• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 17 مرداد 1402
کد مطلب : 199254
+
-

ساختمان مرگ سعادت‌آباد

نگاهی به یک حادثه تخریب بنای ناایمن با 19کشته

تخریب گسترده ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز در دوره پیشین مدیریت شهری که اصلاح‌طلبان شورای شهر را در اختیار داشتند، به‌درستی انجام نمی‌شد واتفاقاتی مانند بیمارستان سینا اطهر رخ داد که در پی آن سهم تقصیر شهرداری به وضوح مشخص شد اما این ساختمان های ناایمن باید پیش از سکونت تعیین تکلیف شوند. در دوره مدیریت شهری پیش از آن‌که بیش از یک دهه طول کشید، مواردی از تخریب ساختمان‌های غیرمجاز اتفاق افتاد اما وجود ساختمان های ناایمن اتفاقات ناگواری مانند پلاسکو و ماجرای ساختمان سعادت آباد را به‌بار آورد.
10تیر سال۱۳۸۷ ساختمانی 7طبقه در منطقه سعادت‌آباد، بلوار فرهنگ، نبش خیابان 24شرقی فروریخت. این ساختمان بزرگ به‌صورت غیراستاندارد ساخته شده بود و آثار ناایمنی در آن به وضوح دیده می‌شد.
این ساختمان در سال‌های70 ساخته شده بود اما در سال‌83 به‌دلیل نامرغوب‌بودن مصالح به‌کار‌رفته یا به‌گفته اهالی محل به‌دلیل احداث روی قنات دچار ترک‌خوردگی‌های عمیق در ارتفاع و سطوح مختلف شد. برخی از مالکان علیه سازنده شکایت کردند و پرونده در مسیر قضایی در حال رسیدگی بود. وضعیت ساختمان بسیار خطرناک و غیرقابل ترمیم اعلام شد.
مالکان املاک مجاور نیز تقاضای تخریب این ساختمان را کرده بودند. به جز شهرداری منطقه2 دادستانی ناحیه و کلانتری محله نیز در جریان شکایات و مکاتبات قرار داشتند اما با وجود پیگیری‌های حقوقی ساکنان ساختمان، این بنا کماکان در وضعیت بلاتکلیف و بحرانی باقی می‌ماند.
زمانی که بنا به تخریب ساختمان شد، سست بودن و نبود استحکام در ابتدای اجرای عملیات، سبب فروریختن ساختمان شد. دردناک‌بودن حادثه زمانی خود را نشان داد که مشخص شد 19نفر زیر آوار کشته ‌شده‌اند. بیشتر آنها کارگرانی بودند که به ناچار در این ساختمان ناایمن سکونت کرده بودند و برای تامین هزینه زندگی مشغول کار بودند. پیمانکار تخریب این ساختمان نیز پس از حادثه متواری شد.‌ ساختمان سعادت‌آباد یکی از پرونده‌های ساختمان های ناایمن است که کشته‌های زیادی به‌جا گذاشت اما این  ساختمان در زمان سکونت تعیین تکلیف و منجر به حادثه‌ای تلخ شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید