• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20097
+
-

افت فشار آب در محله‌های شهر

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان: اگر شهروندان با مواردی چون افت فشار آب یا نابسامانی در اجرای طرح‌های فاضلاب مواجه شوند با سامانه مردمی 122 تماس بگیرند

گزارش
افت فشار آب در محله‌های شهر



علی نوری| قم- خبرنگار:

روزی نیست که شهروندان قم مشکل افت شدید فشار آب را اعلام نکنند. این مشکل در بعضی محله‌های شهر سابقه چند ساله دارد. پس می‌توان مشکل اصلی را در نقض خطوط آب‌رسانی پیدا کرد. در این زمینه دغدغه‌ها و سؤال‌های شهروندان را با «مهدی نظرزاده»، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان، در میان گذاشته‌ایم تا پاسخ مناسب را دریافت کنیم.


یکی از اهالی بلوار 15 خرداد:

فشار آب واحدهای مسکونی بلوار 15 خرداد خیابان امداد فرعی اول سمت چپ، بسیار ضعیف است. از سوی دیگر تعدادی از همسایه‌ها پمپ آب نصب کردند و سهم بیشتری از آب شرب دارند. درخواست می‌شود به مشکل اهالی این محله رسیدگی شود. 
خیابان 15 خرداد قبلاً مشکل افت فشار داشت. سال گذشته تلاش کردیم این مشکل را برطرف کنیم. اگر مواردی از افت فشار آب وجود دارد شهروندان با سامانه ارتباط مردمی 122 تماس بگیرند و اطلاع دهند. اگر در جایی نیاز به اصلاح شبکه داشته باشد همکاران آب و فاضلاب طرح آن را آماده می‌کنند. 


یکی از اهالی نیروگاه:

طرح فاضلاب در بخش‌هایی از منطقه نیروگاه اجرا شد اما در بلوار شهید موسوی اجرا نشد. چاه‌های فاضلاب این منطقه پر می‌شود و می‌خواهیم بدانیم این طرح چه زمانی اجرا خواهد شد؟ 
طرح فاضلاب در بخش‌هایی از منطقه 2 در سال‌های گذشته با استفاده از اعتبارات بانک توسعه اسلامی انجام شد. برای اجرای این طرح در سایر محله‌ها مشکل تامین اعتبار وجود دارد و فعلا برنامه‌ای برای اجرای این طرح در آن منطقه نداریم. حداقل در یک یا دو سال آینده برنامه‌ای برای طرح فاضلاب در این منطقه وجود ندارد و ساکنان این محله چنانچه برنامه‌ای برای تخلیه چاه‌ها دارند، انجام دهند. در سال‌های آینده اگر اعتبار این طرح تامین شود، شرکت آب و فاضلاب طرح آن را آماده خواهد کرد. 


یکی از اهالی شهر قائم: 

چند سال است که فشار آب در شهر قائم محله اسماعیل‌آباد، کوچه 37 و تعدادی از محله‌های این منطقه ضعیف است. حتی آب به طبقه دوم نمی‌رسد. چندی پیش مهندسان آب و فاضلاب مشغول اجرای خط لوله آب بودند. دلمان خوش بود که فشار آب تقویت می‌شود ولی نشد. 
چند سال پیش شهرداری در خیابان شهر قائم طرح روکش آسفالت را اجرا کرد. هم‌زمان خط اصلی شبکه آب هم انجام شد ولی آسفالت‌ریزی بلافاصله اجرا شد و بعضی اتصالی‌ها انجام نشد و افت فشار باقی ماند. دوباره مجوز حفاری از شهرداری را درخواست کردیم. همکاران ما در معاونت بهره‌برداری طرح را ارائه دادند و اگر شهرداری مجوز حفاری را صادر کند، اتصال به خط اصلی انجام می‌شود و مشکل افت فشار برطرف خواهد شد. 

از 18 اتصالی که باید برقرار می‌شد فقط 2 مورد انجام شد و 16 اتصالی باقی مانده است. به دلیل نوبودن آسفالت اتصال شبکه مقدور نبود؛ بنابراین از شهرداری درخواست داریم نسبت به این موضوع همکاری کند تا مشکل مردم برطرف شود. 
فشار آب مشترکان خیابان انصارالمهدی بسیار پایین است. چندین بار مراجعه کردیم و نامه نوشتیم ولی پیگیری نکردند. معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب قول داد که این مشکل تا اوایل خرداد برطرف می‌شود ولی اهالی کوچه‌های این خیابان همچنان در رنج هستند. 

در خیابان انصارالمهدی که خیابان جمهوری تازه‌ساز از وسط آن رد شد، در بحث تداخل کارهایی که مربوط به تخریب‌ها و اجرای شبکه آب و فاضلاب و زیرسازی و نوسازی شهری می‌شود بخشی از اصلاح شبکه آب آن باقی ماند. یعنی خط آب خیابان جمهوری به صورت کامل اصلاح شد ولی اتصال به خیابان انصارالمهدی باقی مانده است. به خاطر آسفالت شدن خیابان، امکان اتصال خط وجود نداشت. طرح اصلاح شبکه را همکاران دفتر فنی ارائه دادند. با توجه به این که شهرداری اعلام کرده آسفالت خیابان انصارالمهدی در دست اقدام است تلاش می‌کنیم این مشکل را برطرف  کنیم. 

همچنان که این شهروند اشاره کرد قول دادیم اتصالی خط آب از خیابان جمهوری به خیابان انصارالمهدی در اوایل خرداد انجام شود ولی این مشکل با سیستم کاملی که مورد نظر ما بود انجام نشد. مدیران شهرداری زمان اجرای خیابان جمهوری این وعده را دادند که اجازه عبور عرضی را می‌دهند ولی این اجازه داده نشد. البته بخشی از مشکل اهالی خیابان انصارالمهدی برطرف شده ولی به قولی که به مردم دادیم نتوانستیم عمل کنیم. به دلیل ناهماهنگی که بین نهادهاست هنوز مجوز صادر نشده است. فشار آب مقدار خیلی کمی بهتر شده ولی کیفیت و خدماتی که مورد تعهد ما نسبت به شهروندان است انجام نشده است. اگر همکاران شهرداری منطقه 2 همکاری کنند اتصال این خط کار خاصی ندارد؛ البته شهرداری از نظر ضوابط قانونی درست عمل می‌کند اما چون خیابان جمهوری خیلی سریع راه‌اندازی شد نتوانستیم به سرعت آسفالت‌ریزی برسیم. 


یکی از اهالی  خیابان توحید:

فشار آب در خیابان توحید 53 خیلی ضعیف است. از مسئولان شرکت آب و فاضلاب درخواست می‌شود به این مشکل رسیدگی کنند. 
افت فشار ممکن است مربوط به یک خانه یا محدوده کوچکی باشد؛ بنابراین بهتر است شهروندان در این موارد با سامانه 122 ارتباط برقرار کنند چون در این صورت زودتر می‌توانند به نتیجه برسند. اگر این مشکل مربوط به تمامی مشترکان کوچه باشد به صورت استشهاد محلی یا اعلام به سامانه، پیگیری کنند تا مشکل آن‌ها رسیدگی و برطرف شود. 


یک شهروند:

انشعاب غیرمجاز فاضلاب چقدر جریمه دارد؟ اگر بعد از خرید خانه متوجه انشعاب غیرمجاز شویم چه کار باید کرد؟ 
شهروندان قم می‌توانند انشعاب غیرمجاز فاضلاب، حوادث، پیشنهادها یا هر مورد دیگر را از طریق 122 سامانه ارتباط مردمی پیگیری کنند. همکاران ما این موارد را با جدیت پیگیری می‎کنند. جرایم انشعاب غیرمجاز به مواردی بستگی دارد. اگر خسارتی به شبکه وارد نکرده باشند جریمه اندکی اعلام می‌شود.
 اگر شهروندی خانه‌ای خریده و متوجه شده که فاضلاب ندارد یا انشعاب غیرمجاز دارد نگران تبعات آن نباشد و به شرکت آب و فاضلاب اعلام کند تا پیگیری کنیم. 


یکی از اهالی شهرک فاطمیه:

نزدیک 20 روز است تکمیل انشعاب فاضلاب در 12 متری فرهنگیان در شهرک فاطمیه را درخواست کرده‌ایم ولی کارگرانی که مراجعه می‌کنند می‌گویند برایشان صرفه اقتصادی ندارد و باید توافقی حساب کنیم و پول اضافه به آن‌ها بپردازیم. مهندس این طرح هم چندین بار وعده داد به کارگران تذکر می‌دهد این انشعاب را وصل کنند ولی خبری نیست و بلاتکلیف 
مانده‌ایم. 

همان‌گونه که این شهروند اشاره کرد و ما هم تایید می‌کنیم تخلفی از سوی عوامل پیمانکار صورت می‌گرفت که از سوی سامانه 122 اعلام شده است. پیمانکار طبق آنچه در قراردادش وجود دارد موظف است انشعاب‌های آن منطقه را تکمیل کند. طبیعی است عوامل پیمانکار کمتر سراغ انشعاب‌هایی که هزینه‌بر است می‌روند و این جزو نقص‌های کاری آن‌هاست. تذکرهای لازم به پیمانکار داده شده است و شهروندان مطمئن باشند انشعاب‌های این منطقه وصل می‌شود و نگران نباشند. البته در صورتی انشعاب نصب نمی‌شود که خود مشترکان ممانعت کنند در غیر این صورت پیمانکار موظف است انشعاب‌ها را تکمیل کند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید