• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 9 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190294
+
-

پله؛ مثل خود پله

جواد نصرتی

پله، اسطوره بی‌تکرار فوتبال برزیل و دنیا، در قلب مردم کشورش همچنان زندگی می‌کند، اما حالا نام او، رسما وارد زبان پرتغالی شده تا در زبان و ادبیات کشورش هم ماندگار شود.
یک لغتنامه معروف پرتغالی، که به نوعی مرجع این زبان در دنیا به شمار می‌رود، نام پله را به‌عنوان یک صفت جدید وارد واژگان زبان پرتغالی کرده و از این به بعد، مردم برای توصیف رویدادهایی استثنایی، بدون هیچ شباهتی و منحصر به فرد -برخی از صفات بارز خود پله- از نام پله استفاده خواهند کرد.
پله، پاییز گذشته درگذشت، اما مرگ او همچنان در کشورش و فراتر از آن، تازه است و مردم و نهادهای مختلف تلاش می‌کنند یاد او را زنده نگه دارند. پیشنهاد اضافه شدن نام او به واژگان زبان پرتغالی، که زبان اول کشور برزیل است، از سوی بنیاد پله مطرح شده بود. مردم چنان از این پیشنهاد استقبال کردند که این بنیاد موفق شد بیش از 125هزار امضا در حمایت از این طرح جمع‌آوری کند.
پله تنها بازیکنی است که 3بار قهرمان جام‌جهانی شده و از سوی بسیاری از اشخاص یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ خوانده می‌شود. در خود برزیل البته ماجرا فرق می‌کند و از نظر مردم این کشور، او بهترین فوتبالیستی است که تاریخ به‌خود دیده است. پله در دوران بازی حرفه‌ای‌اش‌که نزدیک‌به 2دهه طول کشید، 1281گل برای باشگاه برزیلی سانتوس، تیم ملی کشورش و نیویورک کاسموس در آمریکا به ثمر رساند. از زمان مرگ او، باشگاه سانتوس، شبکه ورزشی اسپورتی‌وی و بنیاد پله در پی این بودند که نام او را وارد فرهنگ لغات زبان پرتغالی کنند. سرانجام فرهنگ لغات میکائلیس به درخواست‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که پله را در فرهنگ لغات آنلاین خود وارد کرده است. قرار است واژه پله، ‌در چاپ بعدی نسخه کاغذی این فرهنگ لغات هم اضافه شود.
در سرفصل پله آمده است: «پله، صفت، چیزی یا کسی که فراتر از حد معمول باشد، کسی یا چیزی که به واسطه کیفیت، ارزش و برتری‌اش، با چیز یا کس دیگری برابر نباشد؛ درست مثل پله، لقب ادسون آرانتس ده ناسیمنتو (2022-1940)، کسی که برترین ورزشکار تاریخ درنظر گرفته می‌شود؛ استثنایی، غیرقابل مقایسه و منحصربه‌فرد.»
بنیاد پله از این اقدام استقبال کرده و گفته است که پله، پیش از این برای توصیف افرادی که استثنایی بودند رایج بوده و از اینکه حالا رسما وارد فرهنگ لغات‌شده خوشحال است.چ

 

این خبر را به اشتراک بگذارید