• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20098
+
-

در دایره مقررات ناکارا

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان: ضوابط ساختمان‌سازی نیازمند به‌روز‌رسانی است

شهر
در دایره مقررات ناکارا




 زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

 تخلفات ساختمانی شهری علت شکل‌گیری سیما و منظر نازیبا در شهر است. افزون بر این تخلفات انجام شده یکی از عوال کاهش منابع درآمدی شهرداری زنجان است. اما سوال اینجاست که در طول سال چه تعداد ساخت و ساز انجام می‌شود و چه تعدادی از آنها دارای تخلف در ساخت هستند.  تخلفات ساختمانی انواع مختلفی دارد که بنای بدون پروانه، تخلف اضافه بنا در منطقه مسکونی و یا تجاری، نساختن پارکینگ، تجاوز به معابر شهر و رعایت نکردن اصول فنی، استحکام نداشتن بنا، ساخت بنا خلاف ضابطه به صورت پیشروی طولی از جمله این تخلفات است.

«حمیدرضا حمیدی» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید براین‌که در صددرصد ساختمان‌های شهر زنجان تخلف ساختمانی وجود دارد، اظهار می‌کند: تقریبا همه ساختمان‌های عمومی و شخصی‌ساز شهر زنجان از نظر سازه‌ای، معماری و شهرسازی تخلف دارند.

وی با اشاره به نظارت شهرداری و سازمان نظام مهندسی اظهار میکند: نظارت‌های ساختمانی از سوی شهرداری بیشتر جنبه شهرسازی داشته و وظیفه اجرائیات را برعهده دارد، ولی مهندسان ناظر نظام مهندسی از ابتدا تا انتهای ساخت در بخشهای سازه‌ای و معماری بر ساختمان‌ها نظارت دارند و در صورت مشاهده تخلف به شهرداری گزارش می‌دهند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان معتقد است: تا زمانی که ساخت و سازها از سوی اشخاص حقیقی انجام ‌شود و در چارچوب اداری نباشد، این تخلفات ساختمانی در شهر وجود خواهد داشت. وی ادامه می‌دهد: اگر ساخت و سازها به صورت اداری باشد نظارت به شکل تکنیکی و با اصول ساختمان‌سازی نظام مهندسی انجام میگیرد و چون براساس مجوزها ساخت و ساز می‌شود در صورت تخلف می‌توان برخورد قضایی داشت. 


ساخت و سازها براساس نقشه دوم

ساخت وسازها به 2 صورت نقشه اول و یا دوم انجام می‌شود که نقشه نخست با تایید نظام مهندسی و شهرداری انجام می‌گیرد ولی اکثرا ساختمان‌ها به صورت نقشه دوم که مهندس نقشه‌کش ساختمان را طراحی کرده و آن را به شخص پیشنهاد می‌دهد، ساخته می‌‌شود.

حمیدی با بیان این‌که سازندگان برای عبور از مراحل قانونی ساخت و ساز از نقشه اول و اصلی استفاده می‌‌کنند و در واقع نقشه اول به تصویب شهرداری و سازمان‌های ذی‌ربط می‌رسد، ادامه می-دهد: در نهایت ساختمان‌های ساخته شده براساس نقشه دوم پایان می‌پذیرند و با وجود این‌که استفاده از این نقشه‌ها خلاف مقررات بوده در زنجان رواج بیشتری دارد.
وی معتقد است: در نقشه‌های دومی که سازندگان طبق آن اقدام به ساخت و ساز می‌کنند شاید اصول فنی رعایت شود ولی اصول شهرسازی در این نقشه رعایت نمی‌شود. حمیدی ادامه می‌دهد: حذف پارکینگ یکی از خطوط قرمزی است که در ساخت‌و‌سازها باید رعایت شود، ولی در ساختمان‌هایی که با نقشه دوم ساخته می‌شوند حذف می‌شود که این موضوع از سال جاری با حساسیت زیادی از سوی شهرداری زنجان و دادستان استان دنبال می‌شود که رعایت نکردن آن جریمه‌های سنگینی را در پی خواهد داشت. 

«محمدرضا والی‌زاده» شهردار منطقه 3 زنجان نیز در این زمینه می‌گوید: شهرداری‌ها براساس ضوابط و مقررات مجوز ساخت و ساز را می‌دهند و ممکن است بعد از اخذ پروانه تخلفاتی در ساختمان‌سازی ایجاد شود که این تخلفات پس از پایان کار مشخص می‌شود.
وی بیشترین تخلفات ساختمانی در منطقه 3 زنجان را افزایش مساحت بنا و تبدیل کاربری‌ها از مسکونی به تجاری عنوان می‌کند و می‌گوید: ماموران اجرایی شهرداری‌ها روزانه در مناطق مربوط به خود گشت‌زنی دارند و در صورت مشاهده تخلف مانع از ساخت و ساز می‌شوند و در صورت لزوم ساختمان را پلمب کرده تا تخلف انجام شده برطرف شود.
شهردار منطقه 3 زنجان از راه‌اندازی پاسگاه انتظامی شهرداری در زنجان خبر می‌دهد و می‌گوید: در این پاسگاه که نیروی انتظامی مجری آن است برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی در شهر نیروی انتظامی با شهرداری همراهی و همکاری می‌کند.


اشکال در برخی از مقررات

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر با بیان این‌که روند ساخت و ساز در شهر زنجان کند است، اظهار می‌کند: برای افزایش ساخت و ساز در شهر نیاز به اصلاح برخی از ضوابط مقررات است و باید این ضوابط به‌روز‌رسانی شود. وی ادامه می‌دهد: در برخی از نقاط شهر ظرفیت‌های زیادی برای رونق ساخت و ساز وجود دارد که  شهردار منطقه 3 شهر زنجان نیز با بیان اینکه شرایط ساخت و ساز در نقاط مختلف شهر متفاوت است ولی ضوابط و مقررات برای همه ساختمان‌سازی یکسان اجرا می‌شود، اظهار می‌کند: لازم است در دوره‌های مختلف این ضوابط بازبینی شده و بروز‌رسانی شود. وی با بیان این‌که مرجع تصمیم‌گیری تخلفات ساختمانی کمیسیون ماده 100 شهرداری‌هاست، می-گوید: ساخت ساز در مناطق فرسوده شهر و شهرک‌ها متفاوت است و برای نوسازی مناطق فرسوده باید تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفت و از سختگیری‌های بی‌مورد اجتناب کرد تا شهروندان رغبت بیشتری برای ساخت و ساز داشته باشند.


طرح‌های تشویقی برای نوسازی

بیش از 700 هکتار بافت فروسده در استان زنجان وجود دارد که به گفته شهردار منطقه 3 شهر زنجان، هزار و 900 هکتار از این شهر در محدوده منطقه 3 زنجان قرار دارد که بیش از 530 هکتار از این میزان بافت فرسوده است.
وی با بیان این‌که مشکلاتی در بافت فرسوده وجود دارد که باید رفع شود، اظهار می‌کند: برای افزایش رغبت نوسازی بنا در بین شهروندان، دولت تسهیلات بانکی با نرخ بهره پایین و طرح‌های تشویقی متنوعی در نظر گرفته است.

والی زاده می‌گوید: در حال حاضر برای نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی در محدوده بافت فرسوده صددرصد عوارض صدور پروانه داخل تراکم و 50 درصد تخفیف برای مازاد بر تراکم داده می‌شود. برای ساخت وساز در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و ناکارآمد تخفیف صددرصدی عوارض در صدور پروانه ساخت و داخل تراکم اعطا می‌شود.


املاک قولنامه‌ای؛ معضل ساخت و ساز

بیشترین املاک قولنامه‌ای در محدوده شهرداری منطقه 3 شهر زنجان است که شهردار منطقه 3 آن را معضلی برای ساخت و ساز می‌داند و می‌گوید: در قانون، املاک قولنامه‌ای سندیت ندارد و هویت آن ناشناخته است و شهرداری نیز برای ساخت و ساز آن پروانه ساخت صادر نمی‌کند، علاوه بر آن مالکان قولنامه‌ای از تسهیلات بانکی نوسازی بافت فرسوده نیز برخوردار نمی‌شوند.
«محمدرضا والی‌زاده»در ادامه می‌گوید: هر سند مالکیت(ملکی) بایستی به صورت 6 دانگ باشد تا شرایط اخذ پروانه ساخت را داشته باشد و شهرداری به املاکی که دارای سند 3 دانگ، 3 دانگ که اخیرا در شهرک الهیه و کوی فرهنگ رواج یافته پروانه ساخت صادر نمی‌کند.
وی با بیان این‌که شهرداری در تبدیل املاک قولنامه‌ای به سند هیچ دخالتی ندارد، اظهار می‌کند: باید این معضل شهری که فقط مختص استان زنجان نیست از سوی قوه قضاییه، سازمان ثبت اسناد و سازمان مسکن و شهرسازی حل و برطرف شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید