• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20103
+
-

گوشت قرمز طلا شد

رئیس اتاق اصناف اراک:‌ مشکلات عرضه و تقاضا در بازار گوشت قرمز باعث گرانی این ماده غذایی شده است

جامعه
گوشت قرمز طلا شد




مریم جباری| اراک- خبرنگار:

این روزها قیمت گوشت قرمز در اراک با افزایش روبه‌رو بوده و باعث شده بسیاری از خانواده‌ها توان خرید این ماده غذایی را نداشته باشند و به‌نوعی به این شرایط معترض باشند. در ماه‌های اخیر این روند افزایشی به گونه‌ای بوده که قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از 38 هزار تومان به 55 تا 60 هزار تومان در قصابی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رسیده است. هر روز خبرهایی در بازار مبنی بر گران شدن قیمت گوشت شنیده می‌شود. این در حالی است که قیمت بالای گوشت قرمز باعث کاهش این محصول مهم در سبد خانواده‌ها، به ویژه خانواده‌های با درآمد پایین شده است.


سرانه مصرف گوشت قرمز 

«مهتاب خرسندی» یکی از شهروندان اراکی می‌گوید: به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز برای خرید آن با مشکل مواجه هستیم. قیمت گوشت مدام در حال افزایش است. بسیاری از افراد جامعه و کم‌درآمدها‏ توان خرید گوشت قرمز را ندارند. من همسایه‌هایی دارم که در ماه گذشته نتوانسته‌اند یک کیلو گوشت از قصابی‌ها بخرند. وی ادامه می‌دهد: باید مسئولان فکری به حال این اوضاع بکنند تا قیمت این ماده غذایی کاهش پیدا کند یا حداقل در این قیمت ثابت بماند. 


حذف گوشت قرمز از سبد مصرفی خانواده‌ها

«عباس حیدر‌نژاد» یکی دیگر از شهروندان در این زمینه می‌گوید: با وجود مسائلی از جمله بیکاری و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه‏، خیلی از خانواده‌ها توان هزینه کردن برای خرید گوشت قرمز و اینکه ماهیانه حدود 100 هزار تومان را به این محصول اختصاص دهند، ندارند. همین مسأله سبب شده مردم به سمت خرید مواد غذایی با قیمت کمتر و قطعاً با خواص و کیفیت پایین‌تری بروند. این در حالی است که در گذشته عمده مصرف افراد استفاده از گوشت قرمز بوده است.

وی ادامه می‌دهد: روند افزایشی قیمت انواع گوشت از جمله گوشت قرمز می‌تواند در کاهش قدرت و توان خرید مردم، کاهش مصرف در خانواده‌ها و حذف آن از سبد غذایی افراد کم‌درآمد و اقشار ضعیف تأثیرگذار باشد. این مسأله در آینده سلامت افراد جامعه را تهدید خواهد کرد.


گرانی گوشت در کشتارگاه‌ها

«مهدی بداغی» صاحب یکی از قصابی‌های اراک می‌گوید: واقعا قدرت خرید مردم پایین آمده و ما که فروشنده هستیم این مسأله را به وضوح و بر حسب میزان فروش روزانه شاهد هستیم. قبلا مردم برای خرید چند کیلو گوشت به مغازه می‌آمدند اما در این چند وقت و در ماه مبارک رمضان عده‌ای را دیده‌ام که حتی توان خرید نیم‌کیلو گوشت قرمز را نداشته‌اند و از ما خواسته‌اند وزن گوشت خریداری‌شده‌شان را کمتر کنیم. 

متاسفانه کاری هم از دست ما ساخته نیست و قیمت گوشت در کشتارگاه‌ها افزایش پیدا کرده است. هر کیلو گوشت در کشتارگاه‌ها حدود 52 هزار تومان برای ما تمام می‌شود. 


کاهش عرضه دام زنده 

رئیس اتحادیه قصابان و مرغ‌فروشان اراک در زمینه گرانی گوشت قرمز به همشهری می‌گوید: با توجه به قاچاق دام و صدور رسمی دام از مرزها، قیمت دام در اراک سیر صعودی پیدا کرده است و همین مسأله باعث شده مصرف گوشت قرمز افزایش داشته باشد.

«قدرت‌الله مهاجرانی» بیان می‌کند: از دیگر دلایلی که بر افزایش قیمت گوشت تأثیر دارد کاهش عرضه دام زنده است. در این ایام با توجه به بارندگی‌های خوب و مراتع سرسبز، دامداران ترجیح می‌دهند دام خود را نگه دارند و دیرتر آن را به بازار عرضه کنند. زیرا در این صورت دام سنگین‌‌وزن‌تر می‌شود و با سود بیشتری به فروش خواهد رسید.

وی می‌افزاید: با توجه به گرانی گوشت در میادین اصلی و کشتارگاه‌ها و کاهش عرضه گوشت قرمز‏، شاهد کاهش تقاضای مردم برای خرید گوشت از قصابی‌ها هستیم که همین مسأله باعث شده بسیاری از عرضه‌کنندگان خودشان قیمت گوشت را کاهش دهند و نوسانات بازار به این دلیل است. با توقف صادرات بی‌رویه به خارج از کشور و نظارت کامل بر مراکز عرضه‌ گوشت، قطعاً شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز خواهیم بود که با این اتفاق خانواده‌های بیشتری می‌توانند از این محصول استفاده کنند.
رئیس اتحادیه قصابان و مرغ‌فروشان اراک می‌افزاید: گوشت قرمز یکی از گران‌ترین کالاهای مصرفی در سبد خانواده‌هاست و به این دلیل افراد محدودی می‌توانند از آن استفاده کنند. 

بنابراین برنامه‌ریزی از سوی مسئولان در زمینه کاهش قیمت گوشت قرمز بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد. قیمت گوشت باید به گونه‌ای باشد که بسیاری از خانواده‌ها در دهک‌های پایین‌ نیز بتوانند به اندازه نیاز از این ماده غذایی استفاده کنند و پروتئین مورد نیاز بدن خود را تأمین کنند..، اما متأسفانه چنین شرایطی برای این قشر از جامعه وجود ندارد.


تناسبی بین عرضه و تقاضا نیست 

رئیس اتاق اصناف اراک نیز درباره دلایل گرانی گوشت قرمز در استان می‌گوید: ما وظیفه نظارت را بر عهده داریم و نمی‌توانیم در افزایش یا کاهش قیمت گوشت دخالت کنیم. البته با توجه به اینکه عرضه دام زنده کاهش پیدا کرده، شاهد گرانی گوشت قرمز هستیم.
«جمشید زند» بیان می‌کند: متأسفانه در بخش عرضه دام نظارت‌ها ضعیف است. قطعاً اگر کشتار دام زیاد شود و گوشت به اندازه کافی وارد بازار شود، شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز خواهیم بود. اما هم‌اکنون بین عرضه و تقاضا در بازار گوشت قرمز تناسبی وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: از دیگر دلایلی که در این بخش تأثیرگذار بوده و در بازار چالش‌هایی ایجاد کرده قاچاق دام است. این مسأله  سبب شده مردم در دهک‌های پایین نتوانند از گوشت قرمز به عنوان تأمین‌کننده پروتئین
 استفاده کنند.
رئیس اتاق اصناف اراک می‌افزاید: اتحادیه از واحدهای عرضه‌کننده گوشت قرمز خواسته که با مردم مدارا کنند و گوشت را با قیمت مناسبی در اختیار آنها قرار دهند تا طیف وسیعی از مردم بتوانند از گوشت قرمز استفاده کنند. در چنین شرایطی که بازار محصولات پروتئینی با مشکلات و نوسانات قیمتی مواجه است بازار باید به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تنظیم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید