• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19953
+
-

تهیه آب قزوین از سد طالقان

برای جبران ‌‌خشکسالی در قزوین چند راه بیشتر نداریم. یا بارندگی‌ها‌ را به شکلی افزایش دهیم و یا اینکه برای استفاده از آب موجود برنامه دقیقی را اعمال کنیم. کاهش مصرف آب می‌تواند تعادل را به این چرخه بازگرداند. 
به گزارش همشهری، معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین در این‌باره گفت: ساخت سد طالقان از سال 40 - 41 و با توسعه دشت قزوین مورد توجه قرار گرفت. 
در سال 48 پروژه شروع شد. البته همان موقع سد مخزنی ساخته نشد و با به‌کارگیری سد انحرافی، در نهایت در سال 53 و 56 آب قزوین از این سد تامین شد. 
«یدالله ملکی» گفت: الگوهای کشت که اکنون وجود دارد مربوط به سال 86 است. در آن زمان آب به‌صورت نابهنگام می‌آمد. به‌عبارتی در بهار آب سد طالقان زیاد بود و بخشی از آن را برداشت می‌کردیم و مابقی عبور می‌کرد و میانگین آبی که سالانه از این راه به استان می‌آمد 150 میلیون‌مترمکعب بود. 
وی افزود: از همان زمان که طرح انتقال سد طالقان در دستور کار قرار گرفت، ما با برخی تغییرات شبکه‌ای در حوزه آب روبه‌رو بودیم و برخی از مالکان زمین‌های زراعی پس از تغییر کاربری همچنان آب ‌دریافت می‌کردند و آن را آزادانه به فروش می‌رساندند.
 در حال حاضر برای اجرای طرح کشت جدید نیازمند حمایت و دستور استانی هستیم تا اگر کسی زمینی نداشت، آبی هم نداشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید