• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19791
+
-

#نه_به_احداث_سد_فینسک

ناکشا یاران| ساری - خبرنگار:


ماجرای ساخت سد فینسک در سمنان روی سرشاخه‌های رودخانه مهم تجن این روزها به مسأله‌ای مهم و حیاتی برای بعضی مسئولان سمنانی و چالشی اساسی برای فعالان محیط زیستی و برخی مردم در مازندران تبدیل شده است. 
در فضای مجازی و شبکه‌ها و کانال‌های مرتبط با این استان اظهارات متعددی درباره پیامدهای نامناسب ساخت این سد عنوان می‌شود و هشتگ #نه_به_احداث_سد_فینسک توسط کاربران مخالف این پروژه دست به دست می‌شود. 
سال‌هاست که سدسازی در کشورهای توسعه‌یافته جهان انجام نمی‌شود به این دلیل که پیامدهای منفی ساخت سد را بیشتر از امتیازات آن می‌دانند. سدسازی در ایران طی 3 دهه اخیر گسترش زیادی داشت و تلاش زیادی برای ساخت سدهای بزرگ و کوچک به منظور تأمین آب مورد نیاز مردم مناطق مختلف کشور صورت پذیرفت. اما به مرور زمان مشخص شد که ساخت بعضی از این سدها پیامدهایی نامناسب و منفی بر منطقه گذاشته است. برخی سدها هم ساخته شدند ولی به دلیل انجام نشدن مطالعات اولیه دقیق و درست، با وجود هزینه‌های کلان انجام شده، هیچ کاربردی نداشتند و رنگ آب را به خود ندیدند. از جمله این سدها فریم در جنوب ساری است که 18 سال از زمان ساخت آن می‌گذرد، اما هنوز خالی مانده و به عنوان سند شتابزدگی در اجرای چنین پروژه‌هایی - به ویژه ساخت سد - از آن یاد می‌شود. این سد هم قرار بود، برای تأمین آب کشاورزی منطقه، آب یکی از سرشاخه‌های رودخانه را در منطقه متوقف کند. 

از این دست اقدامات در کشور به اشکال مختلف انجام می‌شود. حالا در همین منطقه صحبت از پیگیری مسئولان سمنانی برای جلوگیری از ورود آب یکی از سرشاخه‌های تجن به این حوضه آبریز در مازندران است؛ اقدامی که برای اثبات نادرست بودن آن کافی است تنها نگاهی به حجم آب ذخیره شده پشت سد شهید رجایی که روی رودخانه تجن ساخته شده است انداخت تا متوجه شد اقدام به ساخت یک سد دیگر در بالادست سد شهید رجایی غیرعلمی است. 
حتی پیگیری ساخت سد زارم‌رود در مناطق بالادست شهرستان ساری و ساخت سد کسلیان در سوادکوه نیز مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیستی قرار دارد. با این شیوه تردیدی نیست که به دلیل اصلاح نشدن شرایط مصرف آب در منطقه و سراسر کشور، سدسازی‌ها نیز تاریخ مصرف چند ساله و کوتاه پیدا کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :