• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19951
+
-

خانواده‏ های مستاصل

لیلا قرائی| کارشناس مسائل اجتماعی:

به اعتقاد جامعه‌‏شناسان و روانشناسان اوقات فراغت در جنبه‌های مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی اهمیت دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب آزادی انتخاب، افزایش اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری، مشارکت اجتماعی، حفظ سنت‌‏ها و آداب و رسوم، تجدیدقوای نیروی کار و افزایش بهره‌وری اقتصادی و تعلق سیاسی را برای فراد ایجاد کرد. 
در خراسان رضوی قشر عظیمی از جامعه را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، که با پایان یک سال تحصیلی، نحوه برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت تابستانی این قشر اهمیت فراوان پیدا می‌کند. با توجه به اینکه برای کودکان و نوجوانان مدت این فراغت تابستانی حدود 4 ماه در نظر گرفته شده و زیاد به نظر می‏رسد، نیاز به مدیریت صحیح زمان و برنامه‌ریزی دقیق و مدون است. در تعطیلات مختلف به ویژه در تابستان استیصال خانواده‏ها در برابر کودکان و نوجوانان را شاهد هستیم. در چند سال اخیر موضوع اوقات فراغت جدی شده و دیگر خانواده‌ها مثل گذشته به دنبال یافتن کارگاه یا مغازهایی برای کارکردن و هم‏زمان، پر کردن اوقات فراغت تابستانی فرزندانشان نیستند.

 در فضایی که فرزندسالاری رو به رشد است خانواده‌ها برای پرکردن اوقات فراغت دلبندان‌شان حاضر به پرداخت هزینه می‌شوند. با فرارسیدن فصل تابستان یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها پر کردن اوقات فراغت فرزندان است و این نگرانی با وجود هشدارهای گوناگون کارشناسان درباره افزایش اعتیاد، کاهش سن اعتیاد و هم‏چنین پدیده‌هایی مانند پرسه‏ زنی در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت دوچندان می‏‌شود. 
متأسفم از اینکه تاکنون اقدام چندانی از برنامه‌ریزی برای این ایام از سوی دستگاه‏های متولی صورت نگرفته و حتی هنوز جلسه ستاد اوقات فراغت شهرستان تشکیل نشده است. اکنون بسیاری از خانواده‏ها چشم‌انتظار مسئولان برای ساماندهی برنامه‌های اوقات فراغت فرزندان هستند. آنچه تاکنون درباره اوقات فراغت دانش‌‏آموزان با مرور اخبار سال‏‌های گذشته به چشم می‌خورد، عملکرد نه‌چندان مطلوب و کمرنگ برخی دستگاه‌‏هاست که به‌صورت دست و پا شکسته و مقطعی طرح‏‌هایی را در فصل تابستان اجرایی می‏‌کنند که این خود باعث نارضایتی بیشتر اولیای دانش‏آموزان از عملکرد این دستگاه‏‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید