• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 تیر 1402
کد مطلب : 197315
+
-

استقبال بیشتر از بوم‌گردی‌ها

معاون گردشگری: سلیقه مشتریان گردشگری تغییر کرده است

استقبال بیشتر از بوم‌گردی‌ها

هزینه گران هتل‌ها و نبود جاذبه‌های مورد تقاضای گردشگران داخلی و خارجی در هتل‌های کشور، تقاضا برای خروج از شهرهای شلوغ و پرجمعیت و همچنین برخورداری مناطق خارج از شهرها برای تولید محتوای متفاوت از سوی گردشگران، گردشگران ایرانی و خارجی را به سمت استفاده بیشتر از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کمپ‌های گردشگری سوق داده است.ایران هم‌اکنون در حال تعریف مسیرهای جدید گردشگری و ایجاد تنوع در ذائقه‌های گردشگری برای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی در مسیرهای مختلف است. بر همین اساس است که حالا گردشگری روستایی و عشایری یا اقامت در خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی مورد تأکید قرار گرفته است. بازارهای هدف ایران نیز با همین رویکرد تعریف می‌شوند و جاذبه‌های جدیدی در اختیار گردشگران خارجی قرار داده می‌شود تا تمایل آنها برای سفر به ایران بیشتر شود.

جذابیت زندگی روستایی برای گردشگران
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور نیز بر این موضوع تأکید دارد که سلیقه گردشگران تغییر کرده و آنها بیشتر به سمت اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی و سفر به مناطق خارج از شهرها سوق یافته‌اند. معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی در این‌باره به ایلنا گفته است که « امروزه به واسطه برخی از مولفه‌ها مانند شهرنشینی، دوربودن از محیط‌های طبیعی، افزایش حضور در شبکه‌های اجتماعی، افزایش درآمد و… میل به سفر و سلیقه سفر مشتریان گردشگری، دستخوش تغییرات می‌شود؛ برای مثال وقتی می‌گوییم واحدهای بوم‌گردی مورد استقبال گردشگران قرار گرفته؛ از آن جهت است که امکان تجربه محیط‌های فرهنگی و زیست در محیطی غیرمتعارف با زندگی عادی مردم در این محیط‌ها فراهم می‌شود. این معلولِ زندگی فعلی و فشارهای زندگی شهری است؛ از این‌رو زندگی روستایی برای گردشگران جذاب می‌شود. این روند فقط مخصوص ایران نیست بلکه در دنیا نیز شاهد آن هستیم که گردشگران به سمت اکولوژها می‌روند؛ از این‌رو بیشتر بازارها با توجه به نوع جدید سلیقه گردشگران درحال تغییر و وفق یافتن است.»

هدفگذاری برای جذب 15میلیون گردشگر تا پایان 1406
شالبافیان همچنین درخصوص لایحه برنامه هفتم توسعه و برنامه و نقشه راهی که برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر در افق ۱۴۰۶ درنظر گرفته‌ شده، گفت: یکی از نکاتی که در کشور ما باید تقویت شود و محوریت برنامه هفتم توسعه نیز هست، تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. این سرمایه‌گذاری می‌تواند از ساخت هتل تا سازه‌های ساحلی و تجهیزات مورد نیاز گردشگری را شامل شود. احکامی که در برنامه توسعه هفتم آورده شده، تشویق حضور و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی، کمک و تقویت سرمایه‌گذاری فعالان این حوزه، کاهش فرایندها و بوروکراسی‌های سرمایه‌گذاری، ظرفیت‌سازی برای استفاده از نهادهای تسهیلگر و توسعه‌دهنده در امر سرمایه‌گذاری، تدبیر برای ایجاد شرکت‌های بهره‌بردار در حوزه گردشگری، تفویض اختیار برای تصمیم‌گیری پروژه‌های گردشگری ساحلی و دریایی به استان‌ها، درنظر گرفتن معافیت‌ها و مشوق‌ها برای ورود کشتی‌های گردشگری، وسائل نقلیه و تجهیزات گردشگری است. امیدواریم پیشنهاد وزارت میراث و گردشگری مبنی بر لغو روادید با برخی از کشورها نیز کمک بیشتری برای تحقق این هدف باشد.

بازار اروپا حفظ می‌شود
شالبافیان همچنین از تلاش برای ایجاد مکانسیم‌هایی برای مصونیت‌بخشی به آژانس‌های مسافرتی خبر داد و گفت: مصوبه‌ای داشتیم که در آن آمده بود درآمد حاصل از گردشگری ورودی در زمره صادرات غیرنفتی قرار می‌گیرد و به موجب آن جوایز صادراتی در سال ۱۴۰۱ احیا شد و زمینه همکاری با صندوق ضمانت صادرات ایران فراهم شد تا آژانس‌هایی که در بازار اروپا و بازارهایی که دستخوش مناسبات سیاسی قرار می‌گیرند را مصونیت‌بخشی کرده و دولت از آنها حمایت کند. موافقت اولیه گرفته شده و در حال مذاکره هستیم. درهرحال می‌توان گفت نوسانات و ناآرامی‌های موجود به‌معنای کنار گذاشتن بازارهای اروپایی ما نیست چراکه این بازارها می‌توانند تأثیر مثبتی در ایجاد چهره واقعی ایران در ذهن جهانیان داشته باشند، اما به هر ترتیب باید به فکر بازارهای نوظهور و جدید هم بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید