• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 18 مرداد 1402
کد مطلب : 199385
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8qKPl
+
-

دفاع تمام‌قد شورا از مبارزه با مافیای ساخت و ساز

اعضای شورا از تلاش شهرداری‌تهران برای مقابله با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز تقدیر کردند

گزارش
دفاع تمام‌قد شورا از مبارزه با مافیای ساخت و ساز

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

یکشنبه، حوالی ظهر، خبر ریزش ساختمان‌های ناپایدار و نیمه‌کاره در منطقه 19، شوکی عجیب به پایتخت‌نشینان وارد کرد. ساخت‎‌وسازهای غیرمجاز که توسط گروهی مافیایی در منطقه 19 از مدت‌ها پیش آغاز شده بود، داغی سنگین بر دل شهر گذاشت. چرا که در پی تخریب این ساختمان‌ها و برخورد با گردن‌کلفت‌هایی که بدون دریافت مجوز، ساختمان‌ها را شبانه علم کردند، 2 تن از نیروهای شهرداری تهران و 2‌نفر از نیروهای پلیس و یک شهروند تهرانی جان خود را از دست دادند. به‌گزارش همشهری، روز گذشته پرونده ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه 19و وقوع حادثه روز یکشنبه، پارلمان شهری را بر آن داشت تا به‌طور ویژه به این ماجرا ورود کند. پرونده این ساختمان‌سازی‌های عجیب و غریب در این منطقه روی میز اعضای شورای شهر قرار گرفت و شهردار منطقه19 با حضور در صحن شورا، هرآنچه اتفاق افتاده است را تشریح کرد.

تخلفات ساختمانی منطقه 19 در زمین‌های موقوفه‌ای
تورج فرهادی با اشاره به اینکه منطقه ۱۹ دروازه بین‌المللی جمهوری اسلامی است که علاوه بر مسافران خارجی، ۲۳ استان نیز راه ورودی‌شان به تهران از این منطقه است، گفت: نباید صرفا منطقه ۱۹ را به‌دلیل آسیب‌های اجتماعی و موضوعات کالبدی مدنظر قرار داد.۱۵۰سال قبل بخشی از اراضی منطقه ۱۹ به‌عنوان موقوفه ثبت شد که همه تخلفات ساختمانی و مشاغل نابسامان همچون ضایعاتی‌ها در همین زمین‌های موقوفه رخ می‌دهد یا مشغول به کارند. در طول زمان این زمین‌های موقوفه دست به‌دست شد و به‌ دلیل نبود ساختار منسجم ساخت‌وسازهایی در آنها انجام شد که حتی با تصویب طرح جامع، بخش زیادی از زمین‌ها به داخل محدوده شهری وارد شد. او ادامه داد: در طول سال‌های متمادی این زمین‌ها دست‌به‌دست شد و ما حالا با آدم‌هایی مواجه هستیم که اوراق دست‌شان است درحالی‌که موقوفه، آنها را به‌عنوان مالک یا مستأجر نمی‌شناسد. وقتی اغتشاشات شروع شد در همان روزهای اول مردم با در دست داشتن کاغذهایی شروع به دیوارکشی کردند و دقیقا در همان روزها ۱۵۰هکتار از زمین‌های موجود دیوارکشی شد که ما در یک شب ۸۵هکتار را آزادسازی کردیم.

حضور نیروهای شهرداری برای تخریب، با کلاه و سپر
فرهادی با اشاره به اینکه وقتی سوداگران متوجه عزم جدی ما شدند داخل لکه‌های بزرگ بافت‌ها رفته و شروع به ساخت‌وسازهای غیرمجاز کردند، گفت: حتی موقعی که ما برای تخریب ساخت‌وسازها می‌رفتیم به‌شدت درگیری ایجاد شد و تاکنون ۶۰ نفر از همکارانمان در این عملیات مجروح و اخیرا هم 2 نفر شهید شده‌اند و فضا به‌گونه‌ای است که ما مجبور به استفاده از لباس‌های خاص همچون کلاه و سپر برای همکاران خود شده‌ایم چرا که متخلفان با پرتاب کردن سنگ و نارنجک دستی با عوامل ما برخورد و عملا محل را به میدان جنگ تبدیل می‌کردند. شهردار منطقه19 گفت: در رفع این ساخت‌وسازهای غیرمجاز شاهد همکاری پلیس و قوه‌قضاییه هستیم، اما در زمان اغتشاشات اولویت پلیس مسئله دیگری بود. سوداگران ساخت‌وساز افراد قدرتمندی هستند که فضاشناسی آنها بسیار قوی است و افراد ریشه‌داری‌اند که به روش‌های مختلف، حتی قدرت نفوذ در ارگان‌های مختلف را دارند و باعث عدم ‌انسجام و ناهماهنگی بین سیستم‌ها می‌شوند.

سودجویان منطقه 19، کفن پوش اجاره کردند
شهردار منطقه 19با اشاره به اینکه معاون دادستان بازدیدی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز داشت و به ما شفاهی اعلام کرد که این ساختمان‌ها را تخریب کنید و بعد اگر گفتند چرا؟ بگویید ترکی گفته، اظهار کرد: ما این سخنان را صورتجلسه کردیم و دقت داشته باشید که در ۴۰روز گذشته عملیات‌های مختلفی داشتیم و 2هزار نفر از نیروهای پلیس با ۴۰دستگاه خودرو به همراه هزارنفر از پرسنل و عوامل شهربان وارد میدان شدند و حتی در دیدار شهردار تهران و سردار رادان این موضوع مورد تأکید قرار گرفت، اما دقت داشته باشید که وقتی ما وارد عملیات شدیم تعدادی از افراد که به‌صورت اجاره‌ای به سوداگران کمک می‌کنند کفن‌پوش شدند و جالب است بدانید این افراد توسط سودجویان اجاره می‌شوند که در زد و خوردها و تخریب‌ها کفن‌پوشی کنند. فرهادی ادامه داد: در کنار آنها هم برخی مردم ناآگاه از فعالیت سوداگران که از آنها خرید کرده و اموالشان در خطر هست، همراهی می‌کنند و متأسفانه انشعاب‌هایی که توسط برخی سازمان‌ها داده می‌شود موجب اطمینان خاطر آنها شده و می‌گویند که اگر این ساختمان‌ها غیرمجاز است چرا انشعاب داده شده‌اند؟ در روز اول اجرای عملیات حضور کفن‌پوش‌ها فضا را ملتهب کرد و عملیات متوقف شد.

متروپل آینده تهران، تخریب شد
شهردار منطقه 19 گفت: بعد از مدتی 2هزارنفر از نیروهای پلیس به همراه هزارنفر از عوامل شهرداری بعد از یک‌ساعت و نیم درگیری فضا را آرام کرده و تخریب‌ها شروع شد و در عملیاتی که ۳۴ساعت به طول انجامید توانستیم بخش زیادی از ساختمان‌های غیرمجاز را در یک لکه پاکسازی کنیم، اما از آنجایی که ساعت انجام عملیات طولانی شده بود به این نتیجه رسیدیم که از پیمانکاران مختلف در عرصه تخریب ساختمان‌ها استفاده کنیم که بر همین اساس برای نخستین بار فراخوان صادر کردیم و در شب عملیات اعلام کردند که مواد لازم هنوز نیامده و عملیات متوقف شد و بار دیگر اعلام کردند که تست‌های ساختمان‌های بتنی انجام نشده و دوباره عملیات متوقف شد بعد‌از مدتی که همه چیز آماده شد تعطیلات گرمای تابستانی تهران اعلام شد که بعد از آن در شب عملیات اعلام کردند که شورای تأمین، اجازه استفاده از موادی را که صدا داشته باشد، نداده است.

دروغ استفاده از مواد منفجره
فرهادی با اشاره به اینکه انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه شهرداری از مواد منفجره استفاده کرده صحت ندارد، بیان کرد: در روز عملیات به ‌دلیل تجمع افراد و سازنده‌ها و همچنین افراد اجاره‌ای به محله کناری رفته و کارشناسان آماده تخریب ساختمان‌های بتنی و فلزی شدند. همه این ساختمان‌ها غیراصولی ساخته شده بودند و متروپل‌های آینده تهران بودند، تمام این ساختمان‌ها آینده‌ای مشابه مرتضی‌گرد در انتظارشان بود چراکه معمولا در بافت‌های ناپایدار جمعیت زیادی ساکن می‌شوند.

خانواده شهردار منطقه 19تهدید شد
فرهادی گفت: وقتی ساختمان اول تخریب شد به سمت ساختمان کناری‌اش شیب پیدا کرد و 4‌ساختمان بعدی را تحت‌تأثیر قرار داد، ساختمان آخر به‌دلیل اینکه ۹طبقه بود از حالت عادی خارج شد، کلپس کرد، ستون ساختمان پیچید و فرو‌ریخت. تعداد زیادی از همکاران ما و پلیس توانستند فرار کنند، در چند دقیقه اول چند نفر از زیر آوار سالم بیرون آمدند، اما متأسفانه تعدادی از همکاران و 2 نفر از نیروهای پلیس جان خود را از دست دادند. شهردار منطقه 19همچنین پس از استماع نظر اعضای شورای شهر نیز با بیان اینکه ۲۴سال است که در شهرداری کار کرده و از صفر آغاز کرده‌ام، افزود: در روز عملیات با همسر بنده تماس گرفتند و گفتند که من باید دست از این کار بردارم. شهردار ناحیه هم جرأت ندارد در این ناحیه کار کند و دقت داشته باشید که نیروهای ما در شهرداری ساعت‌ها التماس کردند که هر کاری بکنند، اما به این ناحیه اعزام نشوند.

واکنش اعضای شورای شهر به حادثه رخ داده در منطقه19
دیروز اعضای شورای شهر تهران پس از توضیحات شهردار منطقه درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز و حادثه رخ‌داده هنگام تخریب‌ ساختمان‌های بدون مجوز در این منطقه، نکاتی را بیان کردند

 سودجویان با قداره و تفنگ می‌آیند

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران:
حادثه غم‌انگیزی که متأسفانه ظهر روز یکشنبه ۱۵مردادماه ۱۴۰۲ شاهد بودیم، برای ما از جهات مختلف زجرآور است و جان‌باختن 2نفر از کارکنان خدوم شهرداری تهران، 2نفر از عوامل نیروی انتظامی و یک شهروند تهرانی حین اجرای قانون در تخریب ساخت‌وساز ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه خلازیر تهران، دردآور بود. از شهردار تهران می‌خواهم تا موضوع انتصاب لقب شهید خدمت در هیأت دولت مطرح شود؛ چراکه این عزیزان در جریان اجرای فرامین قانونی بودند؛ ضمن آنکه با این اقدام یاد و نام آنان  نیز گرامی داشته خواهد شد. نخستین اقدامی که در حوزه پیشگیری از بروز تخلفات ساختمانی انجام می‌شود، شکل‌گیری هماهنگی منسجم است؛ به شکلی که مأموران شهرداری از طریق قوه قضاییه دارای حکم باشند و قبل از اینکه تخلف رخ دهد، جلوی آن را بگیرند. تخریب‌ها باید با حکم قضایی باشد و از نیروی انتظامی کمک بگیرند؛ لذا بهتر است از ابتدا جلوی این کار را بگیریم و امیدواریم این هماهنگی ایجاد شود و در همه نقاط شهر تهران همچون گلابدره و خاک سفید و... جلوی این تخلفات را از ابتدا بگیریم؛ البته نیازمند تسلط خوب نیروهای شهرداری در این حوزه هستیم. افرادی که دست به این اقدام می‌زنند مافیا هستند که با قداره و تفنگ می‌آیند و این ساختمان‌ها را می‌سازند؛ لذا شهرداری مجبور است حکم بگیرد و با نیروی انتظامی هماهنگی کند و تجهیزات بسیاری را برای تخریب‌ها به‌کار بگیرد.

  شهرداری و دولت به کمک منطقه 19 بیایند

علی‌اصغر قائمی، رئیس کمیته هوشمندسازی شورای شهر تهران:
در محل حادثه حاضر شدیم. از شهردار منطقه، همکاران سازمان مدیریت بحران، آتش‌نشانی، پلیس و سایر مجموعه‌های شهرداری برای کاهش مشکلات، تقدیر می‌کنیم. رویکرد شهرداری تهران به‌ویژه شهرداری منطقه ۱۹ در مقابله با تخلفات کاری قابل تقدیر و زحماتشان غیرقابل چشم‌پوشی است؛ قوه قضاییه به این موضوع کمک کند تا اقدامات به نتیجه برسد. ممکن است روش تخریب دارای اشکالاتی باشد؛ یک گروه تخصصی و حرفه‌ای این مسئله را مطالعه و بررسی کنند و نتایج را در حداقل زمان ممکن به شورا ارائه دهند. حجم زیادی از کار باقی مانده و شاید توان شهرداری منطقه ۱۹ کافی نباشد، از شهرداری و دولت درخواست می‌کنم که به کمک شهرداری منطقه ۱۹ بیایند؛ چراکه حجم زیادی از آواربرداری باقی مانده است. بافت اجتماعی این منطقه باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشد تا آسیب‌ها به حداقل برسد. اگر شهرداری قرار است به تخریب بپردازد که اقدام درستی است، به مؤلفه‌های اجتماعی نیز باید توجه داشته باشد.

 ساختمان‌های غیرمجاز؛ هشداری برای تهران

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:
ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه ۱۹ در کمیته نظارت و حقوقی شورا مکرر دنبال می‌شد. جلسات متعددی را با مراجع قضایی و نیروی انتظامی داشتیم؛ این اتفاق پیامدهایی داشت که باید به آن توجه شود. مسائل مرتبط با تهران ملی است و باید تمام کشور به آن توجه داشته باشند. برای اعمال قانون در مواردی که قانونگذار پیش‌بینی کرده به ابزار اعمال قانون نیاز داریم؛ چراکه شهرداری در این زمینه با چالش روبه‌روست. باید با حضور ضابطین قضایی به موضوع ورود شود. یادم می‌آید پس از حادثه متروپل تذکر دادم که این رویداد هشداری برای ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز تهران است. این ساختمان‌ها تنها ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ناایمن تهران نیستند و این اتفاق تلخ، هشداری برای ماست. برای ابعاد فنی موضوع نیاز به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب است که باید در اسرع‌وقت این کمیته به موضوع بپردازد. اصل‌پرداختن به ساخت‌وساز غیرمجاز بسیار مهم است و شهرداری باید بنابر مسئولیت خود ظرفیت ایجاد کند، اما اتفاقاتی که در حادثه افتاده نیاز به کمیته حقیقت‌یاب دارد.

 عزم فراشهرداری برای برخورد با ساخت‌وسازهای منطقه‌19

ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران:
گزارش‌های شهرداری منطقه ۱۹ در برخورد با ساخت‌وسازهای  غیرمجاز به‌طور مرتب برای ما ارسال می‌شود که قابل تقدیر است و مواردی که مطرح می‌کنیم به‌منظور ناسپاسی نیست و نباید با این اتفاق، زحمات اخیر را نادیده گرفت. بنده 2بار در مورد ساخت‌وساز غیرمجاز منطقه ۱۹ تذکرات کتبی ارائه دادم. بحث زمین‌های اوقافی و ساخت‌وسازهای خلازیر را مطرح کردم که باید شهرداری و اوقاف مسائل را روشن می‌کردند؛ آقای فرهادی از شهرداران باسابقه شهرداری هستند، اما حجم کار از توان منطقه خارج است و به عزم فرامنطقه‌ای و فراشهرداری نیاز دارد. باید میزان اثرگذاری تخریب بر دیگر سازه‌ها مشخص باشد که روشن نیست.

 باید برای تخلفات ساختمانی جرم کیفری درنظر گرفته شود

سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران:
تخلفات ساختمانی در اکثر کشورها جرم‌انگاری شده و با متخلفان برخورد کیفری می‌شود. ما در کمیسیون ماده 100رأی تخریب می‌گیریم و عوامل مناطق با سختی جلوی این موضوع را می‌گیرند. مشکل این است که نتوانستیم مراجع قضایی را توجیه کنیم که متخلف ساختمانی مجرم است. باید چنین اتفاقی می‌افتاد که سراغ متخلف برویم؟ صرف اینکه ملک را تخریب کنیم، موضوع تمام نمی‌شود. امروز که احکام برنامه هفتم در حال تدوین است، تقاضا دارم رئیس شورا و شهردار و کسانی که دراین موضوع تخصص دارند کمک کنند تا در برنامه این موضوع به‌عنوان جرم و تخلف کیفری درنظر گرفته شود. پرونده‌ای برای این متخلف تشکیل نمی‌شود و اگر این فرد در منطقه دیگری ساخت‌وساز انجام دهد، ما نمی‌توانیم بگوییم که چون در منطقه دیگر ساخت‌وساز غیرمجاز انجام داده‌ای دیگر نمی‌توانی بسازی!

 گروگان‌گیری نیروهای شهرداری توسط سودجویان منطقه 19

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران:
در شرایط صدور پروانه در اراضی موقوفه‌ای، باید ۵۰درصد قدرالسهم منافع به موقوفه واگذار شود تا بتوان پروانه دریافت کرد و چون موقوفه سهم زیادی می‌خواهد به‌صورت دست‌چندم به غیرواگذار می‌شود و ساخت‌وساز غیرمجاز صورت می‌گیرد. موقوفه باید در شرایطی با شهرداری به توافق برسد که مطلوبیت اقتصادی برای ساخت‌وساز مجاز و پرداخت سهم شکل بگیرد. با سوداگری همراه با شرارت و قداره‌کشی از سوی سودجویان روبه‌رو بودیم و شهرداری باید متناسب با این شرایط، قدرت انتظامی خود را ارتقا دهد. کار شهرداری جنگیدن نیست. در عملیات‌های اخیر نیروی شهرداری را گروگان گرفتند و هتک حرمت غیراخلاقی صورت گرفت و ۶۰نفر نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. باید به ساخت‌وساز غیرمجاز رسمیت دهیم و خدمات ویژه در این محلات ارائه شود تا تشویق به ساخت‌وساز غیرمجاز شکل بگیرد.

 باید ساخت‌وسازهای ناایمن به فوریت تخریب شوند

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران:
ما مستندسازی و بررسی را آغاز کردیم تا ریشه‌یابی صورت بگیرد و چراغ راهی برای آینده و تخریب‌های بعدی باشد. در همین راستا نیاز به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب داریم و سازمان نظام مهندسی نیز باید در این خصوص دعوت شود. شهروندان باید بدانند تنها موضوع دریافت پروانه و ساخت‌وساز غیرمجاز نیست، بلکه ساخت‌وسازهای ناایمن مطرح است و باید با فوریت تخریب شوند. تنها نباید به‌دنبال سازنده متخلف باشیم و دستگاه‌ها نیز باید مورد سؤال قرار بگیرند. هیچ اقدام قضایی و قانونی‌ای از سوی اوقاف و امور خیریه صورت نگرفته و شرکت آب، برق و گاز نسبت به ارائه خدمات اقدام کرده‌اند. ارائه خدمت در پهنه‌ای که هیچ مجوزی ندارد، تخلف است. جان همکاران ما با خطر مواجه است و نکات ایمنی در اقدامات آواربرداری آنچنان که باید، انجام نشده است.

 پیگیری ساخت‌وسازهای غیرمجاز از شورای‌عالی‌استان‌ها

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران:
تا چنین مشکلی به‌صورت ریشه‌ای حل نشود، باز هم  این حوادث رخ می‌دهد و باید از این حادثه دردناک فرصتی ایجاد کنیم تا موارد ارزیابی شود. جرم‌انگاری ساخت‌وسازهای غیرمجاز از دستورات مقام معظم رهبری است و این ظرفیت وجود دارد و بنده از شورای‌عالی استان‌ها حتما موضوع را پیگیری خواهم کرد. کار بزرگی صورت گرفت و بنده نگرانم. ما نسبت به ساخت‌وساز غیرمجاز هشدار دادیم و اعضای شورا در محل این ساخت‌وسازها حضور و همه واکنش مثبتی داشتند، اما نگرانم که حادثه موجب شود اصل موضوع در حاشیه قرار بگیرد. این ساختمان به اندازه‌ای ناایمن بود که با کمترین تکانه فروریخت. با اسکان شهروندان در این ساختمان‌ها هر لحظه باید منتظر یک بمب ساعتی باشیم؛ لذا نباید اجازه دهیم که حاشیه بر اصل پیشی بگیرد. در زمان پلاسکو شهردار در محل حادثه و در دل آتش بود، اما مسئله استعفای شهردار و مسائل حاشیه‌ای را مطرح می‌کردند؛ لذا نباید به حواشی پرداخت و اجازه داد فاصله ایجاد شود. در کنار یافتن مقصران، لازم است تخریب با قوت ادامه پیدا کند تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این منطقه ناایمن را ایمن کنیم.

 عقده‌گشایی برخی برای حملات سیاسی

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران:
کار اجرایی در سطح بزرگ قطعا همراه با اشکالاتی بوده و این اتفاقات در همه دوره‌ها رخ داده و بسیاری از دوستان در رسانه‌ها اگر نقدی می‌کنند، دلسوزانه و برای رفع کاستی‌هاست. متأسفانه در سال جدید، عملیات روانی و رسانه‌ای پیچیده‌ای را شاهد هستیم که به محض اینکه اتفاق بزرگ یا کوچکی در شهر تهران می‌افتد، حملات رسانه‌ای گسترده رخ می‌دهد و محلی برای عقده‌گشایی برخی از افراد می‌شود. به‌نظر می‌رسد که این اقدامات سازماندهی هم شده است. افرادی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند، باطناً از این ماجرا خوشحال هستند و می‌خواهند عقده‌گشایی و از این موضوع برای حملات سیاسی خود استفاده کنند. اصلی‌ترین قربانی این عملیات پیچیده روانی و رسانه‌ای، مردم شهر تهران هستند. مردم نیازمند فضایی آرامند که زندگی عادی داشته باشند. مسئولان امنیتی و قضایی توجه کنند که این یک جرم علیه امنیت مردم است و قبل از اینکه ابعاد ماجرا مشخص شود و بدون توجه به مسائل کارشناسی نباید به بخش‌های اجرایی حمله شود. لازم است با این افراد برخورد قانونی شود. حداقل به افرادی که در زمان مدیریت‌شان بیشتر وقت‌شان را مشغول حل مسائل شخصی شهردارشان، پرداخت دیه و دریافت رضایت بودند و وقت باقیمانده را دوچرخه‌سواری کردند، نباید اجازه دهیم این موضوعات را محل دعوای سیاسی خود قرار دهند؛ این اقدام یک توهین به همکاران زحمتکش شهرداری است.

 دستگاه‌ها نباید به ساخت‌وسازهای غیرمجاز انشعاب دهند

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران:
اراذل و اوباش تصمیم گرفتند به جای دزدی به ساخت‌وساز بپردازند و به این فکر کنند که در نهایت تخریب می‌شود. مردم عادی ساخت‌وساز نمی‌کنند و مافیا با این خیال راحت که جرمی وجود ندارد، ساخت‌وساز غیرمجاز را انجام می‌دهد. نه‌تنها مجلس این موضوع را جرم‌انگاری نکرده، بلکه در بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب کرده که دستگاه‌های خدمات‌رسان انشعاب ارائه دهند و وقتی مجلس ارائه خدمات را در این مناطق مصوب می‌کند، دیگر چه انتظاری داریم؟ متخلفان و مافیا از قمه و قداره استفاده می‌کنند، کارکنان شهرداری مظلوم هستند، در شهرداری تهران مهندس و دکتر داریم؛ رنجر و کماندو استخدام نکرده‌ایم. بنده که قبلا شهردار ناحیه بودم بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌ام و نامه تهدیدآمیز قتل دریافت کرده‌ام. حتما این ناحیه باید به‌صورت ویژه دیده شود و اینکه چرا شهرداران نواحی بیشتر از 3‌ماه در خدمت خود باقی نمی‌مانند؟ چراکه چنین شرایطی در ناحیه وجود دارد.

 مابقی ساخت‌وسازهای غیرمجاز باید تخریب شوند

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران:
قطعاً باید مسئولیت‌پذیر باشیم و در ماجرای ریزش ساختمان در منطقه ۱۹ مسئولیت خود را بپذیریم؛ هم در ساخت‌وسازهای شکل گرفته و هم در حوادث احتمالی آینده باید مسئولیت خود را قبول کنیم. الان وقت حمایت از شهرداری است؛ نباید عملیات را متوقف کنیم و باید شهرداری با تمام توان مابقی ساخت‌و‌سازها را نیز تخریب کند. نباید اجازه بدهیم عده‌ای همچنان قدرت داشته باشند، باید در این فرصت از شهرداری حمایت کرد. محلات کم‌عرض برداشت آوار را با سختی مواجه می‌کنند، اگر یک پایه امنیت سست شود، غده سرطانی ناامنی تا جایی نفوذ می‌کند که نمی‌توانیم حتی به آن فکر کنیم. به اندازه کافی به فراجا حمله شده و فراجا مظلوم است؛ در همین چند‌ماه ۴۰شهید تقدیم کرده و ما موظفیم مسئولیت امور خود را خودمان بپذیریم.

 تخریب با کشیدن کابل براساس مواد قانونی انجام شده است

سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:
شرکتی که پیمانکار تخریب بوده از شرکت‌های گرید یک به‌شمار می‌رود. مقررات ملی ایمنی آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی در فصل پنجم از ماده ۱۹۲ تا ۳۲۴ به اصل تخریب و پر کردن چک‌لیست‌های مربوطه اختصاص دارد که در ماده۱۹۸ تأکید می‌کند که باید تخریب از بالاترین نقطه آغاز شود و به پایین‌ترین نقطه برسد؛ مگر اینکه از مواد منفجره استفاده شود یا از طریق کشیدن با کابل و ضربه وارد‌کردن باشد که با کشیدن کابل تخریب ستون‌های جلویی انجام می‌شود. تخریب با کشیدن‌کابل براساس مواد قانونی انجام شده است، باید ساختمان‌های همجوار نیز درنظر گرفته می‌شدند و HSE مورد توجه قرار می‌گرفت؛ باید کل محدوده محاصره می‌شد و متأسفانه این پیش‌بینی انجام نشده بود که چه اتفاقی برای ساختمان‌های دیگر می‌افتد و باید بررسی کارشناسی شود که تمام موارد لحاظ شده یا خیر. منطقه ۱۹ بهشت ساخت‌وسازهای غیرمجاز است. قوه قضاییه باید به‌عنوان جرم ساخت‌وساز غیرمجاز را پیگیری کند و ما در مدیریت شهری نیز باید موارد را در اولویت قرار دهیم تا مورد برخورد قرار بگیرند.

 لزوم برخورد به‌طور ویژه با زالوصفتان

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران:
درخصوص حادثه ریزش ساختمان در منطقه ۱۹ باید برخوردی قاطع با متخلفان صورت بگیرد، کوچک‌ترین مماشاتی با متخلفان نباید انجام شود و لازم است شهرداری برخورد قاطعانه با متخلفان را در دستور کار قرار دهد. نهادهای امنیتی برخورد با زالوصفتان را به‌طور ویژه در دستورکار داشته باشند تا افرادی بدون رعایت ضوابط ایمنی و بدون مجوز، ساخت‌وساز نکنند که با کوچک‌ترین حادثه‌ای، ساختمان‌ها فرو بریزند و مردم جان خود را از دست بدهند. هیچ‌گونه خدماتی نباید در چنین محلاتی ارائه شود. باید گزارش‌های اقدامات انجام شده در شورا ارائه و موارد پیگیری شود.

 شهرداری اگر تخریب نمی‌کرد، مؤاخذه می‌شد

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران:
ساخت‌وسازها در دوره قبل رخ داده و هیچ اتفاقی هم نیفتاده اما، کار متوجه شهرداری‌ای می‌شود که می‌خواهد کار قانونی انجام دهد. شهردار منطقه ۱۹ از شهرداران توانمند است و نباید به‌گونه‌ای با شهردار صحبت شود که مورد مؤاخذه قرار بگیرد. شهرداری اگر تخریب نمی‌کرد، مؤاخذه می‌شد و اگر برخورد می‌کرد به‌گونه‌ای دیگر؛ دستگاه‌های دیگر هم باید حضور پیدا می‌کردند؛چراکه شهرداری زمانی می‌تواند صفر تا 100 پاسخگو باشد که ضابط انتظامی داشته باشد.

شهرداران کلانشهرها خواستار جرم انگاری ساخت‌وسازهای غیرمجاز شدند


روز گذشته شهرداران ۱۸کلانشهر کشور از جمله تهران، قم، تبریز، اصفهان و ... در نامه‌ای خطاب به سران قوا خواستار جرم‌انگاری ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تعریف مسئولیت کیفری برای سازندگان این سازه‌ها شدند.
در این نامه آمده است: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در قوانین جزایی جرم‌انگاری نگردیده و هیچ ضمانت اجرایی مناسبی برای ارعاب سازندگان غیرمجاز، به‌منظور رعایت قانون وجود ندارد و متخلفان با سوءاستفاده از این خلأ قانونی، ضمن ایجاد خطرهای جانی و مالی برای ساکنان این سازه‌ها، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به زیست شهری نیز وارد می‌سازند. همچنین با عنایت به اینکه اکثر این ساخت و سازها در مناطق محروم و کم‌برخوردار شهری اتفاق می‌افتد، این افراد با سوءاستفاده از ناآگاهی اقشار کم‌درآمد و محروم، اقدام به فروش غیرقانونی ساختمان‌ها و واحدهای غیرمجاز می‌نمایند و متأسفانه در اکثر موارد شهرداری‌ها امکان تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز را ندارند. لذا مستدعی است، به‌ منظور جلوگیری از این اقدامات فاجعه‌بار که به شکل وسیعی امنیت جانی و مالی افراد متعددی را تهدید می‌نماید، به‌صورت ویژه و با فوریت دستور فرمایید، موضوع شرح‌الذکر در قالب طرح یا لایحه در مجلس محترم شورای اسلامی مطرح شده و مورد رسیدگی واقع گردد و ساخت و سازهای غیرمجاز، واجد وصف کیفری تلقی شده و سازندگان و مرتکبین ساخت وسازهای غیرمجاز مجرم محسوب گردیده و نسبت به خطرات و آسیب‌های مالی و جانی آتی، مسئولیت کیفری داشته باشند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید