• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 16 مرداد 1402
کد مطلب : 199147
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lOEZ5
+
-

رمزگشایی از پرونده پله‌برقی‌ها

شورای شهر پیشنهاد جمع‌آوری پل‌های مکانیزه و پله‌های برقی شهری را بررسی می‌کند

گزارش
رمزگشایی از پرونده پله‌برقی‌ها

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

پرونده حادثه رخ‌داده برای دختر ۹ساله در پله‌برقی محله تختی منطقه16 تهران دیروز روی میز شورای شهر تهران قرار گرفت تا ابعاد مختلف آن بررسی و رمزگشایی شود. علاوه بر اینکه اعضای شورا، نظرات و نکاتی را مطرح کردند، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی هم گزارشی از فرایند امدادرسانی به کودک آسیب‌دیده ارائه داد. سخنگوی شهرداری تهران هم اقدامات صورت‌گرفته پیرامون این حادثه را تشریح کرد. این موضوع در نهایت با پیشنهاد سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر مبنی بر ارائه طرح از سوی شورا یا لایحه از سوی شهرداری تهران با قید دوفوریت برای جمع‌آوری پله‌های برقی شهر و جایگزین‌کردن رمپ‌های 8درصد و پله‌های 13سانتی‌متری، خاتمه یافت.
اعضای پارلمان شهری در یک‌صدوشصت‌و هفتمین جلسه به حادثه پله‌برقی محله تختی، واکنش نشان دادند و خواستار پیگیری موضوع توسط شهرداری تهران و برخورد با خاطیان شدند. در این میان سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران پیشنهاد جمع‌آوری پله‌های برقی در شهر را داد و گفت: «معمولا از پله‌برقی در مجتمع‌های تجاری، اداری و متروها استفاده می‌شود؛ چراکه نصب پله‌برقی در معابر توجیه فنی ندارد و عمده پله‌ها مستهلک شده‌اند. این حادثه زنگ خطری برای حوادث بعدی است که می‌تواند اتفاق بدتری را رقم بزند.» او در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: «از ابتدای شورای ششم پیشنهاد دادم به‌جای پله‌برقی مکانیزه، رمپ‌های 8درصد ایجاد و نصب شوند. مدیرعامل سازمان زیباسازی هم عنوان کرده است که بیش از ۵۰پل مکانیزه در شهر تهران جمع‌آوری و تبدیل به رمپ 8درصدی می‌شود. قرار است این کار تا 3‌ماه آینده انجام شود؛ بنابراین ضرورت دارد موضوع جمع‌آوری پله‌های برقی در قالب دوفوریت پیگیری و شهرداری ملزم شود تا در یک بازه 6‌ماهه تا یک‌ساله آنها را جمع‌آوری و رمپ نصب کنند.»

تشکیل کمیته علت‌یابی حادثه
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورا خواستار تشکیل کمیته‌ای مستقل برای علت‌یابی این حادثه شد و گفت که باید با مقصرین برخورد قانونی شود تا دیگر شاهد تکرار حوادث مشابه نباشیم. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا هم تأکید کرد: «قطعاً مقصری در این حادثه وجود دارد که باید شناسایی شود. ما منتظر نظر کارشناسی می‌مانیم، اگر تمام تمهیدات صورت‌گرفته باشد که هیچ، اما اگر قصور و کوتاهی رخ‌ داده باشد، باید با فرد مقصر چه پیمانکار و چه مدیر بالادستی برخورد شود.»

مماشات قابل‌قبول نیست
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورا هم خواستار توضیح درخصوص علت مماشات درباره عدم‌رفع نقایص فنی در پله‌های برقی شد و تأکید کرد: «در جلساتی که پیرامون همین موضوع برگزار شد، تأکید بر این بود که نگهداری پله‌های برقی باید به مناطق محول شود و شهردار منطقه و ناحیه بازدیدهای میدانی دقیقی از این موضوع داشته باشند. پس ضرورت دارد به‌فوریت در این‌خصوص تصمیم‌گیری شده و نظارت کافی و لازم بر آن انجام شود.»

مکث1
بررسی دقیق و ارائه گزارش

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران: پس از این حادثه تلخ و تکان‌دهنده، بررسی‌های دقیق آغاز شده و قاعدتاً سازمان زیباسازی پس از بررسی دقیق ابعاد این حادثه، توضیحات لازم را ارائه خواهد کرد. همچنین شهرداری تهران در فرایند خدمت‌رسانی به افراد در تهران، توجهی به موضوع ملیت ندارد، همانطور که در زمان کرونا واکسیناسیون اتباع انجام شد. در قبال این اتفاق کمترین وظیفه شهرداری تهران تأمین هزینه‌های درمانی این کودک است.

مکث2
حل مشکل پله‌های برقی، نیازمند بودجه

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران: سال گذشته برای ۵۰۰پله‌برقی فعال در مناطق دستورالعمل صادر شد و اجرای آن را به تمام مناطق ۲۲گانه ابلاغ کردیم و در رصدها مشخص شد که وضعیت اجرای این دستورالعمل مناسب بوده است. از یک‌سو افزایش آگاهی‌های مردم و از سوی دیگر  بازدیدهای هفتگی و رصد وضعیت پله‌های برقی توسط واحد HSE مانع از بروز و تکرار این حوادث می‌شود. همچنین از شورای شهر می‌خواهیم که بودجه خاصی برای حل مشکلات پله‌برقی‌ها اختصاص دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید