• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19802
+
-

کالاهای غیر استاندارد با هزینه تولید بالا

برخی تولیدکنندگان به خاطر بالا بودن نرخ حق بیمه از بیمه کردن کارگران طفره می روند

تولید
کالاهای غیر استاندارد با هزینه تولید بالا




مژده بهرامی| بروجرد - خبرنگار:

حوزه صنعت و تولید لرستان به عنوان پایه اصلی اقتصاد استان طی سال‌های اخیر با چالش‌های جدی و متعددی روبه‌رو بوده؛ چالش‌هایی که هر یک منجرشده است خسارات جدی به پیکره این بخش وارد شود. 
مشکلات متعددی از نوسان نرخ ارز گرفته تا تورم و سودهای بالای بانکی در کنار اجرای ناقص هدفمندی یارانه‌ها، مشکلات جدی به بخش صنعت و تولید واردکرده است، مشکلاتی که منجر به از دست رفتن بخشی از فرصت‌های شغلی و رکود در کار تولیدکنندگان استان شده است. البته در سال‌های اخیر اقدام‌های مهمی برای رونق بخشیدن به کسب و کار و صنعت استان از سوی دولت صورت گرفته است، اما سودهای بالای بانکی و نبود همکاری بانک‌ها با فعالان اقتصادی بارها صدای تولیدکنندگان را بلند کرده است؛ موضوعی که همچنان فعالان حوزه تولید و صنعت به عنوان مشکلی لاینحل از آن یاد می‌کنند. 


انتقاد تولید کنندگان از نبود حمایت

یکی از تولید کنندگان لرستانی با اشاره به این‌که کارگاه‌های تولیدی استان با توجه به مشکلات خاصی که دارند، باید از سوی مسئولان حمایت شوند، می‌گوید: سال حمایت از تولید کالای ایرانی است، اما هنوزعملا هیچ حمایتی ندیده ایم. ما برای کارمان در کارگاه کوچک وخانوادگی خود، مجوز تولید و پروانه کسب گرفته ایم وحتی درپروانه کسب ما،تولیدی بودن شرکت، قید شده است،اما آنطور که باید از سوی مسئولان حمایت نمی‌شویم. 
«میثم گودرزی» که از کم توجهی مسئولان گله مند است، می‌افزاید: بعد از مدت‌ها بیکاری وبلاتکلیفی به فکر راه اندازی یک کارگاه تولید و بسته‌بندی مواد غذایی افتادم و با همکاری خانواده وسرمایه شخصی کارم را آغاز کردم. 

وی ادامه می‌دهد: امرار معاش خانواده و چند کارگر دیگر از طریق عایدی همین کارگاه کوچک تولیدی است؛ اما نتوانسته ام درمورد بیمه خودم و کارگرهای کارگاه اقدامی کنم. نکته‌ای که دراین زمینه عجیب به نظر می‌رسد این است که اگر خودمان را به صورت آزاد بیمه کنیم حق پرداختی بیمه کمتر از زمانی است که بیمه ما از طریق تعاونی رد شود. بنابراین جا دارد مسئولان در این خصوص اقدام کنند. 
گودرزی تأکید می‌کند: برای رفع مشکلات کارگاه وکارگرانی که در این کارگاه فعالیت می‌کنند، برای وزیرکار واموراجتماعی نامه نوشته ام. به رغم این که نامه ام از وزارتخانه به استان ارجاع داده شده اما هنوز هیچ جوابی دریافت نکرده ام وهمچنان مشکلاتم پابرجاست و بلا تکلیفم. 


اختیاری درباره کارگاه‌های صنفی نداریم

از سوی دیگر، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد با اشاره به این‌که یکی ازفاکتورهای اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی وتولیدات داخلی است می‌گوید: خیلی از کارگاه‌ها صنفی هستند وفقط از سوی صاحب کار و کارفرما اداره می‌شوند وخانوادگی هستند. این کارگاه‌ها زیر مجموعه ما نیستند وما قانونا نمی‌توانیم به موضوعات آنها ورود کنیم. تنها بحث بیمه کارگرها وایمن بودن محل کار آنها به ما برمی‌گردد. 
«عبدالعلی گیوه کی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: در حال حاضر تعداد کمی از کارگران کارگاه‌های تولیدی خود را بیمه اجباری کرده‌اند و براساس ماده 148 قانون کار مشمول بیمه سازمان تامین اجتماعی شده اند. 

وی ادامه می‌دهد: طبق قانون اداره کار هرکارگری که در کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار می‌شود  به محض ورودش به کارگاه و امضای قرارداد،چه به صورت موقت وچه به صورت دائم، باید از طرف کارفرما بیمه شود. مگر بیمه نشدن کارگر توافقی و با رضایت 2 طرف، یعنی کارگر وکارفرما باشد. 
این مسئول تأکید می‌کند: اگرکارگری به علت بیمه نشدن در کارگاهی به ما مراجعه کند ما ناگزیریم که مراتب رابه کارفرما ارجاع داده وبه او تذکردهیم تا مشکل را به صورت سازشی حل و فصل کنند؛ باید ارتباط بین کارگر وکارگاه تولیدی قطع نشود و امکان ادامه اشتغال وجود داشته باشد. البته مقصود قانون، کارگرانی است که در قراردادشان بند بیمه شدن از جانب کارفرما قید شده باشد. 


حمایت ازکالای ایرانی؛ هسته اصلی اقتصاد

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش بیان می‌کند: حمایت از کالای ایرانی، هسته اصلی اقتصاد کشور است وباید این هسته تقویت شود. برای رسیدن به استانداردهای لازم و داشتن بازار فروش بالا و قیمت عادلانه لازم است که کارگر و کارفرما به کیفیت وکمیت تولیدات خود اهمیت بدهند واین امر محقق نمی‌شود،مگر زمانی که کارگر در محیطی سالم ودر آرامش و امنیت مشغول کار باشد. 
گیوه کی همچنین در خصوص حوزه بازرسان این اداره می‌گوید: هدف ما در حوزه بازرسی چوب لای چرخ گذاشتن نیست. بازرسان ما می‌توانند درحوزه‌های کاری وکارگری مشاوره بدهند. هدف ما درحوزه بازرسی صیانت ازحفظ جان کارگراست. 


امنیت کارگران تولیدی‌ها 

این مسئول با اشاره به این‌که تاکنون تعدادی از کارگران در شهرستان بروجرد بر اثر حوادث ناشی از کار مصدوم شده یا جان خود را از دست داده اند، می‌افزاید: بیشترین حوادث مصدومیت کارگری مربوط به کارگران بخش ساختمانی است و نیاز است کارگران نکات ایمنی لازم را برای انجام هرگونه فعالیت چه در کارگاه و چه در کار‌های ساختمانی رعایت کنند. 
وی ادامه می‌دهد: برخی از کارگران تحت پوشش بیمه هستند که در صورت بروز هرگونه حادثه اقدام‌های لازم برای آنها انجام می‌شود ، اما کارگرانی که بیمه نیستند در صورت بروز هرحادثه‌ای با مشکلات بیشتری همراه هستند که نیاز است کارفرما نسبت به بیمه کارگران توجه ویژه‌ای داشته باشد. 

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد با اشاره به کاهش آمار کارگران مصدوم شده ناشی از حوادث کارمی‌گوید: آمار کارگران مصدوم ناشی از حوادث کار در بروجرد نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته، اما نیاز است شرایط ایمنی و استفاده از تجهیزات از سوی کارفرما به کارگران آموزش داده شود تا این آمار باز هم کاهش یابد و به صفر برسد. 
به گفته وی، کارگران ساختمانی و کارگاه‌ها نیاز است قبل از انجام کار از ایمن بودن وسایل و تجهیزاتی که قرار است استفاده کنند مطمئن شوند و نکات ایمنی را حتما مد نظر داشته باشند. 
گیوه کی اظهار می‌کند: اگردر کارگاهی جان کارگر به خطربیفتد از نظر ما قابل قبول نیست، کارفرما قبل از اقدام به هرکاری باید امنیت شغلی و ایمنی کارگر را مد نظربگیرد. یک کارگاه تولیدی باید استانداردهای لازم از نظرتجهیزات،مواد اولیه، بهداشت، بیمه وحقوق و مزایا را برای کار و اشتغال وتولید فراهم کند. 


بیمه و تسهیلات بانکی؛ مشکل تولیدی ها

یکی از تولیدکنندگان بروجردی می‌گوید: مشکلات عمده اکثر کارگاه‌های تولیدی، مشکل بیمه وتسهیلات بانکی است که تعاون ورفاه اجتماعی آن را در اختیار این کارگاه‌ها قرارمی دهد.  «رضا نقدی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: درست است که دستور پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان ابلاغ شده است،اما وقتی نمی‌توانیم ضامن مورد نظر بانک‌ها را پیدا کنیم،عملا هیچ کدام از این تسهیلات برای ما قابل استفاده نیست. یک ضامن را نمی‌توانیم پیدا کنیم چه برسد به 2 ضامن. وی با اشاره به این که در حال حاضرکارگاه ما به دلیل این که فاقد استاندارد است، نیاز به تعمیر اساسی دارد، می‌گوید: وقتی نتوانیم وام بگیریم، نمی‌توانیم مشکلاتی از این دست را برطرف و مکان مناسبی را برای کارگاه تولیدی تهیه کنیم. این تولیدکننده بروجردی ادامه می‌دهد: به صراحت می‌گویم تا به حال، هیچ مسئولی آن چنان که لازم است از ما و تولیداتمان حمایت نکرده است. درخصوص بیمه هم که هنوزبه خاطر نرخ بالای حق بیمه کلا از بیمه کردن خود منصرف شده ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید