرزها را مورد تاکید قرار داد.جانجانی با اشاره به هزینه‌های بالای تخلیه بار و بارگیری داخل بازارچه گفت: اگر این هزینه‌ها کنترل شود شاید کار صادرات با تحرک بیشتری دنبال شود.


ثبات نداشتن قوانین در مرزها

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل استان با اشاره به ثبات نداشتن قوانین و مقررات در مرزها از سوی ایران و عراق گفت: اگر رایزنی‌ با مقامات عراقی بیشتر شود قطعاً وضعیت بهتر خواهد شد و اتاق برای تقویت ارتباطات نقش مهمی دارد. وی گفت: صادرات کشور ترکیه به عراق در بُرهه‌ای با کاهش مواجه شد، اما اقداماتی انجام گرفت که سبب تحول اساسی در این حوزه شد، ترکیه اقدام به ایجاد تعداد زیادی انبار درحاشیه مرز و کالاها را در آن‌جا دپو کرد و به این صورت تاجری که قصد خرید دارد، همان‌جا در مرز همزمان با خرید، کالای خود را بارگیری کرده و به مقصد می‌رساند و این رویه در ایران اتفاق نیفتاده و وضعیت در مرزهای ما به این صورت است که به عنوان مثال تاجر عراقی باید در ایران کالایی را انتخاب کند و بعد خرید کند که چند روز طول می‌کشد و اگر در این مدت قوانین تغییر نکند و اتفاق خاصی نیفتد حدود ۱۵ روز بعد در مرز کالا تحویل او داده می‌شود. 

وی پیشنهاد کرد که کالاها به جای مبدأ عرضه اجناس، در خود بازارچه‌ها عرضه شود، در حال حاضر بازارچه‌های ما به معنای واقعی بازارچه و محل تجارت نیستند و تنها محل تخلیه و بارگیری کالا محسوب می‌شوند و لذا پیشنهاد می‌شود انبارهایی برای عرضه مستقیم کالا در مرزها ایجاد شود.


ضرورت بالا رفتن کیفیت کالاهای صادراتی

جانجانی با تاکید بر این‌که ایران باید کیفیت کالاهای صادراتی خود را بالا ببرد اضافه کرد: شرایط ویژه و انحصاری برای کارخانه‌های تولیدی و صنایع استان در نظر گرفته نشده است. در سال ۸۸ نیز پیشنهادی ارائه دادیم مبنی بر این‌که یک لاین اختصاصی برای تخلیه و بارگیری محصولات کارخانه‌ها و کالاهای داخل استان داشته باشیم.

‌جانجانی تصریح کرد: در مرز شیخ صله توان بالقوه بسیار خوبی داریم در شوشمی نیز همین‌طور است؛ به طوری‌که سودآوری بیشتری دارد اما متاسفانه دسترسی و زیرساخت‌های جاده‌ای مرز شیخ صله به شدت ضعیف است و اگر این دسترسی‌ها آسان شوند هم هزینه‌ها کاهش می‌یابد و هم تردد راحت می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات باراندازها و پارکینگ‌های مسقف نیز گفت: موضوع صادرات در مرزهای شوشمی و شیخ صله در فصول پُربارش به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ماشین‌ها امکان تخلیه بار را در مواقع بارندگی نخواهند داشت، زیرا بارانداز مسقف ندارند اما قدری وضعیت در پرویزخان بهتر است. نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که بسیاری از مرزهای استان غیرفعال هستند و دولت باید برای بازگشایی این  مرزها
کمک کند.  «فرهاد تجری» لزوم استفاده از ظرفیت مرزهای استان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: بسیاری از این مرزها غیرفعال بوده که دولت باید در بازگشاییکمک کند. 

متولیان اتاق بازرگانی استان اما باید متوجه حساسیت موقعیت بحرانی کرمانشاه در زمینه بیکاری و فقر و ایجاد عدالت اقتصادی باشند، متاسفانه استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا و ۳۲ شهر، بیش از ۲۱ درصد نرخ بیکاری دارد و اتاق بازرگانی در صورت اتخاذ رویه‌های سودمند در کاهش نرخ بیکاری و بهبود کسب و کار استان بسیار موثر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید