• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200579
+
-

توجه به بافت تاریخی محله‌های قدیمی تهران

توجه به بافت تاریخی محله‌های قدیمی تهران

16آبان 1400در بیست‌‌ویکمین جلسه شورای شهر بود که مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران از بی‌توجهی شهرداری به ساختمان‌های تاریخی محله امامزاده یحیی انتقاد کرد. عباسی در این‌باره گفته بود: «در دوره گذشته مدیریت شهری، بی‌توجهی شهرداری به ساختمان‌های تاریخی واضح بود.
محله امامزاده یحیی ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری دارد، اما خود امامزاده یحیی(ع) و اطرافش نیاز به بازسازی دارد؛ زیرا ارتفاع ساختمان‌ها به واسطه مقررات میراث فرهنگی نمی‌تواند از حدی بیشتر باشد. متأسفانه نوسازی در این محله اتفاق نیفتاده و شاهد شکل‌گیری مخروبه‌هایی در این محله هستیم که امیدواریم در این خصوص تجدیدنظری از سوی میراث‌فرهنگی صورت گیرد.» مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز در این‌باره گفته بود: در محله امامزاده یحیی، شهرداری چند خانه قدیمی خریده که ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری است، اما نیازمند کار مضاعف است.»
در عین حال در دوره حاضر مدیریت شهری، صدور پروانه مرمت، حذف عوارض شهری برای تغییر کاربری بناهای تاریخی و در نهایت هدایت تسهیلات بانکی نوسازی بناهای فرسوده با هدف مرمت و بازسازی این بناها ازجمله رویکردهای مدیریت شهری برای حفظ بناهای تاریخی شهر تهران است.
در تهران ۳۴۲بنا ثبت شده و ۲هزار بنای واجد ارزش وجود دارد. در عین حال تا قبل از این دوره مدیریت شهری نه‌تنها مطابق طرح تفصیلی شهر تهران، مالکان بناهای تاریخی امکان مرمت و بازسازی املاک خود را نداشتند، بلکه حتی در زمان تغییر کاربری نیز مجبور به پرداخت عوارض با رقم‌های بالا بودند. در آن سال‌ها دستورالعملی در شهرداری تهران در برخورد و مواجهه با مالکان این بناهای تاریخی وجود نداشت و تنها کاری که شهرداری در مقابل این بناها انجام می‌داد، دریافت عوارض بود.
در حال حاضر براساس اعلام مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران، مصوبه صدور پروانه مرمت و صفر شدن عوارض تغییر کاربری به مناطقی که دارای محله‌هایی در حصار ناصری و صفوی به‌عنوان مراکز تاریخی شهر تهران هستند، ابلاغ شده است و پیگیری رفع موانعی که در این زمینه وجود دارد در دستور کار قرار دارد تا مالکان به مرمت و احیا ترغیب شده و موجب بهره‌برداری‌های فرهنگی از این خانه‌ها شود. همچنین در جلسه 24مرداد، هم‌اندیشی معاونت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با متخصصان و استادان دانشگاهی، روش‌های نوین مواجهه با بافت و بناهای ارزشمند تاریخی و معاصر بررسی شد تا روند نوسازی بافت تاریخی تسهیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید