• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19800
+
-

رتبه سوم مرکزی در جذب تسهیلات اشتغال روستایی

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری: امسال باید با تسهیلات روستایی، 3هزار شغل پایدار در روستاهای استان ایجاد کنیم

اشتغال
رتبه سوم مرکزی در جذب تسهیلات اشتغال روستایی






مریم جباری|  اراک- خبرنگار:

یکی از اقداماتی که در اثربخشی طرح‌های حمایتی و خدمات‌رسانی به روستاها اهمیت دارد اجرای طرح‌های اشتغال‌ روستایی در چارچوب برنامه‌ریزی‌های هدفمند است. بدون تردید، در این صورت می‌توان در آینده به توسعه یکپارچه روستاها امیدوار بود. از سوی دیگر، تأمین نیازها‏ و امکانات اشتغال در روستاها از مهاجرت ساکنان این مناطق به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند.
این در حالی است که در چند سال اخیر، مرکزی با توجه به دارا بودن روستای زیاد‏ اقدامات بسیار خوبی را در زمینه اشتغال روستایی انجام داده است. یکی از این اقدامات توجه به اشتغال روستایی با پرداخت تسهیلات ویژه است که باعث شده مرکزی در رتبه سوم جذب تسهیلات اشتغال روستایی در کشور قرار بگیرد.


کاهش 3درصدی جمعیت روستاهای استان در چند سال گذشته 

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری به همشهری می‌گوید: روند اعطای تسهیلات به روستاییان برای ایجاد شغل در روستاها مانند سال گذشته ادامه دارد و اعطای این تسهیلات از طریق بانک سینا و پارسیان انجام می‌شود.
«سعید فائض‌پور» بیان می‌کند: اعطای تسهیلات از محل صندوق توسعه منابع ملی با نرخ 6درصد در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر در حال انجام است که در رشد و پویایی اقتصادی در روستا بسیار اهمیت دارد. اقدام دیگری که در این زمینه در دستور کار قرار گرفته اعطای تسهیلات 90میلیاردتومانی به روستاییان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی است. همچنین به خانواده‌های شاهد و جانبازان در روستاها تسهیلاتی تا سقف 50 میلیون تومان با نرخ 4درصد ارائه خواهد شد که جزو اقدامات ارزشمند در ایجاد اشتغال در روستاهاست.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری می‌افزاید: در اعطای تسهیلات و هزینه‌کرد آن در جای خودش نظارت‌های لازم انجام شده است و می‌شود. همچنین با نظارت‌های خاص تلاش شده است انحراف در این بخش بسیار کاهش پیدا کند. تسهیلات اعطاشده به روستاییان برای ایجاد اشتغال بسیار موثر بوده و امید به زندگی را در روستاها افزایش داده است که همین مسأله می‌تواند عاملی برای ماندگاری روستاییان در روستاها باشد.
وی می‌گوید: ایجاد اشتغال و کار در روستاها به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا تا زمانی که نتوانیم در زمینه اشتغال‌زایی در روستا گام برداریم، شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی خواهیم بود. اما اگر زیرساخت‌ها و زمینه‌های لازم به منظور ماندگاری روستاییان ایجاد شود، قطعاً مهاجرت معکوس به روستاها انجام می‌شود.

فائض‌پور بیان می‌کند: سال گذشته ایجاد 2 هزار و 720 شغل در روستاهای استان در دستور کار قرار داشت که با اقدامات انجام‌شده توانستیم بیش از این میزان، یعنی حدود 3 هزار و 35 شغل ایجاد کنیم. امسال نیز باید بتوانیم 3 هزار شغل پایدار دیگر در روستاها ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال در روستاها ادامه می‌دهد: در چند سال گذشته به دلیل وجود مشکلاتی از جمله نبود شغل در روستاها، جمعیت روستایی در استان 3 درصد کاهش داشته است و همین مسأله می‌تواند دلیلی بر ضرورت ایجاد اشتغال پایدار در روستاها باشد.
فائض‌پور با اشاره به سهم استان برای طرح‌های اشتغال روستایی می‌افزاید: 5/1 میلیارد دلار اعتبار برای طرح‌های اشتغال روستایی تخصیص پیدا کرده که سهمیه مرکزی هزار و 200 میلیارد ریال و سهم اراک 280 میلیارد ریال تعیین شده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اظهار می‌کند: خوشبختانه روستاییان از دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی استقبال خوبی کرده‌اند که این مسأله می‌تواند نویدبخش احیای مجدد روستاها به عنوان یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در اقتصاد استان و کشور باشد.

ایجاد اشتغال پایدار در روستاها با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز می‌گوید: ایجاد اشتغال پایدار در روستاها با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت یکی از اقدامات بسیار مهم و تأثیرگذار دولت در زمینه ماندگاری روستاییان در روستاها بوده که در مرکزی نیز روند بسیار خوب و مطلوبی را پشت سر گذاشته است.«محمدتقی آبایی هزاوه» بیان می‌کند: سال گذشته مبلغ 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به ایجاد اشتغال پایدار روستایی تخصیص پیدا کرد و بانک‌ها نیز همین میزان اعتبار را برای ایجاد شغل در روستاها اختصاص دادند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، اقدامات مهم دیگری که در این بخش انجام شده متقاعدسازی و الزام بانک‌های عامل به پذیرش اسناد روستایی به جای اسناد سهل‌الوصول و همچنین قبول کردن سفته به عنوان کسری اسناد بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان می‌افزاید: روستاییان و تعاونی‌های روستایی باید از ظرفیت تسهیلات اشتغال‌زایی کم‌‌بهره استفاده کنند و از این مهم در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها غفلت 
نورزند. آبایی اظهار می‌کند: به منظور دستیابی به اشتغال پایدار در روستاها، علاوه بر پرداخت تسهیلات با نرخ کم و همکاری بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات، باید متولیان این حوزه ارزیابی کارشناسی و دقیقی در زمینه تصویب طرح‌های اشتغال روستایی انجام دهند.
وی می‌گوید: با توجه به اینکه طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در کشور و مرکزی تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه دارد، باید از تمامی ظرفیت‌های موجود به منظور تسهیل در پرداخت این تسهیلات استفاده 
شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید