• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19803
+
-

سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری در استان

معاون استاندار: هر مشکلی در ارتباط با روند اجرایی پروژه ها به وجود بیاید به سرعت برطرف خواهد شد

سرمایه ‌گذاری
سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری در استان




آذر خسروانیان| شیراز - خبرنگار:

در شرایطی که ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین تاکیدات دولت است، استفاده از زمینه‌های سرمایه‌گذاری در فارس می‌تواند این مهم را تا حد قابل توجهی تحقق ببخشد. جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز از مواردی است که طی سال‌های اخیر در این استان پهناور به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کشاورزی، خدماتی، صنعتی، خدمات آزمایشگاهی و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر موجب شده است که فارس در این زمینه حرکت رو به رشدی داشته باشد.


سرمایه‌گذاری داخلی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس در خصوص میزان و زمینه سرمایه‌گذاری‌ها در استان می‌گوید: با توجه به دیدگاه مثبتی که در استان برای جذب و حمایت سرمایه‌گذاران وجود دارد، به ویژه عزم جدی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری در بین مسئولان و مدیران دستگاه‌های دولتی، خوشبختانه در تمام حوزه‌های کشاورزی، خدماتی و زیرساخت‌ها و صنعت، سرمایه‌گذاری داخلی قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم.

«ید الله رحمانی» در خصوص حجم سرمایه‌گذاری‌ها و مبالغ اختصاص یافته به آنها می‌گوید: با توجه به تعدد دستگاه‌های صادرکننده مجوز، همچنین فراوانی و تنوع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به ویژه در حوزه خدمات و کشاورزی به ویژه کشاورزی سنتی، نمی‌توان آمار دقیقی از مقدار سرمایه‌گذاری داخلی ارائه کرد.

رحمانی با اشاره به آمار موجود سال‌۹۵ اضافه می‌کند: در بخش کشاورزی ۲۴۴ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 317 میلیارد تومان و در بخش صنعت ۲۶۸ پروانه بهره برداری با سرمایه‌گذاری ۸۰۹ میلیارد تومان صادر شده است.
وی ادامه می‌دهد: در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۶ نیز در بخش کشاورزی ۱۶۰ واحد با سرمایه‌گذاری ۲۸۳ میلیارد تومان و در بخش صنعت ۱۷۶ واحد با سرمایه‌گذاری ۱۰۳۷ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است. همچنین ۲۶۷ واحد در بخش کشاورزی و ۱۰۰۳ واحد در بخش صنعتی در ۹‌ماه ابتدای سال گذشته مجوز تأسیس گرفته‌اند.


 سرمایه‌گذاری خارجی

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری درباره سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌گوید: در سال گذشته ۱۰۰۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم که ۴۵۳ میلیون دلار بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده بوده است.
رحمانی با اشاره به اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها توسط سرمایه گذاران خارجی با ملیت‌های مختلف اروپایی، آفریقایی و آسیایی در حال انجام است و نظارت جدی بر اجرای این طرح‌ها با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی استان صورت می‌گیرد، اضافه می‌کند: خوشبختانه روند اجرای پروژه‌ها به خوبی پیش می‌رود و چنانچه هرگونه مشکلی در رابطه با روند اجرایی هر یک از پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان به وجود بیاید به سرعت برطرف خواهد شد.

 وی ادامه می‌دهد: با ایجاد پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری در استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مربوطه و تشکیل مستمر کمیته‌های جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری با عضویت و حضور مدیرکل دستگاه‌های اجرایی و به ریاست استاندار و در غیاب وی، معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، مشکلات احتمالی سرمایه‌گذاران رصد و حل و فصل می‌شود. رحمانی در خصوص استقبال و رغبت سرمایه گذاران خارجی در حوزه‌های مختلف، اضافه می‌کند: با توجه به موقعیت جغرافیایی فارس و شدت و میزان تابش خورشید استقبال و رغبت بسیار زیادی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر درحوزه انرژی خورشیدی صورت گرفته است. سال گذشته در شهرهایی مانند لارستان، لامرد، زرین دشت، آباده، قیروکارزین، نی ریز و شیراز ثبت سرمایه‌گذاری خارجی برای انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری داشته‌ایم.


اشتغالزایی پروژه‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در خصوص اشتغالزایی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیز می‌گوید: در راستای سیاست‌های اشتغالزایی دولت در سال گذشته 2 بسته تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار در مناطق روستایی، عشایری و شهرستان‌هایی با کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت ابلاغ شده است.
رحمانی می‌افزاید: اعتباری بالغ بر ۱۰۳۲ میلیارد تومان در حوزه اشتغال فراگیر و در حدود ۳۶۰ میلیارد تومان در حوزه اشتغال روستایی ویژه فارس ابلاغ شده است.

وی اضافه می‌کند: فرایند ابلاغ و بررسی طرح‌های پیشنهادی متقاضیان از ماه‌های پایانی سال ۹۶ آغاز شده و تا نیمه خردادماه امسال ۱۴ هزار و ۲۱۴ متقاضی در سامانه ثبت نام کرده‌اند. رحمانی با بیان اینکه بیش از ۲۲۵ جلسه و نشست کارشناسی کمیته فنی تسهیلات در استان برگزار شده است، می‌افزاید: ۲۸۷۵ طرح نیز به تأیید کمیته فنی استان رسیده که اعتبار آن بالغ بر ۱۷۲۶ میلیارد تومان بوده و پیش بینی ایجاد اشتغال این طرح‌ها برای 18 هزار و ۴۱۳ نفر است.

این مسئول از اعطای تسهیلات تا پایان خرداد به متقاضیان خبر می‌دهد و می‌گوید: ۲۷۱۸ طرح مصوب نیز تاکنون به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که میزان تسهیلات مورد درخواست آنها ۱۴۴۱ میلیارد تومان بوده و پیش بینی اشتغالزایی آن‌ها برای 17 هزار و ۳۷۶ نفر است.
این مقام مسئول ادامه می‌دهد: با پیگیری‌های صورت گرفته و هماهنگی‌های انجام شده با بانک‌ها روند بررسی و عقد قراردادهای متقاضیان و بانک‌ها در اسرع وقت انجام می‌شود.
وی اضافه می‌کند: بر حسب برنامه ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده است که تا پایان خردادماه به متقاضیانی که نسبت به مراجعه به بانک و تکمیل پرونده تسهیلاتی مربوط اقدام کرده‌اند، تسهیلات درخواستی پرداخت شود.

رحمانی می‌افزاید: بیشترین فراوانی طرح‌های اشتغال روستایی در حوزه‌های صنایع دستی گلیم، گبه و فرش، تولیدات انواع محصولات گلخانه‌ای، پرورش دام سبک و سنگین، تولید و فراوری گیاهان دارویی، گردشگری، تولید پسته و انجیر و فرآوری آن و تولید محصولات نفتی و پلاستیکی بوده است. وی به تشریح موارد در حوزه اشتغال فراگیر می‌پردازد و می‌گوید: در حوزه اشتغال فراگیر بیشترین خدمات اختصاص یافته مربوط به طرح‌هایی از قبیل خدمات بسته‌بندی، انواع محصولات تولید پوشاک، تولید محصولات نفتی و پلاستیکی، سردخانه‌ها و نگهداری محصولات، صنایع‌تبدیلی، گردشگری، معدن و فراوری محصولات آن و خدمات رفاهی و بین‌راهی بوده است.


سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس از بسته‌های سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه گذاران خارجی خبر می‌دهد و می‌گوید: از نظر سرمایه‌گذاری زیربنایی درحال حاضر بسته‌های سرمایه‌گذاری جذابی در زمینه پروژه‌های ریلی، سد، آبرسانی، فاضلاب، تاسیسات پالایشگاهی، اصلاح و توسعه مکانیزاسیون بخش‌های کشاورزی و آزادراه تهیه شده است. «یدالله رحمانی» می‌افزاید: در این خصوص با چند شرکت توانمند در زمینه اجرای پروژه‌های زیربنایی جلساتی برگزار شده که به محض اجرایی شدن تفاهمنامه اطلاع رسانی خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: در سال ۹۶ نیز پروژه‌های بزرگ زیادی از جمله فولاد نی ریز، رینگ اسپورت نی ریز، فاز ۵ پاسارگاد سرام و بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینا نیز به بهره‌برداری رسیده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید