• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19804
+
-

اشکور عزادار شد

سیلاب و طغیان رودخانه پلرود موجب تخریب پل اصلی جاده و قطع راه‌های ارتباطی 70 روستا شده است

گزارش ویژه
اشکور عزادار شد




علی خوشتراش |‌ خبرنگار:

سیل ا شکور تا لحظه تنظیم این گزارش 4 کشته برجا گذاشته است. بعد از ظهر جمعه مقارن با عید سعید فطر، رگبار شدید باران و تگرگ در مناطق بالادست روستای کاکرود در اشکورات، سبب جاری شدن سیل و طغیان یکی از سرشاخه‌های پلرود و همچنین باعث رانش بلندی‌های اطراف بخش آبرفتی کارود، معروف به کاکرود لات، شد. به گفته شاهدان عینی و برخی مسئولان بر اثر این حادثه چند نفر از افراد بومی و غیر بومی هم ناپدید شده‌اند.


اما ماجرای آغاز سیل از چه قرار بود

کاکرود لات منطقه جذاب و گردشگرپسند است که روزهای آخر هفته در فصول گرم سال، محل تجمع خانواده‌ها و گردشگران بومی و غیربومی است. در عصر جمعه هم خانواده‌ها برای سپری کردن اوقات فراغت به این منطقه رفته بودند که با این حادثه روبه‌رو شدند.
«مازیار کاظمی » یک مطلع محلی در این باره گفت: روزهای آخر هفته منطقه کاکرود لات محل تجمع خانواده‌ها می‌شود. این هفته به دلیل تقارن عید فطر با تعطیلات آخر هفته گردشگران و خانواده‌های بیشتری به اشکورات آمده بودند که به دلیل بارش ناگهانی باران و طغیان رودخانه تعدادی از حاضران در محل گرفتار شدند و هنوز اطلاعی از آنها نیست.

کاظمی ادامه داد: در این محل 2 قهوه‌خانه نیز وجود دارد که 3 نفر از اعضای خانواده‌های صاحبان این قهوه‌خانه‌ها جزو مفقودان حادثه هستند. این مطلع محلی بابیان اینکه بارندگی و سیل فقط در عرض نیم ساعت رخ داد، گفت: عصر جمعه هوا آفتابی و صاف بود که ناگهان آسمان ابری شد و شروع به باریدن کرد. در این هنگام بیشتر مردم حاضر در ساحل رودخانه بساط و وسایل خود را جمع کردند که این مساله از وقوع یک فاجعه بزرگ جلوگیری کرد. وی با بیان اینکه طغیان رودخانه به دلیل بارش شدید در مناطق بالادست بود، ادامه داد: هنگام طغیان رودخانه، تعدادی از افراد محلی که در باغ‌های بالادست مشغول کار بودند متوجه سیل شدند و با داد و فریاد حاضران در حاشیه رودخانه را متوجه سیل کردند و عده زیادی هم از این طریق از مهلکه جان سالم به در بردند.


حضور استاندار در منطقه سیل‌زده

کاظمی همچنین از حضور «مصطفی سالاری» استاندار در منطقه سیل‌زده خبر داد و گفت: از ابتدای صبح شنبه بالگرد امدادی در منطقه حضور یافت و به شناسایی مناطق سیل‌زده و میزان خسارت‌ها پرداخت. وی افزود: نقطه آغازین وقوع سیل در مناطق بالادست کاکرود و در روستاهای کلایه پهلو و سلیمان‌چیر بوده است که بر اثر آن راه ارتباطی خیلی از روستا‌ها و شبکه آبرسانی برخی از آنها قطع شده است.


مسدود شدن راه روستایی

بخشدار رحیم‌آباد رودسر که بعد از انتشار خبر وقوع سیل در منطقه حاضر شده بود در گفت‌و‌گو با همشهری اظهارکرد: بعد از اطلاع یافتن از وقوع این حادثه، بلافاصله موضوع به همه نیروهای امدادی، انتظامی و مسئولان شهرستان و بخش اطلاع‌رسانی شد و نیروهای امدادی و مسئولان شهرستان و دیگر مسئولان محلی در کاکرود حاضر شدند، ستاد بحران تشکیل دادند و ضمن مدیریت حادثه به کمک سیل‌زدگان شتافتند.
«منصور سادات نژاد» گفت: بر اثر این سیل و طغیان رودخانه شاهد بیش از 20 متر رانش در بالای پل کاکرود هستیم که این اتفاق باعث تخریب کامل این پل شده است. سادات نژاد ادامه داد: بر اثر این خرابی راه ارتباطی 70 روستا در منطقه اشکور قطع شده است. بخشدار درباره تلفات جانی و مالی این حادثه گفت: قطعا این حادثه تلفات جانی و مالی به همراه دارد و تاکنون از مفقود شدن 4 نفر اطلاع حاصل شده است، اما به طور یقین نمی‌توان آماری دقیقی در این زمینه ارائه کرد.

سادات نژاد افزود: همه نیروها بسیج شده‌اند و کل منطقه هم در حال آماده باش قرار دارد. با این توصیف و با شرایط بحرانی به وجود آمده قطعا تا یک هفته راه ارتباطی روستاهای بالادست و پایین‌دست قطع خواهد بود.


کمبود امکانات برای امدادرسانی

عضو شورای بخش رحیم‌آباد هم که در محل حادثه حضور داشت، در این باره اظهار کرد: شرایط منطقه بعد از وقوع سیل بحرانی شد، زیرا راه ارتباطی روستاهای بالادست و پایین‌دست قطع شد. مفقود شدن افراد هم به مشکلات دامن زد. همچنین تاریک شدن هوا مزید بر علت شد. «جعفر محبی» گفت: براساس گفته‌های شاهدان و شواهد عینی 5یا 6 نفر باید در این حادثه مفقود شده باشند. 3 نفر از این مفقودان را خانواده‌های صاحبان قهوه‌خانه‌های واقع در کاکرود لات تشکیل می‌دهند و همچنین یک دستگاه پراید در پایین‌دست رودخانه بعد از فروکش سیل مشاهده شده است که اطلاعی از صاحب یا صاحبان آن در دست نیست.

محبی ادامه داد: در شب حادثه مردم محلی، نیروهای امدادی و مسئولان همه در محل حادثه حضور داشتند، اما نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند. تاریکی و کمبود امکانات در این زمان فرصت امدادرسانی را از همه گرفت. وی افزود: براثر این سیل 3 مسیر اصلی کاکرودلات، آسمانرود و لات محله قطع و محورهای ارتباطی بیش از 70 روستا قطع شده است.
محبی همچنین گفت: کمبود امکانات باعث شد تا نتوانیم به مناطق بالادست دسترسی پیدا کنیم. رودسر با این همه وسعت و این همه روستا آن هم در مناطق کوهستانی حتی یک فروند بالگرد امدادرسانی ندارد.


تشکیل ستاد بحران

فرماندار رودسر هم که در محل حادثه حضورداشت، به همشهری گفت: بعد از دریافت خبر وقوع سیل در کاکرود، بلافاصل در محل حادثه حاضر شدیم و فورا در مسجد کاکرود ستاد بحران را تشکیل دادیم. «علی وارسته» اظهارکرد: نیروهای امدادی و انتظامی تا عادی شدن شرایط در منطقه حضور خواهند داشت و به امدادرسانی ادامه خواهند داد. وی درباره خسارت‌های این حادثه گفت: فعلا نمی‌توان هیچ آمار قطعی در خصوص میزان خسارت‌های جانی و مالی این حادثه ارائه کرد.


 جست‌و‌جو برای پیدا کردن مفقودان

رئیس شورای اسلامی بخش رحیم‌آباد هم که در بخش بالادست کاکرود حضور داشت، گفت: به دلیل قطع راه‌های ارتباطی دستیابی به مناطق پایین‌دست امکان‌پذیر نیست، اما نیروهای امدادی از لحظه وقوع حادثه در منطقه حضور دارند و کار امدادرسانی همچنان ادامه دارد.
«منصور بابایی» همچنین اظهار کرد: پیش‌تر هواشناسی وقوع باران و سیل را پیش‌بینی کرده بود. افراد بومی و گردشگران باید این دست هشدارها را جدی بگیرند تا در چنین مواقعی شاهد خسارت‌های جانی نباشیم.


رانش 100 متری جاده لشکان به رحیم‌آباد

به گزارش همشهری معاون عمرانی استاندار هم اظهار کرد: سیلاب در منطقه اشکورات رودسر در شرق استان، جان 4 نفر (2 زن، یک کودک و یک مرد) را گرفت.  همچنین تا این لحظه از مفقودی 4 نفر گزارش شده است که به نظر می‌رسد شمار آنها افزایش یابد.«حجت شعبانپور»  گفت: رگبار شدیدی در منطقه اشکورات رودسر به مدت 20 دقیقه بارید که موجب سیلاب و رانش در جاده فرعی رحیم‌آباد به سمت لشکان به طول چند صد متر و همچنین در جاده روستایی کاکرود شد. وی اظهار کرد: این سیلاب 4 خانه روستایی را که در بستر رودخانه قرار داشتند، با خود برد و تاکنون مرگ سه نفر مسجل شده است. 

همچنین به گفته افراد بومی منطقه، سیلاب تعدادی از خودروهای گردشگران را نیز با خود برده است. شعبانپور اضافه کرد: به‌دلیل آب‌شستگی 800 متر از راه اصلی روستایی کاکرود، ارتباط 70 روستای این منطقه قطع شده است که نیروهای راهداری بلافاصله در محل مستقر شدند تا با بازگشایی راه‌های فرعی، به جست‌و‌جوی مفقودان احتمالی بپردازند. معاون عمرانی استاندار بیان کرد: نیروهای واکنش سریع هلال احمر همراه با سگ‌های  زنده یاب و یک بالگرد و 17 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در محل مستقر شدند.


 حضور تیم امداد هوایی در منطقه حادثه‌دیده

به گزارش همشهری و به نقل از تسنیم، مدیرعامل هلال احمر گیلان از اعزام تیم امداد هوایی به منطقه حادثه‌دیده خبر داد. «مهدی‌ ولی‌پور» گفت:‌ وقوع سیلاب و رانش زمین کمک‌رسانی به ‌روستای حادثه‌دیده واقع در کاکرود اشکورات رودسر را مختل کرده بود. به همین خاطر تیم امداد هوایی جمعیت هلال احمر گیلان صبح شنبه به منطقه اعزام شد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان بیان کرد:‌ پس از بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه در روستای کاکرود اشکورات رودسر، رانش شدید زمین در منطقه رخ داده است که به موجب آن تعدادی از منازل مسکونی اهالی تخریب و دچار آسیب‌ شد.

وی همچنین به دچار حادثه شدن چند خودرو هنگام سیل اشاره کرد و گفت: خودروهای  حادثه‌دیده فاقد سرنشین بودند. ولی پور ادامه داد:‌ از 3 خودرویی که به علت رانش زمین دچار حادثه شدند، یک خودرو پیدا شده است، اما با وجود ادامه عملیات جست‌و‌جو همچنان از وضعیت 2 خودرو دیگر اطلاعی در دست نیست.


خسارت به دلیل رانش زمین

ولی‌پور گفت: بیشتر خسارات جانی و مالی پدید آمده در روستای کاکرود اشکورات رودسر به علت وقوع رانش بسیار شدید زمین رخ داده‌ است. وی به تیم‌های امداد و نجات حاضر در منطقه آسیب‌دیده اشاره کرد و گفت:‌ امدادگران حاضر شامل 3 تیم امدادی از رودسر،‌ 2 تیم از لنگرود و املش و 2 تیم امداد و نجات از مرکز استان هستند که در ساعات اولیه بروز حادثه در منطقه حاضر شدند.کلیه اطلاعات این گزارش مربوط به ساعت 14 روز شنبه است.


اسکان مسافران در بارگاه دشت

به دلیل تعطیلی پایان هفته و تعطیلات عید فطر، گردشگران و مسافران زیادی در مناطق مختلف اشکورات حضور پیدا کرده بودند، اما بعد از وقوع سیل و خرابی پل، راه ارتباطی روستاهای بالادست و پایین دست کاکرود قطع شد. به همین دلیل مسافرانی که در بخش بالادست حضور داشتند، نتوانستند به شهر‌های خود برگردند. به گزارش همشهری، این افراد به کمک نیروهای محلی در شب حادثه در مسجد روستای بارگاه دشت اسکان داده شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید