• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198493
+
-

تبعات پیگیری اخبار سلبریتی‌ها در فضای مجازی

خبر
تبعات پیگیری اخبار سلبریتی‌ها در فضای مجازی

گرایش روز افزون نسل جوان به دنبال کردن سلبریتی‌ها در فضای مجازی روی سلامت روان و جسم آنها نیز تأثیرات بسیار قابل توجهی خواهد داشت. روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی با استناد به یک مطالعه دانشگاهی نتیجه‌گیری کرده است که بیشتر کودکان تا سن 10سالگی صاحب گوشی هوشمند هستند و این به نوبه‌خود منجر به افزایش فشار ذهنی و کار مدام با گوشی توسط نوجوانان شده است. «برنادکا دوبیکا»، رئیس دانشکده کودک و نوجوان در کالج سلطنتی روانپزشکان انگلیس سال گذشته درباره استفاده مداوم نوجوانان از گوشی‌های هوشمند برای فعالیت در فضای مجازی و دنبال کردن وضعیت و مطالب مربوط به سلبریتی‌ها گفت: «بحران رو به رشدی در سلامت روان کودکان و جوانان به
 دلیل استفاده مداوم از گوشی‌های هوشمند وجود دارد. استفاده بدون توقف نوجوانان از گوشی‌های هوشمند باعث ایجاد بحران در پریشان خاطری و افسردگی در بین دختران و پسران نوجوان شده است، آنها از یک سو موقعیت خود را با فاصله زیادی از سلبریتی‌ها می‌بینند و از طرف دیگر هیچ روزی را بدون خبرهای مربوط به سلبریتی‌ها به شب نمی‌رسانند.»
دوبیکا معتقد است که رسانه‌های اجتماعی مانند اسنپ‌چت و اینستاگرام می‌توانند برای سلامت روان دختران و پسران مضر و حتی مخرب باشند، چون برخی از آنها 24ساعت و 7روز هفته درگیر رسانه‌های اجتماعی می‌شوند تا اغلب پست‌های سلبریتی‌ها را دنبال کنند. در چنین شرایطی، نوجوانان ارتباط خود با همسالان را از دست داده و ویژگی منزوی گرایی به‌دست خواهند آورد. این کارشناس دانشگاهی افزود: «استفاده بی‌حد و مرز نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی به افزایش بی‌خوابی در بین آنها کمک کرده و همین بی‌خوابی باعث بروز کج خلقی و بیماری‌های اختلال روانی شده است.» همچنین بسیاری از مطالعات دانشگاهی نشان داده است که مشکلات سلامت روان در بین نوجوانان دختر در یک دهه گذشته افزایش یافته است که این افزایش مشکلات روانی همزمان با افزایش استفاده نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید