• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19958
+
-

شیرجه بدون بازگشت

فرهنگ شنانکردن در آب‌های غیرمجاز باید همگانی شود

گزارش
شیرجه بدون بازگشت




حمید نصرتی‌قانعی| همدان - خبرنگار :

با گرم شدن هوا، شنا کردن در مکان‌های بدون غریق نجات یا غیرمجاز جان شهروندان را تهدید می‌کند. طبق آمار سال گذشته 16 نفر در فضا‌های آبی غیرمجاز غرق شدند. 


هشدار و اطلاع‌رسانی

مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان درباره شنا در سد‌های استان و پیشگیری از غرق‌ شدن شهروندان می‌گوید: با آغاز فصل گرما اغلب شهروندان کشور برای شنا به سدها، آبگیر‌ها و رودخانه‌‌ها روی می‌آورند. تاسیسات آبی مرتبط با دریاچه سدها محل مناسبی برای شنا نیست و شنا کردن در محدوده سدها و بندهای انحرافی ممنوع است. این ممنوعیت با نصب تابلو و اجرای دیواره در حریم قانونی سد‌ها به همه هشدار داده شده است و شهروندان نباید بدون توجه به این هشدار‌ها به این محدوده‌های قانونی پا 
بگذارند. 

منصور ستوده با تأکید بر اینکه باید با فرهنگ‌سازی این موضوع مدیریت شود، می‌افزاید: به‌رغم همه هشدارهای مداومی که از طریق رسانه‌ها داد‌ه‌ایم، متاسفانه سال گذشته یک نفر در محدوده آبی دریاچه سد شنجور رزن غرق شد. امسال تاکنون گزارشی از غرق ‌شدن در حوزه سد‌ها نداشته‌ایم و از همه شهروندان هم تقاضا داریم که به قانون احترام بگذارند و برای شنا وارد محدوده سد‌ها نشوند. 
وی با‌ یاد‌آوری اینکه ماموران حاضر در محدوده سد‌ها هشدارهای لازم را به شهروندانی که در کنار سد‌ها حضور دارند می‌دهند، اظهار می‌کند: آب سد‌ها با جریان‌های قوی زیر‌آبی که دارند و لجن رسوب شده در کف دریاچه سد یا پیرامون آن بسیار خطرناک است. شناگران زبده و باتجربه به هیچ عنوان به این مکان‌ها وارد نمی‌شوند اما جای تعجب دارد که چرا شهروندانی که حتی توانایی و مهارت لازم را در شنا ندارند، به شنا در سد‌ها روی می‌آورند و جان خود را به خطر می‌اندازند. در این بین حتی گاهی همراهان که شاهد غرق ‌شدن عزیزانشان هستند برای نجات آنها وارد آب دریاچه سد‌ می‌شوند و جان خودشان را هم به خطر می‌اندازند. 


تعداد غرق‌شدگان

عباس اولیاسمیع مدیر روابط عمومی فوریت‌های پزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه همه غرق‌شدگان تصور می‌کردند شناگران قابلی هستند، می‌افزاید: سال گذشته 16 نفر در آب‌های استان (برکه، آبگیر و سد) غرق شدند. 

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که شهروندان با فردی در حال غرق شدن مواجه شدند، ابتدا باید مطمئن شوند که عمق آب در حدی است که می‌توانند برای نجات او اقدام کنند در غیر‌ این صورت به هیچ عنوان نباید وارد آب شوند. اگر موفق به خارج کردن غرق شده در لحظات نخست شدند و دیدند که نبض دارد اما نفس نمی‌کشد باید مجرای تنفسی او را بازکنند؛ کافی است با احتیاط زیر دیافراگم را فشار دهند تا آب احتمالی وارد شده به مجرای تنفسی او خارج شود. اگر نبض نداشت باید احیای قلبی و ریوی انجام شود که روش آن ‌هم 30 بار ماساژ قلبی و 2 بار تنفس مصنوعی است. 


آگاهی روستاییان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان می‌گوید: وظیفه قانونی نگهداری و حفاظت از هر محدوده‌ آبی در قانون مشخص شده است. اگر استخری متعلق به جهاد‌ کشاورزی یا منابع طبیعی است باید در این مورد به همه کشاورزان اطلاع‌رسانی کند که دقت کافی داشته باشند و مانع شنای ساکنان روستا یا خانواده‌هایشان در این فضا‌ها شوند. سد‌ها هم در حوز مسئولیت آب منطقه‌ای است و باید هشدار و اطلاع‌رسانی را انجام دهند که فردی به محدوده آنها‌ وارد نشود. 

علیمردان طالبی می‌افزاید: با دهیاری‌ها‌ و بخشداری‌ها هم مکاتبه کرده‌ایم که در این مورد به شورا‌های روستا‌ها اطلاع‌رسانی کنند تا شاهد غرق‌ شدن شهروندان استان همدان در روستا‌ها که مراکز تولید و اشتغال است، نباشیم. از همه شهروندان استان هم بار‌ها توسط رسانه‌ها تقاضا کرده‌ایم که از ظرفیت‌های موجود در استخر‌های اداره‌کل ورزش و جوانان یا استخر‌های بخش خصوصی که زیر نظر این اداره‌کل قرار دارند و باید نجات غریق داشته باشند، استفاده کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید