• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 شهریور 1402
کد مطلب : 201231
+
-

افتتاح مرکز فوریت‌های پزشکی در مهران

اعزام هزار نیرو، فعالیت ۳۷۰آمبولانس، ۵۷ اتوبوس‌آمبولانس، ۱۲بیمارستان صحرایی و ۱۲بالگرد از اقدامات وزارت بهداشت در مرزهای شش‌گانه است

گزارش
افتتاح مرکز فوریت‌های پزشکی در مهران

سیده زهرا عباسی- روزنامه‌نگار

12روز به اربعین مانده و تردد زائران حالا از مرزهای شش‌گانه میان ایران و عراق شور و حال دیگری گرفته است.خبرها حاکی از آغاز رسمی خدمات‌رسانی به زائران اربعین در مرز خسروی کرمانشاه است که در کنار مرزهای مهران(ایلام)، تمرچین(آذربایجان‌غربی)، شلمچه،چذابه(خوزستان) و باشماق(کردستان) به خدمات‌رسانی می‌پردازد.
آمارها نشان می‌دهد از ابتدای ماه صفر تاکنون ۶۰۰هزار زائر از مرزهای شش‌گانه به‌سمت عراق عبور کرده‌اند که ۵۰درصد معادل ۳۰۰هزار نفر این زائران از  مرز مهران تردد داشته‌اند و این، نشان می‌دهد این مرز همانند سال‌های گذشته اصلی‌ترین محور تردد زائران اربعین است.

بازدید 2وزیر از مرز مهران
مرز مهران در ایلام به‌عنوان اصلی‌ترین مرز تردد زائران اربعین طی روزهای گذشته هم میزبان بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد وحیدی، وزیر کشور بود که از زیرساخت‌های این مرز، نحوه خدمات‌رسانی به زائران، روند تردد زائران و مراکز درمانی و بهداشتی این پایانه مرزی بازدید کردند. این دو وزیر روز جمعه(3شهریور) به ایلام سفر کردند که طی این سفر، وزیر کشور گفت: «بیش از ۲میلیون‌و۶۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام و از این میان، ۶۰۰هزار نفر برای سفر اربعین حسینی از مرزهای شش‌گانه کشور تردد کرده‌اند. از این تعداد بیش از ۳۰۰هزار نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند.» احمد وحیدی با بیان اینکه زائران اربعین از ارائه خدمات توسط دستگاه‌ها و نهادهای مختلف ستاد اربعین کشور ابراز رضایت داشته‌اند، افزود: «امسال خدمات بسیار خوب و زیرساخت‌های لازم در مهران فراهم است و این مرز نسبت به سال‌های گذشته تفاوت چشمگیری دارد. پارکینگ اربعین مهران ظرفیت پارک ۱۰۰هزار خودرو را دارد، اما در مجموع ظرفیت پارک بیش از ۱۸۰هزار خودرو در مهران فراهم شده است.»‌

سایه‌بان‌های مه‌پاش در خسروی
در زمانی که خدمات مربوط به بهداشت و درمان در ایلام و خوزستان راه‌اندازی شده است، در کرمانشاه هم ۱۲هزار مترمربع سایبان مجهز به مه‌پاش برای جلوگیری‌ از گرمازدگی زائران ساخته شد. این خبر را مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه داد و گفت: «با توجه به آغاز سفرهای اربعینی از مرز خسروی و گرمای هوا، ۱۲هزار مترمربع سایبان مجهز به فن، مه‌پاش و روشنایی در مسیر تردد زائران احداث شد.»
به‌گفته فریبرز کرمی، در راستای تسهیل در تردد زائران، ۱۴هزار مترمربع سالن، ۳۵۰چشمه سرویس بهداشتی و آب‌سردکن در پایانه خسروی تدارک دیده شده است.
خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در این مرز، از روز جمعه (3شهریور) با حضور استانداران کرمانشاه و دیالی عراق به‌صورت رسمی آغاز شد و پرچم «لبیک یاحسین» در این مرز به اهتزاز درآمد. حدود 100موکب از مرز خسروی تا کربلای معلی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین مستقر شده‌اند و این موکب‌ها به‌صورت 24ساعته در خدمت زائران خواهند بود. آن‌طور که سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم خبر داده ۶۹ پایگاه فوریت‌های استان در حالت آماده‌باش برای ارائه خدمات فوریتی پزشکی به زائران اربعین حسینی در مرز باشماق هستند. به‌گفته حسن جعفری، 4کد آمبولانس شهری ناوگان لجستیک ۱۱۵اورژانس در مریوان و پایگاه مرزی و همچنین 3پایگاه جاده‌ای برای خدمات به زائران درنظر گرفته شده است.

افتتاح مرکز فوریت‌های پزشکی مهران
مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی پایانه مرزی مهران روز جمعه (3شهریور) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد. بهرام عین‌اللهی، این مرکز را در حاشیه سفر به ایلام و بازدید از روند خدمات‌رسانی به زائران در مرز مهران افتتاح و همچنین از بیمارستان‌های صحرایی سپاه پاسداران، پدافند نیروی هوایی و ارتش، مستقر در مرز مهران بازدید کرد.
 به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، این مرکز با 2200مترمربع در ٢طبقه، طی یک سال با اعتبار ۴۰۰میلیارد ریال ساخته شده و ظرفیت آن۱۵۰تخت است. آنطور که جاسم محمدی، گفته، این مرکز امکان ارائه خدمات به ۲۵۰نفر را در روز دارد که امکان افزایش آن به ۴۰۰نفر نیز پیش‌بینی و در کنار آن، 8کانکس سرد برای گرمازدگی زائران اربعین نیز در پایانه مستقر شده‌اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این سفر، خبرهایی هم درباره خدمات بهداشتی و درمانی به زائران داد. عین‌اللهی گفت: ‌درمجموع ۳۷۰آمبولانس، ۵۷اتوبوس‌آمبولانس، ۱۲بیمارستان صحرایی و ۱۲بالگرد با بیش از هزار نیروی بهداشتی و درمانی در حال خدمتگزاری هستند.
معاون درمان بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در سفر به شلمچه، ‌از تجهیز این مرز به امکانات پیشرفته در حوزه سلامت خبر داد. سعید کریمی، افزود: «دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم از نظر تجهیزات و هم نیروی انسانی بسیار خوب برای خدمت به زائران تجهیز شده است. شرایط دانشگاه علوم پزشکی آبادان برای خدمت به زائران اربعین نسبت به سال گذشته بسیار پیشرفته‌تر شده و امکانات بیشتری دارد.»
در همین حال، از مرز دیگر خوزستان یعنی چذابه هم خبر رسید که پایگاه مراقبت بهداشتی اتباع غیرایرانی در پایانه مرزی چذابه راه‌اندازی شده است. این خبر را معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز داد و گفت: در این پایگاه خدمات بهداشتی ازجمله غربالگری سندرمیک بیماری‌های واگیر، بیماریابی و نمونه‌برداری از موارد سندرمیک و انجام تست‌های تشخیصی سریع انجام می‌شود. به‌گفته پژمان بختیاری‌نیا، تاکنون حدود ۱۲۰۰نفر از اتباع غیرایرانی در مرز چذابه از نظر سندرم‌های بیماری‌های واگیر بررسی شده‌اند و در این بررسی‌ها مورد خاصی مشاهده نشده است.

تسریع در تردد از «زرباطیه»
طی چند روز گذشته اخباری از معطلی زائران در مرز «زرباطیه» در خاک عراق و آن سوی مرز مهران منتشر شده بود، خبرها حاکی از این بود که به‌رغم استقبال خوب از زائران در مرز مهران و فعالیت گیت‌های ورودی و خروجی و خنک‌شدن زائران با پنکه‌ و مه‌پاش، آنها در مرز «زرباطیه» عراق به‌دلیل قطع برق در بلاتکلیفی و سردرگمی به‌سرمی‌برند. وزیر کشور در این‌باره گفته توقف و ماندگاری زائران در پشت گیت‌های مرزهای مهران و «زرباطیه» کم شده و طی هماهنگی‌های انجام شده با طرف عراقی، عبور زائران از مرزها تسریع شده است.
به‌گفته احمد وحیدی، حجم تردد زائران از این مرز پنجشنبه‌شب افزایش یافت و همین امر باعث ایجاد وقفه‌ای کوتاه‌مدت شد، اما پس از آن، تردد به سهولت و بدون مشکل در جریان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید