• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20246
+
-

قارچ‌‌های پرورشی سالم هستند

همه آنچه لازم است درباره سلامت قارچ‌های پرورشی بدانید، در این گزارش آمده است

گزارش
قارچ‌‌های پرورشی سالم هستند




زهرا اشرف‌زاده| البرز - خبرنگار:

در هفته‌های اخیر اخبار نگران‌کننده‌ای درباره مرگ و بیماری تعدادی از هموطنان به واسطه مصرف قارچ‌های سمی در شهر و استان‌های کشور منتشر شد. آمار حاکی از آن است که در فصل بهار بیشترین مسمومیت بر اثر مصرف قارچ‌های سمی در کشور مشاهده شده است. با اینکه این اتفاق در استان البرز گزارش نشده با انتشار این اخبار نگرانی‌هایی میان مردم ایجاد شد که قارچ‌های موجود در بازار هم باعث مشکل می‌شود یا خیر.

یکی از شهروندان با اشاره به اینکه با انتشار این اخبار مصرف قارچ کاهش یافته است می‌گوید: حدود یک ماه است که اخباری مبنی بر سمی بودن بعضی قارچ‌ها منتشر شده و حتی چند نفر هم فوت کرده‌اند. شنیدن این اخبار باعث شد کمتر از قارچ استفاده کنیم.
«نرگس عباسی» می‌افزاید: البته من بیشتر از قارچ‌های باز که در میوه‌فروشی‌ها و تره‌بار بود می‌خریدم، اما این روزها ترجیح می‌دهم از قارچ‌های بسته‌بندی استفاده کنم، هرچند قیمتش بالاتر است.


قارچ‌‌های موجود در بازار سمی نیستند

یکی از پرورش‌دهندگان قارچ در کرج می‌گوید: ایجاد مسمومیت قارچی مردم را نگران کرده است و سبب شده که آنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در مزارع پرورشی هم استفاده نکنند. تولید قارچ خوراکی به دلیل جو نادرست ایجادشده به نصف رسیده است.
«رضا کرامتی» می‌افزاید: با وجود اینکه بخش عمده مشتریان ثابت تولیدکنندگان قارچ تولیدکنندگان مواد غذایی و فروشگاه‌های عرضه غذا و فست‌فود هستند که میزان سفارش آنها تغییری نداشته است انتشار خبر مسمومیت با قارچ‌های سمی از لحاظ روانی روی مردم به عنوان مشتریان خانگی این صنعت اثر منفی گذاشته است و در روزهای اخیر در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ شاهد کاهش فروش قارچ‌های عرضه‌شده و یا درخواست این واحدهای تجاری برای قطع سفارش جدید یا کاهش میزان سفارش بوده‌ایم.
وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که اصولا تولید قارچ‌های تولیدکنندگان مجوزدار و تاییدشده وزارت بهداشت در قالب قارچ‌های بسته‌بندی شده و بهداشتی هیچ ارتباطی با قارچ‌های سمی ندارد و توصیه وزارت بهداشت هم به مردم این است که تنها از قارچ‌های بسته‌بندی‌شده و مجوزدار استفاده کنند، اما جو روانی ایجادشده باعث شده حتی مصرف این قارچ‌های تاییدشده هم کاهش یابد.


مردم بدون نگرانی قارچ بسته‌بندی مصرف کنند

عضو هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ با اشاره به موضوع قارچ‌های سمی می‌گوید: ماجرای قارچ‌ها از کرمانشاه شروع شد و بیشترین تعداد مسموم‌شدگان هم در این شهر هستند. حدود ۴۵۰ نفر در کرمانشاه بر اثر خوردن قارچ‌های سمی دچار مسمومیت شدند. تعدادی از مسموم‌شدگان گردشگرانی بودند که برای گشت و گذار به دامان طبیعت رفته و آنجا قارچ‌های خودرو را چیده و مصرف کرده بودند.

«محمدحسین افشار» می‌افزاید: با توجه به اینکه امسال میزان بارندگی بهاره زیاد و هوا هم خنک بوده است، شرایط برای رشد قارچ‌های خودرو در مراتع و جنگل‌ها فراهم بوده است. از طرفی عده‌ای اقدام به چیدن و فروش این قارچ‌ها با قیمت مناسب در حاشیه جاده‌ها می‌کنند. مصرف‌کننده هم بی‌توجه به نکات بهداشت غذایی این قارچ‌ها را تهیه و مصرف می‌کند و دچار مسمومیت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: حدود ۱۲ هزار گونه‌ از قارچ در طبیعت وجود دارد. از این تعداد حدود ۶۰ نمونه خوراکی است و باقی یا دارویی هستند یا سمی. بنابراین مردم نباید با دیدن قارچ در طبیعت اقدام به چیدن و استفاده آن کنند، چراکه به احتمال بسیار زیاد قارچ‌های موجود در طبیعت سمی هستند.
افشار با اشاره به اینکه استفاده از قارچ‌های موجود در بازار جای نگرانی ندارد می‌گوید: قارچ‌هایی که توسط تولیدکنندگان به بازار عرضه می‌شوند از نظر بذر و نژاد و سیلوی تولید در آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی آزمایش شده‌اند و در مراکز بزرگ بهداشتی و بین‌المللی برای استفاده مفید اعلام شده و مورد تایید قرار گرفته‌اند.
وی اضافه می‌کند: توصیه می‌شود مردم از خرید قارچ در حاشیه جاده خودداری کنند و در طبیعت به هیچ قارچی دست نزنند و در صورت تمایل به استفاده از قارچ فقط محصولی را که مهر تایید سلامت دارد تهیه کنند. همچنین مردم نگران سلامت قارچ‌های موجود در مراکز خرید نباشند و برای مصرف قارچ‌‌های صنعتی را انتخاب کنند که دارای بسته‌‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و پروانه بهداشت هستند.


علائم مسمومیت با قارچ

یک کارشناس سم‌شناسی و مسمومیت درباره روش تشخیص قارچ سمی و غیرسمی می‌گوید: روش تشخیص قارچ سمی و گونه‌های خوراکی آن به طرق کاملا علمی و تخصصی توسط متخصصان میسر است. قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها توسط افراد عادی میسر نیست. به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از این گونه مسمومیت‌ها در کشورمان مواجه شدیم.

«فرزانه فرجیان» می‌افزاید: مردم باید توجه کنند که به هیچ وجه، قارچ‌های خودرویی را که در دشت‌ها و جنگل‌ها می‌رویند نچینند و مصرف نکنند، چراکه این گونه قارچ‌ها بر اثر پختن، کبابی و یا آب‌پز کردن، باز هم سمی می‌مانند و مواد سمی آنها از بین نمی‌رود.
وی با اشاره به علائم مسمومیت با قارچ می‌گوید: علائم مسمومیت با قارچ در دو مرحله بروز پیدا می‌کند. مرحله اول ۶ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه‌هایی نظیر تهوع و استفراغ، دردهای شکمی و احساس ضعف بروز پیدا می‌کند و مرحله دوم ۲۴ ساعت بعد از علائم اولیه با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می‌دهد که این حالات ناشی از درگیری کبدی و کلیوی در فرد مسموم است که ممکن است باعث مرگش شود.
فرجیان می‌افزاید: تنها درمان این گونه مسمومیت‌ها پیوند اورژانسی کبد است. بنابراین با مشاهده علائم اولیه مسمومیت، باید فرد را سریعا به مراکز درمانی برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید