• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 11 شهریور 1402
کد مطلب : 201913
+
-

نکته‌هایی درباره تغذیه مناسب و آلودگی هوا

نگاه
نکته‌هایی درباره تغذیه مناسب و آلودگی هوا

منصور رضایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مصرف برخی مواد غذایی را باعث تقویت سیستم ایمنی، تنفسی، گوارشی و قلبی و کاهش آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها در بدن عنوان کرد. نکته‌های این متخصص را که در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرده بود، مرور می‌کنیم:
کودکان، سالمندان، مادران باردار و شیرده و بیماران قلبی ریوی از گروه‌های در معرض خطر هنگام آلودگی هوا هستند.
این گروه‌ها باید تدابیر تغذیه‌ای مورد نیاز را بیشتر مدنظر قرار دهند تا اثرات آلودگی هوا روی آنها تا حد امکان کاهش یابد.
با افزایش میزان آلاینده‌ها، بدن نمی‌تواند با این اثرات مبارزه کند و ساختمان و عملکرد سلول‌های بدن توسط رادیکال‌های آزاد تخریب می‌شود.
ویتامین E نقش آنتی‌اکسیدانی مهمی دارد؛ روغن‌ها غنی‌ترین منبع این ویتامین است که با حرارت ملایم پختن از بین نمی‌رود اما سرخ کردن باعث تخریب آن می‌شود؛ روغن‌های گیاهی نظیر کلزا، سویا، آفتابگردان و جوانه گندم منبع غنی این ویتامین هستند. روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها را هم نباید از نظر دور داشت.
سبزی‌ها و میوه‌های تازه هم منبع غذایی ویتامین C هستند. این ویتامین به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به عفونت‌ها و افزایش جذب آهن و اسید فولیک در بدن می‌شود و نسبت به حرارت، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است.
سبزی‌ها و میوه‌ها تا حد امکان باید خام و تازه مصرف شوند.
بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدهای مهم و پیش‌ساز ویتامین A است و سبزی‌ها و میوه‌های رنگی سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، انواع کلم، هلو و زردآلو و موز از منابع خوب بتاکاروتن هستند. ویتامین A نقش مهمی در سیستم ایمنی و تقویت آن در شرایط آلودگی هوا دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید