• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198527
+
-

سوئد و دانمارک در تیررس تحریم جهان اسلام

هتک حرمت عقاید و مظاهر اسلامی در سوئد و دانمارک باعث شده تا گرایش به تحریم تجاری این دو کشور در جهان اسلام پررنگ شود

اقدامات موهن و ضد‌انسانی در سوئد و دانمارک علیه مسلمانان و هتک حرمت قرآن کریم، علاوه بر اینکه با واکنش‌های منفی اجتماعی در کشورهای اسلامی روبه‌رو بوده،  تأثیرات خود را به حوزه مسائل اقتصادی و تجار نیز کشانده است. پرتکرار شدن هشتگ‌هایی همچون  «boycott sweden» و «مقاطعه المُنتجات السویدیه» یا «مقاطعه المنتجات الدنمارکیه» در شبکه‌های مجازی کاربران عرب زبان و سایر مسلمانان حکایت از گرایش روزافزون در کشورهای اسلامی برای تحریم کالاهای ساخت این دو کشور دارد.
به تازگی نیز یک فروشگاه بزرگ قطری به نام «السوق البلدی»، کالاهای سوئدی را تحریم و تمام محصولات موجود در فروشگاه را جمع‌آوری کرد. گفته شده این فروشگاه متعلق به تاجری به نام «محمدبن عبدالله العطیه» است و اعلام کرده تمام محصولات سوئدی را تا اطلاع ثانوی از تمام شعب خود خارج می‌کند. در عین حال، فروشگاه قطری السوق البلد، تنها فروشگاهی نیست که کالاهای سوئدی را تحریم کرده است،بلکه تعدادی دیگر از فروشگاه‌های بزرگ در عراق، عمان، لبنان، کویت و کشورهای دیگر نیز به کمپین تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی پیوسته‌اند.

گرایش به تحریم سوئد و دانمارک
با توجه به تکرار اقدامات ضداسلامی در سوئد و دانمارک طی هفته‌های گذشته، روند تحریم سوئد و دانمارک گرایشی غالب در بسیاری از کشورهای اسلامی به شمار می‌رود. شورای ملی سرمایه‌گذاری عراق 10روز پیش در همراهی با پویش‌های ملی در این کشور علیه سوئد طی بیانیه‌ای از همه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و فعالان اقتصادی در عراق خواست تا اجازه سرمایه‌گذاری شرکت‌های سوئدی و دانمارکی در عراق و هرگونه فعالیتی که مربوط به این شرکت‌هاست را ندهند. همچنین مرکز اسلامی «الازهر» مصر به‌عنوان مهم‌ترین نهاد دینی اهل سنت، 2 هفته پیش با صدور بیانیه‌ای در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک، خواستار تحریم کالاهای ساخت این دو کشور شد. «ینال فریحات»، نماینده پارلمان اردن نیز با راه‌اندازی کمپینی برای مقابله با جنایات کشورهای غربی علیه مقدسات اسلامی، در صحن علنی جلسه پارلمان کشورش از همه کشورهای اسلامی خواست کالاهای سوئدی و دانمارکی را تحریم کنند  تا دول این کشورها هم متضرر شوند. در یمن نیز بلافاصله پس  از هتک حرمت قرآن کریم، یمنی‌ها در سرتاسر صنعا به خیابان‌ها آمدند و خواهان تحریم همه کالا‌های سوئدی شدند. «عادل بن عبدالرحمن العسومی»، رئیس پارلمان عرب به ‌عنوان نهاد قانونگذاری اتحادیه عرب و همچنین «شیخ احمد بن حمد الخلیلی »، مفتی اعظم عمان از دیگر کسانی بوده‌اند که از تحریم اقتصادی و قطع روابط تجاری با سوئد و دانمارک حمایت کرده‌اند.

شرکت‌هایی که می‌توانند تحریم شوند
تاکنون درخواست برای تحریم بیش از 15شرکت سوئدی مانند ولوو و اسکانیا در کشورهای اسلامی و علاوه بر اینها، درخواست‌های زیادی نیز برای تحریم شرکت‌های دانمارکی مطرح شده است. محصولات لبنی دانمارکی به‌ویژه کره و پنیر در کشورهای اسلامی به وفور یافت می‌شود؛ ازجمله محصولات شرکت آرلا فودز دانمارکی«Arla Foods» که نام یک شرکت تعاونی بین‌المللی دانمارکی و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات لبنیاتی در اسکاندیناوی است. پنیر ساده و پنیر خامه «پوک» و پنیر «ام دی» نیز از دیگر برندهای پنیر دانمارکی در دسترس در کشورهای اسلامی است که می‌تواند مشمول تحریم اقتصادی کپنهاگ شود. ازجمله کالاهای دیگر دانمارکی شیر خشک‌هایی با برند «نیدو»، «آنکور» و «دانو» و آبمیوه‌هایی با نام‌های «سان تاپ» و «فیور (fiore)» است و حتی آبمیوه‌هایی در عربستان با نام السعودیه به فروش می‌رسد که متعلق به شرکت‌های دانمارکی است. همچنین رب‌های گوجه فرنگی با نام السعودیه و برند کریسپی در چیپس سیب‌زمینی و بادام زمینی، بستنی موون پیک در همه کشورهای اسلامی و پریمو، مور، یوفو و بابو که در عربستان تولید می‌شود. رسانه‌ها همچنین از کفش برند «اکو» و کرم، صابون و دئودورانت برند «هازا»، شامپو و ژل مو برند زاتا (zata) و براق‌کننده لب شازاد نام برده‌اند. قطعاتی نظیر ترموستات کنترل دما، کمپرسورهای یخچال، کنداکتورها و قطعه‌های الکترومکانیکی رله و شارژرهای شرکت دانمارکی دانفوس هم می‌تواند مشمول تحریم اقتصادی دانمارک شود.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید