• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19962
+
-

کمین حادثه در بزرگراه شهید کسایی تبریز

20 درصد کاربران از این بزرگراه به عنوان کمربندی استفاده می‌کنند، آن هم در حالی که بیشتر ورودی‌ها و خروجی‌های آن غیرمجاز است

راه
کمین حادثه در بزرگراه شهید کسایی تبریز



بزرگراه شهید کسایی تبریز سال‌ها قبل برای هدایت ترافیک ترانزیتی شهر پی ریزی شده بود، اما حالا خود به معضلی برای این کلانشهر تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این بزرگراه ۸ درصد از بزرگراه‌های آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهد و البته سهم آن از آمار مرگ و میر‌ جاده‌ای استان هم با حدود 7/3 درصد، کم نیست. بزرگراه شهید کسایی یا کنارگذر ۱۹ کیلومتری جنوب تبریز به عنوان رابط جنوب شرق و جنوب غرب تبریز، مسیری است که این روز‌ها تردد در آن برای رانندگان عبوری به مثابه عبور از تونل مرگ است. 


همزمانی تردد خودرو‌های سنگین و سواری 

«مجید محبی» راننده ون که ۱۰ سال است رانندگی در خیابان‌های تبریز را تجربه کرده است، می‌گوید: خیلی تلاش می‌کنم تا گذرم به این بزرگراه نیفتد و کمترین تردد را در آن داشته باشم، با این حال ناگزیر روزی ۴ بار از این مسیر تردد می‌کنم. او ادامه می‌دهد: علاوه بر خطرناک بودن همزمانی تردد خودرو‌های سنگین و سواری در بزرگراه شهید کسایی، شانه خاکی استانداردی هم برای آن در نظر گرفته نشده و تعداد پل‌های عابر پیاده آن هم بسیار محدود و اندک است، از این رو هم رانندگان و هم عابران پیاده‌ای که به ناچار از این بزرگراه عبور می‌کنند، همواره در خطرند. 


نامطمئن برای تردد 

یکی از رانندگان خودرو‌های سنگین با ۲۵ سال تجربه رانندگی هم می‌گوید: بزرگراه شهید کسایی که پیش‌تر به عنوان کمربندی طراحی شده بود، هم اکنون به یک خیابان شهری تبدیل و تردد با تریلر و کامیون در میان این همه سواری برای ما دشوار شده است. «مهدی نامدار» ادامه می‌دهد: این بزرگراه، مسیر قابل اطمینانی برای تردد نیست، چرا که نه تنها حفاظ و گاردریل ندارد، بلکه خط کشی‌های آن رنگ و رو رفته شده و رمپ و لوپ‌های استانداردی هم ندارد. 


دسترســی نداشتن به پارک‌های منطقه 

شهروند ساکن مارالان می‌گوید: در محدوده مارالان پارک مناسبی نیست و تنها پارک هم آن طرف بزرگراه قرار دارد. چون پل عابر پیاده‌ای از مارالان به این پارک وجود ندارد، عملا امکان استفاده از آن برای شهروندان این منطقه به خصوص کودکان و سالمندان دشوار است.

«مرضیه تبریزی» عنوان می‌کند: حتی زیرگذر انتهای مارالان که تنها مسیر رسیدن ما به پارک عباس میرزاست از ایمنی لازم برخوردار نیست و رفتن به این پارک برای بانوان و کودکان با خطر‌های جانی و احتمال تصادف همراه است.
این شهروند داشتن وسیله نقلیه را برای استفاده از پارک‌های جنوب بزرگراه شهید کسایی لازم می‌داند، اما تاکید می‌کند: اغلب مردم حاشیه شمال این بزرگراه از افراد محروم و حاشیه‌نشین تبریز به شمار می‌روند و بیشترشان وسیله نقلیه ندارند، از این رو برای رسیدن به این پارک‌ها باید خطر عبور از دو باند بزرگراه را به جان 
بخرند.


بزرگراهی با کاربری کمربندی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان می‌گوید: حدود ۲۰ درصد کاربران از بزرگراه شهید کسایی به عنوان کمربندی استفاده می‌کنند، آن هم در حالی که بیشتر ورودی و خروجی‌های آن غیرمجاز است. به گفته «منوچهر سلمان‌زاده» حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد ترددکنندگان بزرگراه شهید کسایی، از این مسیر فقط به عنوان معبر شهری استفاده می‌کنند و بس.


احداث زیرگذر‌های غیرفنی 

رئیس پلیس راه استان هم درباره رمپ و لوپ‌های این بزرگراه می‌گوید: با ایجاد رمپ و لوپ‌های غیرمجاز و هدایت ترافیک شهری به این مسیر، عملا این بزرگراه تلفیقی از ترافیک جاده‌ای و شهری دارد.
سرهنگ «جواد ناموران» از احداث زیرگذر‌های غیرفنی در بزرگراه هم انتقاد می‌کند و می‌افزاید: این زیرگذر‌ها کاربرد چندانی ندارد، چرا که احتمال وقوع حوادث متعدد برای عابران وجود دارد و هنگام بارش باران، سیلاب هم در آن‌ها به راه می‌افتد که جان شهروندان را تهدید 
می‌کند.
وی در تشریح علل بروز سوانح رانندگی در بستر این بزرگراه عنوان می‌کند: اختلاف سطح در بزرگراه شهید کسایی و نبود گاردریل موجب می‌شود وسایل نقلیه‌ای که با سرعت در آن حرکت می‌کنند، حین حرکت و سبقت با حاشیه راه برخورد کرده و با خارج شدن کنترل وسیله نقلیه از دست راننده، در برخی موارد حتی با تیر‌های برق موجود در وسط جاده هم برخورد کنند.


طرح اصلاح مسیر‌ها در شورای ترافیک استان 

در طراحی اولیه بزرگراه شهید کسایی فقط ۴ ورودی و خروجی مجاز در ابتدا و انتهای این بزرگراه در نظر گرفته شده بود، اما با گذر زمان و البته ایجاد پارک‌های متعدد در حاشیه بزرگراه، ورزشگاه ۷۰ هزار نفری یادگار امام(ره)، وادی رحمت و پایانه در ضلع جنوبی این بزرگراه، رمپ و لوپ‌های جدید برای کاستن از بار ترافیکی کلانشهر تبریز در بدنه آن احداث شده است که فقط می‌توان برچسب توجیه به آن زد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در این باره می‌گوید: رمپ و لوپ‌های بزرگراه شهید‌کسایی تبریز براساس وضع توپوگرافی منطقه و نیاز شهر در زمان‌های مختلف ایجاد شده است و هم اکنون حدود ۲۹ رمپ و لوپ ورود و خروج در آن وجود دارد. به گفته «مهدی یوسفی» کاربری‌های ایجاد شده در حاشیه بزرگراه شهید کسایی از جمله پارک‌ها، ورزشگاه یادگار امام(ره) و وادی رحمت، تردد شهری در این مسیر را دوچندان کرده است، از این رو کارشناسان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با جدیت درصدد اصلاح، مطالعه و به روز کردن این مسیر‌ها هستند و هم اکنون طرح پیشنهادی در شورای ترافیک استان در دست مطالعه است. وی به شرایط محیطی و توپوگرافی کاربری‌های حاشیه بزرگراه هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: از آنجایی که امکانات مسیر وادی رحمت اجازه می‌داد و امکان اجرای زود‌گذر و ایجاد مسیر غیرهمسطح در آن وجود داشت، طرح به سرعت انجام شد، اما در دیگر موارد، شرایط چندان فراهم نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :