• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 مرداد 1402
کد مطلب : 199654
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgJQM
+
-

کاهش تب قیمت‌ها در بازار مرغ

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت مرغ گرم در مغازه‌ها از کیلویی 90هزار تومان پایین‌تر آمده و به محدوده 85هزار تومان رسیده است

با افزایش توزیع مرغ در میادین و فروشگاه‌های سطح شهر، آرامش بعد از ماه‌ها به این بازار بازگشته و تب قیمت‌ها فروکش کرده است. به گزارش همشهری و براساس گزارش‌های میدانی، قیمت هر کیلو مرغ گرم در مغازه‌های سطح شهر که تا 120هزار تومان بالا رفته بود، حالا تا محدوده 80تا 90هزار تومان پایین آمده و در میادین میوه‌وتره‌بار نیز شاهد بهبود عرضه مرغ هستیم. هر کیلو مرغ گرم کامل در میادین اکنون با قیمت 76هزار تومان به فروش می‌رسد که همچنان از آخرین نرخ مصوب رسمی 3هزارتومان بالاتر است. براساس اظهارات اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مرغداران، دولت با افزایش قیمت مصوب مرغ موافقت کرده، اما هنوز خبری رسمی در این زمینه منتشر نشده و آخرین نرخ مصوب اعلامی برای این کالا کیلویی 73هزار تومان است. بازار مرغ از ابتدای امسال تحت‌تأثیر کاهش شدید عرضه با افزایش تدریجی قیمت روبه‌رو شد و از اردیبهشت‌ماه قیمت مرغ در سطح فروشگاه‌های پایتخت از کیلویی 90هزار تومان فراتر رفت. دلیل کمبود مرغ در بازار از سوی مسئولان صنفی، کاهش شدید جوجه‌ریزی به زیر100میلیون قطعه در اسفندماه اعلام شد و قرار بر این بود که با افزایش جوجه‌ریزی تا بالای 120میلیون قطعه و عرضه گسترده مرغ قیمت‌ها تا خردادماه کاهش پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد و قیمت‌ مرغ تا بالای 100هزار تومان پرواز کرد.

آرامش به بازار برگشت
مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی از آرامش در بازار مرغ خبر داد و گفت: میدان اصلی مرغ یعنی میدان بهمن رو به آرامش است، مرغ به اندازه کافی به این میدان ارسال شده و هیچ کمبودی وجود ندارد. به‌گفته مسعود امراللهی با برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی و افزایش میزان جوجه‌ریزی به ۱۳۰میلیون قطعه، بازار به ثبات خواهد رسید.
امراللهی با تأیید تلویحی افزایش نرخ مصوب مرغ تازه، از توزیع مرغ با قیمت هر کیلو ۷۵ هزار تومان در سطح میادین میوه‌وتره‌بار خبر داد و افزود: در سطح استان تهران روزانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تن مرغ بین واحدهای صنفی، میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود و مردم می‌توانند درصورت مشاهده تخلف، موارد را به سامانه۱۲۴ گزارش کنند که قطعا پیگیری و با متخلف برخورد خواهد شد.
در کنار افزایش جوجه‌ریزی و تزریق بیشتر مرغ به بازار به‌عنوان مهم‌ترین دلیل تعدیل قیمت، برخورد با شبکه‌های توزیع غیرمجاز، محتکران و ساماندهی شبکه توزیع از دیگر عوامل بهبود وضعیت بازار مرغ عنوان می‌شود. میزان جوجه‌ریزی در 2ماه گذشته وضعیت بسیار مناسبی داشته و به 120تا130میلیون قطعه افزایش یافته است. در تیر‌ماه 128میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام گرفته و این میزان باعث عرضه بیشتر مرغ به بازار و کاهش قیمت‌ها شده است. افزایش میزان تقاضا نیز به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار از عوامل رشد قیمت مرغ بوده است. گفته می‌شود تداوم افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌های گذشته سرانه مصرف مرغ را افزایش داده و بخشی از مصرف از گوشت قرمز به سمت مرغ سرازیر شده است.
این افزایش تقاضا، سرانه مصرف مرغ را از 26کیلوگرم به بیش از 30کیلوگرم افزایش داده و این عامل باعث شد با وجود تولید ثابت شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار حفظ شود.

کاهش هزینه تولید
رشد قیمت نهاده‌های دام و طیور همواره به‌عنوان مهم‌ترین دلیل افزایش هزینه تولید از سوی مرغداران برشمرده شده است. به‌گفته تولیدکنندگان تامین نهاده‌ها از ماه‌های پایانی سال گذشته با قیمت مصوب دولتی انجام نشده و مرغداران ناچار به خرید این اقلام از بازار آزاد به چندبرابر قیمت دولتی بوده‌اند. براساس اخبار منتشرشده طی هفته‌های گذشته تأمین خوراک دام و طیور روند بهتری به‌خود گرفته است. دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در این زمینه گفت: 45هزار تن سویا از تیر‌ماه در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و آماده تحویل به مرغداران است که پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی قیمت مرغ ادامه‌دار باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید