• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19956
+
-

آن روی ناخوش باران و تگرگ

تگرگ به 30 تا 70 درصد از مزارع چغندرقند، جو و گندم سلماس خسارت زده است

کشاورزی
آن روی ناخوش باران و تگرگ




نسا خلخالی| ارومیه- خبرنگار:

باوجود بحران آبی که سراسر کشور را فراگرفته است، میزان بارش‌ها در آذربایجان غربی افزایش یافته است و هرروز بر میزان آن اضافه می‌شود. فواید بارش باران در وضعیت کنونی کم‌آبی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما اگر همین باران همراه با طوفان و تگرگ باشد، می‌تواند باعث بروز خسارت‌های بسیاری شود. شهرستان سلماس طی هفته اخیر شاهد بارش شدید باران، طوفان و تگرگ بود که این بارش‌ها خسارت‌های زیادی را در بخش مسکن، راه و به ویژه کشاورزی به بار آورده اند. میزان خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی به قدری زیاد است که باعث نگرانی مسئولان و کشاورزان این شهرستان شده است چراکه طبق گزارش  واصله بارش تگرگ باعث از بین رفتن زحمات یک‌ساله کشاورزان شده است. 


خسارت 26 میلیارد تومانی

مدیر جهاد کشاورزی سلماس از خسارت 26 میلیارد تومانی وارد شده به مزارع و باغات سلماس بر اثر بارش تگرگ خبر می‌دهد. 
« داو‌د شاه ولدی » ادامه می‌دهد: با توجه به بارش‌های هفته اخیر در سلماس، 26 میلیارد تومان به مزارع و باغات روستاهای آغ اسماعیل، خسروآباد، هفتوان، کلشان، درزه کنان، کوچمشک، گولان و باغچه این شهرستان وارد شده است.


افزایش 88 درصدی بارش‌ها

فرماندار سلماس با اشاره به بارش نزولات آسمانی از آغاز سال‌جاری تاکنون، می‌گوید: در سال زراعی جاری شاهد بارش 362 میلی متری بودیم که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 88 درصد و نسبت به دراز مدت 38 درصد افزایش داشته است به‌طوری‌که میزان بارندگی در سال زراعی گذشته 192‌میلی متر و در دراز مدت 295 میلی متر بود.
« مرتضی اصغری » ادامه می‌دهد: این بارندگی‌ها توام با طوفان، تندباد و بارش تگرگ بود که خسارت‌هایی را در بخش‌های مختلف مسکن، راه‌ها، برق، مخابرات و زمین‌های کشاورزی به وجود آورد. طبق برآوردهای انجام شده مجموع این خسارات 350 میلیارد ریال است.
وی با بیان اینکه 26 میلیارد تومان به محصولات باغی و زراعی سلماس خسارت وارد شده است، اظهار می‌کند: در اثر بارش شدید تگرگ طی روزهای اخیر در شهرستان سلماس به 30 تا 40 درصد از محصولات باغی سیب، آلو، هلو و زردآلو خسارت وارد شده است.

فرماندار سلماس می‌افزاید: تگرگ در 30 تا 70 درصد از مزارع چغندرقند، جو و گندم شهرستان سلماس خسارت به بار آورده است.


بیمه؛ تنها راهکار جبران خسارت

اصغری با بیان اینکه بیمه کشاورزی به منظور راهکار جبران خسارت‌های وارد شده به محصولات کشاورزی تعریف شده است، تصریح می‌کند: متاسفانه تعداد کمی از زمین‌های کشاورزی سلماس در مقابل حوادث غیر مترقبه بیمه شده اند، طوری که تنها 1788 هکتار از 65 هزار هکتار زمین کشاورزی موجود در این شهرستان بیمه هستند.
وی با اشاره به اینکه تعداد ناچیزی از زمین‌های کشاورزی این شهرستان دارای بیمه کشاورزی هستند، ابراز می‌کند: برنامه ریزی‌های مناسبی برای تشویق مردم به بیمه زمین‌های کشاورزی خود در حال انجام است چراکه بیمه کشاورزی بیش‌از همه به نفع خود کشاورزان است به طوری‌که با بروز خسارت، گروهی متشکل از نمایندگان فرمانداری، اداره جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی به محل‌های خسارت دیده اعزام شده و با بررسی میزان خسارات وارد شده و تهیه گزارش مستند برای استانداری طبق ماده 10 و 12 به خسارت دیدگان اعتبار تخصیص داده می‌شود.
فرماندار سلماس درباره اقدامات انجام شده در جلوگیری از خسارت در صورت بارش دوباره تگرگ، اظهار می‌کند: در حال لایروبی راه‌ها و کانال‌های شهرستان سلماس هستیم تا در صورت بارش دوباره نزولات آسمانی، از بروز خسارت جلوگیری کنیم.


راهکاری برای جبران خسارت 

« شهروز برزگر » نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: در اثر بارندگی‌های اخیر در برخی از استان‌ها به ویژه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و شهرستان سلماس بر اثر تگرگ باغداران خسارت زیادی دیده‌اند که از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهم تا در مجلس حضور یابند و گزارشی به نمایندگان ارائه دهند و همچنین راهکاری برای جبران خسارت به کشاورزان داده شود.

وی با بیان اینکه باران و تگرگ از قبیل حوادث غیر مترقبه هستند که کشاورزان و باغداران را نگران کرده است، تصریح می‌کند: در سال گذشته نیز کشاورزان نتوانستند سود کنند امسال نیز با توجه به سرمازدگی و تگرگ آسیب‌های زیادی متوجه کشاورزان شده است و باید به این مسئله رسیدگی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید