• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19965
+
-

اجرا نشدن طرح‌های آبخیزداری، عامل وقوع سیل

روستاهای کاکرود، پرچکوه، کلایه پهلو و سلیمان چپر و کشان هم درگیر خسارت ناشی از سیل هستند




 مهسا طالبی| رشت- خبرنگار:

 20 دقیقه بارش باران در کوهستان‌های اشکورات کافی بود تا حجم رودخانه کاکرود پر شود و رفته رفته سیل در این منطقه از شرق گیلان جاری شود. سیلی که 4 نفر را به کام مرگ فرستاد و 4 نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند و اکنون همه تلاش‌ها برای یافتن آنها ادامه دارد.  اکنون نهادهای مختلف ستاد مدیریت بحران در منطقه مستقر هستند و به جز روستای کاکرود، روستاهای پرچکوه، کلایه پهلو و سلیمان چپر و کشان هم درگیر خسارت ناشی از سیل هستند. اگرچه این منطقه از گیلان دارای پوشش گیاهی و جنگلی و باغ های فندوق به میزان کافی است، اما زمین‌های سست دشت گیلان مستعد سیل و رانش هستند.  معاون عمرانی استاندار هم درباره برآورد اولیه خسارت‌های سیل اخیر در کاکرود اشکور گفت: به دلیل وقوع سیلاب، افزون بر 10 میلیارد تومان به زیرساخت‌های منطقه رحیم‌آباد رودسر خسارت وارد شده است.«حجت شعبانپور» اظهار کرد: این خسارت‌ها در بخش‌های راه، آب و فاضلاب روستایی، برق و کانال‌های کشاورزی روی داده است.


‌ایجاد یک جاده جدید در مسیر اشکورات

رئیس ستاد مدیریت بحران استان در گفت‌و‌گو با همشهری با ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و تاسف از مشکلاتی که برای مردم این مناطق به وجود آمده است، اظهار کرد: تیم ستاد مدیریت بحران متشکل از ادارت مختلف راه و شهرسازی، هلال احمر، نیروهای امداد و نجات، اداره برق و آب و... در منطقه حاضر هستند تا وضعیت را به روال عادی برگردانند.

 «عباس صابر» ادامه داد: در ساعات اولیه این بحران در ستاد مدیریت بحران استانداری جلسه تشکیل شد و نهادهای مرتبط پای کار آمدند. اکنون آب و برق این مناطق وصل شده است و نیروهای اداره راه و شهرسازی هم با توجه به رانش زمین و قطع شدن راه ارتباطی 70 روستا در منطقه حضور دارند تا یک راه جایگزین را آماده کنند.این مقام مسئول اظهار کرد: یک مسیر به سمت استان قزوین بود که از قبل وجود داشت و نیز موازی با همین مسیر رانش شده یک راه ییلاقی وجود دارد که اکنون با دستگاه های بولدوزر و لودر در حال تسطیح آن جاده برای تردد اضطراری در منطقه هستند.


‌خسارت‌ها بر اثر رانش 

رئیس ستاد مدیرست بحران استان در مورد علل رانش زمین هم به همشهری گفت: قطعا یافتن علت چنین رانشی نیاز به بررسی بیشتر دارد، اما این منطقه دارای پوشش گیاهی بسیاری بوده است و باغ‌های زیادی در آن وجود دارد. همچنین یکی دیگر از علل خسارت این بوده است که خانه‌های بسیاری در مجاورت رودخانه ساخته شده بودند و تبعا در سیل آسیب دیدند. باید از منظر زمین‌شناختی این موضوع را مورد بررسی قرار داد. سیل در ارتفاعات آغاز و در این روستاها جاری شد. 

رئیس ستاد مدیریت بحران گیلان در مورد پیش‌بینی خسارت‌ها هم بیان کرد: هنوز برآورد دقیقی انجام نگرفته است. اما پیش‌بینی ما از حجم خسارت‌ها بیش از 10 میلیارد تومان است. زیرا سیل به راه‌ها و خانه‌های روستایی و تاسیسات صدمه
 زده است. در این زمینه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قول مساعد برای تامین اعتبار را داده‌اند و خودشان متوجه این حجم از خسارت در منطقه هستند. تلاش ما این است که هر چه زودتر وضعیت را به روال عادی برگردانیم. 


‌ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری

 بخشدار منطقه هم به همشهری گفت: اکنون وضعیت بهتری از نظر امدادرسانی و نیز برقرار شدن مجدد آب و برق در منطقه وجود دارد. در ساعات اولیه وقوع حادثه استاندار هم حضور داشت و تلاش شد تا آب و برق منطقه وصل شود. 
علاوه بر این اکنون دغدغه اصلی و اولویت ما امدادرسانی به ساکنان روستا، یافتن مفقودان حادثه و نیز بازگشایی یک راه جایگزین است. منطقه کاکرود بیش از 150 خانوار دارد، اما روستاهای پرچکوه، کلایه پهلو، سلیمان چپر و چشان هم درگیر خسارت و حادثه هستند. 

«منصور سعادت نژاد» اظهار کرد: در حادثه صورت گرفته بارش سیل آسیای باران در عرض 20 دقیقه موجب جاری شدن آب چشمه‌ها و سیلاب بی‌سابقه و ورودشان به رودخانه کاکرود شد که بعد از پر شدن حجم آب رودخانه، به خانه‌ها خسارت زد و نیز گل و لای کوهستان وارد روستاها شد. اکنون وضعیت جاده بسیار بد است و از مردم تقاضا داریم به منطقه نیایند و تجمع نکنند تا نیروهای امدادرسان اقدامات خود را انجام دهند.  سعادت نژاد بیان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری موجب کاهش شدت حادثه می‌شود. تاکنون در بسیاری از مناطق طرح‌های آبخیرداری اجرا شده و خسارت‌ها کاهش یافته است. وی ادامه داد: در جلسه فرمانداری هم ما اعلام کرده بودیم در این مناطق هم عملیات آبخیزداری اجرا شود تا چنین شکاف‌ها و رانش‌هایی به وجود نیاید. چون این روستاها دارای پوشش جنگلی کافی هستند و نیاز به اجرای چنین طرح‌هایی داریم. ضمن اینکه باغ‌های فندوق بسیاری خسارت دید و اکنون محصولات کشاورزان از سیل
3 روز گذشته آسیب جدی دیده‌اند.


در جست‌و‌جوی مفقودان احتمالی  

رئیس ستاد مدیرست بحران استان در مورد تعداد مفقودان بیان کرد: تا کنون شاهدان محلی 4 نفر را اعلام کرده‌اند و کسی آمار بیشتری نداده است. امیدواریم این آمار افزایش پیدا نکند. همچنین توزیع مواد غذایی به وسیله هلی‌کوپتر هلال احمر در روستاهای دچار خسارت در حال انجام است. صابر اظهار کرد: همچنین نیروهای هلال احمر به دنبال 4 نفر مفقود حادثه در منطقه هستند. اما حجم لجن و گل و لای زیاد است و این پروسه زمانبر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید