• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 24 مرداد 1402
کد مطلب : 199998
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgJR5
+
-

افزایش‌ ثبت نام زنان در انتخابات

ثبت‌نام اولیه مجلس دوازدهم به پایان رسید که طی آن شاهد افزایش 2 درصدی ثبت نام زنان بودیم‌

گزارش
افزایش‌ ثبت نام زنان در انتخابات

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

ثبت‌نام اولیه داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عصر یکشنبه (22مرداد) در حالی به پایان رسید که ۴۸هزارو۸۴۷ متقاضی موفق به پیش‌ثبت‌نام شدند. نگاهی به آمار وزارت کشور نشان می‌دهد استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کننده را دارند درحالی‌که هرمزگان، کهگیلویه و بویر احمد و سیستان و بلوچستان در انتهای فهرست قرار گرفته‌اند. درباره مشارکت زنان در ثبت‌نام اولیه نیز آنطور که محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور می‌گوید:  البرز با ۲۰درصد، تهران با ۱۸درصد، قزوین با ۱۷درصد، خراسان رضوی و خراسان شمالی هریک با ۱۶درصد، بیشترین آمار متقاضیان زن برای داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشته‌اند. مشارکت زنان در این دوره نسبت به دوره قبل 2درصد  افزایش داشته است.

البرز و کردستان؛ بالاترین و پایین‌ترین رتبه
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور می‌گوید: «البرز ۳کرسی در صحن مجلس دارد که به‌ازای هر کرسی، ۴۳۰متقاضی پیش‌ثبت‌نام کردند. این آمار در استان تهران با ۳۹کرسی، ۲۸۲متقاضی به ازای هر کرسی است. استان قم با ۳ کرسی، ۲۵۴متقاضی به ازای هر کرسی دارد.
خراسان رضوی هم با ۱۸کرسی، ۱۷۹متقاضی به ازای هر کرسی دارد. در رتبه بعد، یزد با ۴کرسی قرار دارد که به‌ ازای هر کرسی این استان در صحن مجلس، ۱۷۸متقاضی پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند.» استان‌های قزوین، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، زنجان و ایلام در رتبه‌های بعدی هستند و هرمزگان، گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کردستان کمترین میزان استقبال را میان متقاضیان به ازای هر کرسی در صحن  مجلس داشته‌اند.

افزایش 2درصدی مشارکت زنان
تعداد و درصد حضور نمایندگان زن در ادوار مختلف مجلس همواره مورد توجه بوده است. ثبت‌نام اولیه متقاضیان زن در این مرحله نسبت به انتخابات سال۱۳۹۸، ۲درصد افزایش داشته است؛ بدین معنی که در مجلس قبلی 12درصد از ثبت‌نام‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دادند و در این دوره 14درصد.  1605زن در مرحله ثبت نام اولیه در دوره قبلی حضور داشتند و 736نامزد قطعی معرفی شد و درنهایت 17نفر به مجلس یازدهم راه‌یافتند. مجلس یازدهم‌اکنون ۱۶نماینده زن دارد. فاطمه رهبر، منتخب حوزه تهران، ازجمله منتخبانی بود که مرگ در اثر بیماری کرونا اجازه ورود به مجلس را به او نداد و با درنظر گرفتن او، این مجلس نیز می‌توانست دارای ۱۷نماینده زن باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجلس یازدهم به‌طور میانگین برای هر کرسی مجلس 2زن با 21مرد رقابت کردند و نتیجه این شد که کرسی‌های مجلس میان 17زن و 273مرد تقسیم شدند.  سهم زنان از کرسی‌های مجلس چیزی حدود 6درصد یا کمتر است. مشارکت زنان در دوره اول مجلس، 1.4درصد با حضور 4نماینده زن در مجلس بود.

پیشتازی زنان در البرز
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور می‌گوید: «البرز با ۲۰درصد، تهران با ۱۸ درصد، قزوین با ۱۷درصد، خراسان رضوی و خراسان شمالی هریک با ۱۶درصد، بیشترین آمار متقاضیان زن برای داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشته‌اند.»
کهگیلویه و بویراحمد با ۵درصد، ایلام با ۷درصد، اردبیل با ۸درصد هریک و استان‌های کردستان و خوزستان هر یک با ۹درصد، کمترین متقاضیان زن را در پیش‌ثبت‌نام داشته‌اند. در سیستان و بلوچستان 9نفر از ثبت‌نام‌کنندگان زن بودند. این آمار در استان تهران  2188 نفر است.

افزایش مشارکت اقلیت‌های مذهبی
علاوه بر ‌ مشارکت بالای زنان در پیش ثبت‌نام مجلس و حضور چشمگیر جوانان، این نکته را هم باید درنظر داشت که اهل تسنن و نیز اقلیت‌های مذهبی نیز حضور خوبی داشته‌اند. به‌گفته سعید حیدری، دبیر ستاد انتخابات بوشهر، حضور اهل تسنن در دوره پیش‌ثبت‌نام این دوره افزایش داشته که نوید برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت حداکثری را می‌دهد.
سیدعباس جوهری، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری و رئیس ستاد انتخابات استان تهران هم درباره مشارکت دیگر ادیان می‌گوید: «درمجموع 5نفر از مسیحیان آشوری و کلدانی، 11نفر از مسیحیان ارمنی شمال ایران، 7نفر از کلیمیان و 10نفر از زرتشتیان در پیش ثبت‌نام این دوره انتخابات مجلس
شرکت کرده‌اند.»‌‌

بالاترین مدارک تحصیلی در البرز و تهران
رتبه استان‌ها براساس ارائه بالاترین مدرک تحصیلی عبارت است از البرز، تهران، قم، خراسان رضوی و یزد که استان‌های برتر در ثبت‌نام متقاضیان براساس بالاترین مدرک تحصیلی هستند. آمار دقیق‌تر می‌‌گوید در مجموع ثبت‌نام کنندگان، ۱۶درصد از متقاضیان مدرک دکترا، ۷۰درصد کارشناسی ارشد، ۱۱درصد کارشناسی با سابقه ایثارگری یا نمایندگی مجلس و 3درصد هم ‌ مدارک حوزوی دارند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید