• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 23 تیر 1402
کد مطلب : 197255
+
-

همه با هم یک قرار محرمی

محرم امسال فقط مخاطب نباشیم خودمان هم تبلیغ کنیم

همه با هم یک قرار محرمی

مردم‌سالاری دینی یک مسیر است. ریل پیشرفت این کشور است. وقتی امام(ره) آن را معادل حکومت الله در زمین دانست و حکومت را نیز صورت اسلام معرفی کرد، یعنی مردم‌سالاری دینی همان ظهور توحید بسط یافته است در زمین. اما امروز به لحاظ راهبردی، کشور احتیاج مبرم به حضور مردم دارد، دردهای این کشور را همین توحید است که درمان می‌کند. دستور چندین باره رهبری به دولت را ببینید وقتی می‌گویند اگر می‌خواهید مردمی باشید باید برای حضور مردم چاره‌اندیشی کنید. تولید، اصل ۴۴، تولید دانش‌بنیان و چه و چه، راه‌حل مشکلات اقتصادی ماست.به لحاظ فرهنگی و رسانه‌ای مقوله جهاد تبیین، به لحاظ سیاسی مقوله مشارکت در انتخابات و قدرت‌نمایی اراده این مردم به این مسئله گره خورده. با یک نگاه کلان رو به آینده، مقوله حلقه‌های میانی مهم‌ترین روش برای تحقق گام دوم انقلاب و قیام جوانان برای ساختن ایران است.
به لحاظ بین‌المللی حرف نوی ما که باید دنیا ببیند و بشنود و به نرم‌افزار ذهنی تمدن غرب حمله کند همین طرح است.
چه کار باید کرد؟ سرمایه‌گذاری روی مهم‌ترین دارایی مردم یعنی ایمان و جریان دادن آن تا مسئولیت و امید. رهبری می‌گویند ایمان مردم را جریان دهید تا احساس امید، تا عمل صالح. می‌گویند روی استحکام بنیه مردم که ایمانشان است متمرکز شوید، چند بار با این تعبیر که «خواهش می‌کنم»، مطرح کرده‌اند .
کشور محتاج جهاد تبیین و تبلیغ است. سخنان رهبری درباره عادی شدن گام به‌گام کبائر و سیلی خوردن اسلام و کمرنگ شدن طنین پیام‌های معنوی در انتقال از یک نسل به نسل دیگر خطر مهمی را نشان می‌دهد و راهکار مهم و اساسی‌اش تبدیل شدن تبیین و تبلیغ به یک ضلع مهم در سبک زندگی متدینین  است.  
در ایام محرم، ایمان و عقیده به سیدالشهدا(ع) بروز می‌کند. زمان جریان دادن این عقیده تا عمل صالح و امید به حرکت است.
باید همه زیر بار این مسئولیت بروند؛ مسئولیتی که ناشی از نیاز جبهه است، پذیرش این مسئولیت هویت ما را ارتقا و بسط می‌دهد و با امام‌مان هم‌سنخ‌مان می‌کند و دردهای او و مصیبت‌های او را واقعی‌تر خواهیم شناخت.

کارهایی که می‌شود  در این باره انجام داد:

کار خودمان را درست انجام بدهیم، هر کاری. کاسبی، کارمندی، مهندسی و... لااقل در محرم با دیگران مهربان باشیم و دست‌گیر باشیم. با این نیت که مهربانی مُسری است.
نقاط قوت و پیشرفت‌های کشور را بشماریم؛ روزی یکی و  در مورد آن  فکر و مطالعه کنیم.  
نقاط ضعف واقعی -و نه توهمی- کشور را بشماریم و برای یافتن راه‌حلش فکر و مطالعه و مشورت کنیم.
نقاط قوت و خوبی را برای افراد خانواده و دوستان، بازگو کنیم. این کار را می‌شود در زمان‌های مرده انجام داد؛ مثل زمان غذاخوردن با خانواده، هنگام پخش تبلیغات تجاری تلویزیون قبل از سریال‌ها یا در مسیرهای رانندگی شهری و ... .
 نکته: نقاط قوت و خوبی‌ها، فقط در مسائل کشوری نیست، همین که همسایه خوبی دارید و به شما لطفی کرده، یا دوستی دست دوست دیگری را گرفته و یا کاسبی باانصافی کرده و... را هم شامل می‌شود.
دست بجنبانیم و از فضای مجازی برای تبادل نقاط مثبت کشور با دوستان و آشنایان و فامیل استفاده کنیم. ما استفاده نکنیم، دیگران سیاه‌نمایی می‌کنند.

چطور تبیین کنیم

محرم برای شیعه مبدا حرکت است. نقطه قیام است. بیایید یک قرار محرمی بگذاریم. دیگر شرکت‌کننده در محافل روضه نباشیم، مسئولیت قبول‌کنیم و نصرت دهیم.
حول 3 محور؛
یکی امید از سر ایمان
دوم حرمت حجاب
و سوم کمک به رشد تولید
هر کس هر کاری از دستش برمی‌آید انجام دهد. اما می‌توان پیشنهادهایی را هم در این زمینه داد. که همه وارد عرصه تبیین و تبلیغ و اقدام و عمل در این محورها شوند. مثلا

1 نشر خوبی‌ها
هر کس داشته‌های مردم و کشور را تعریف کند. داشته‌های خود را به چشم آورد.
هر کس بتواند نگاه‌های عمیق خود را به بلایا بیان کند و به دیگران بگوید و نعمت‌های نهفته و‌ حکمت‌های آنها را یادآوری کند. بگوید. بنویسد. پخش کند.

2 بیان سنت‌های الهی
هر کس سنن و قواعدی که شامل مومنین می‌شود به چشم آورد.
بگوید. بنویسد. فوروارد کند.

3تشکیل روضه‌های خانگی
جمع‌های خانوادگی و همسایه‌ای تشکیل دهند و محافل شکر و بیان عقاید امیدبخش حول محور امام حسین(ع)
ایجاد محافل جدید روضه و تکثیر آنها در کوچه و محله با محور موضوعات تبیین‌کننده، ایمان‌افزا و امید‌بخش

4همدلی و مواسات
یاری رساندن و گره‌گشایی از هم به نیت امام حسین(ع) و بیان آن برای فراگیر کردنش

اقامه مسجد
هر مسجد پشتیبان یک منطقه محروم باشد. هر مسجد عزم کند محله را تبیین کند و جلسات گفت‌وگو و تریبون آزاد با حضور مسئولان تشکیل دهد.
 هر مسجد تلاش کند جمعیت خود را و ساعات حضور مردم در خود را زیاد کند.

5محافل تکریم بانوان محجبه موفق و پیشتاز
در جلسات هیئت و مساجد، زنان موفق در حوزه‌های مختلف که دارای عقیده و حجاب هستند را دعوت کنیم و تکریم‌شان کنیم تا دیده شوند.

6برقراری روضه‌های حجاب در محرم. محافل روضه عاشورایی با محور بی‌حرمتی به حجاب
حتی  می‌توان جلسات خانوادگی روضه را در خانه اقامه کنیم با مطالعه مقاتل. همه روضه‌خوان و منبری شوند.

7جلسات تبیین نقش دشمن در ماجرای حجاب و کشف حجاب. حلقه‌های گفت‌وگو و همفکری در محله‌ها و دانشگاه‌ها و مدارس

8 محافل روضه عمومی دختران و زنان چادری در جلسات عمومی برای به چشم‌آوردن چادری‌ها. با موضوعات متناسب، اما این بار به صورت کثیر در محله‌ها و منازل و مساجد

9 شب شعرهای با موضوع عقیده، امید، حجاب و ...با دعوت از شاعران و اهالی هنر. درخواست از آنها برای خلق آثار هنری و ارائه در این جلسات

10دعوت از روحانیت و سخنرانی آنها درباره نبرد امام حسین(ع) با فرهنگ انفعال؛ انفعال نسبت به یزیدی‌گری و هرزگی. این محافل می‌تواند حتی به صورت مجازی برگزار شود.
روضه خوانی درباره هجوم به حرم اهل بیت(ع) با تفاوت‌هایش در کوفه و در کربلا و در شام
عهد با امام‌حسین(ع) برای مبارزه با فرهنگ انفعال نسبت به هرزگی طاغوت

12 دعوت از خانواده شهدا یا حضور در خانه‌های آنها و اقامه محافل روضه

13 قرار با رفقا  و بچه‌های محل و دانشگاهی برای کار جبهه‌ای در رسانه.یکی طرح بحث کند حول موضوعات کلیدی از منظر رهبری و بعد همگی با هم رسانه‌ای عمل کنند.

14 قرار برای رساندن محتوای خوب دست دیگران مثل معرفی کتاب، مقاله، یادداشت، کلیپ و... (حول شبهات حجاب یا امید و یا کمک به تولید)

این دو وضعیت را با هم مقایسه کنید:

وقتی که در مجلس روضه امام حسین(ع) شرکت می‌کنید با زمانی که در منزل یا محله خود، بانی مجلس توسل به سیدالشهد(ع) می‌شوید، ممکن است این محله شما به اندازه منطقه، شهر، کشور و حتی جهان، بزرگ‌تر شود و شما هیئتی در مقیاس کل بشریت برپا کنید.
اما همان مقیاس کوچک را پیش ببریم.
شرکت در هیئت و بانی روضه خانگی.
حتما تایید خواهید کرد، دومی هم لذت عمیق‌تر و ماندگارتری دارد و هم احساس رشد و معنویت بیشتری
روشن است در صورت دوم، شما کار سخت‌تری را انجام داده‌اید، به تعبیر روایات «احیای امر اهل‌بیت» کردید.
به هر میزان، قبول مسئولیت در دستگاه امام حسین(ع) وسیع‌تر باشد، ارج و قرب، هم بالاتر می‌رود.
همان طور که گفته شد ممکن است مقیاس نصرت شما نسبت به امام حسین(ع) تا حد اقامه عزای ایشان در جهان و حتی تاریخ بالا رود.
اما من چه کنم با بضاعت و سرمایه اندکم؟
من نهایت بتوانم روضه خانگی‌ای بگیرم یا در مجلس عزای سیدالشهدا(ع) شرکت کنم که این خود ثوابی بس عظیم دارد.

چند راهکار در آموزه‌های اهل‌بیت در این جهت دیده می‌شود
مقوله توفیر نیت که در برخی روایات ناب شیعه وارد شده این است که انسان با قدم نیت در تمام عبادات خوبان در طول تاریخ، شریک شود، یعنی در تمام ثواب عباداتی که انبیا و اولیا انجام داده‌اند شریک شود.
در نهج‌البلاغه آمده که حضرت امیر(ع) از جنگ جمل برمی‌گشتند که یکی از اصحاب ایشان آهی کشید و گفت: ای کاش برادرم نیز همراه شما بود و در رکاب شما به سعادت نایل می‌آمد. حضرت امیر(ع) فرمودند آیا دل برادرت با ما بود؟ یعنی نیتش این بود که با ما باشد؟ آن فرد‌:گفت بله ولی مانعی داشت که نتوانست در خدمت شما باشد. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: او هم همراه ماست بعد ادامه دادند: کسانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند و در رحم مادران و صلب پدران هستند، آنها هم در لشکر ما بودند.
یا در نقل تاریخ است که جابربن‌عبدالله انصاری و عطیه وقتى اربعین سیدالشهدا(ع) به کربلا رفتند، جابر سر قبر سیدالشهدا(ع) حاضر شد، شروع کرد به خاک ریختن روی سرش و اشک ریختن، وقتی آرام گرفت به عطیه گفت ما در ثواب با شهدایی که در کربلا به شهادت رسیدند، شریکیم. عطیه که از علما و مفسران قرآن بود گفت چگونه شریکیم؟ ما که در کربلا و جنگ نبودیم و شمشیر نزدیم، دست و سری از ما جدا نشد، جابر گفت از حبیبم رسول خدا صلی‌الله‌علیه وآله شنیدم که می‌فرمودند: «من أحب قوماً حُشِرَ معهم و من أحب عملهم أشرکَ فى عملهم؛ اگر کسی عمل یک قوم را دوست داشته باشد با آنها شریک است» و ما جبهه سیدالشهدا را دوست داشتیم و دوست داشتیم که با آنها باشیم؛ پس با آنها شریکیم.

 آموزه دوم، نیاز به یک مقدمه دارد:
در هر مقطعی از تاریخ، جریان و جبهه حق، یک جلودار و راهبری دارد که جهت‌گیری کلی حرکت این جبهه را او تعیین و محقق می‌کند، او را در فرهنگ شیعه، امام می‌نامند. جریان امامت در دوران حضور معصومین در امام معصوم، تجلی پیدا می‌کند و در دوران غیبت، این وظیفه را حضرات اهل بیت، برعهده ولی فقیه یعنی مجتهد عالم، عادل ،شجاع و زمانه‌شناس گذاشته‌اند.
اگر این طرح کلی حرکت جبهه حق فهم نشود، بسیاری از رفتارها و تصمیمات امامان جبهه حق فهم نمی‌شود.
مثال بارزش سپاه امام حسن مجتبی(ع) است که صلح ایشان با معاویه را سازش‌پذیری امام ( نعوذ‌بالله) و ذلت مومنین تلقی می‌کند و امام را با طعنه «السلام‌علیک یا مذل المومنین‌» خطاب می‌کند.
در نکته شماره یک در واقع، با یک نیت درونی خود را بزرگ می‌کنیم و به جبهه تاریخی حق متصل و در این نکته با فهم طرح راهبردی امام جامعه، عمل کوچک خود را توسعه می‌دهیم.
وقتی شما فهمیدی که هدف امام حسن(ع) از صلح شکوهمند خود، همان نرمش قهرمانانه به تعبیر رهبر انقلاب است، حالا دیگر عمل شما در این جهت، ولو کوچک باشد، ضریب پیدا می‌کند. در سپاه حق کنار امام که بودی، دیگر خیلی فرقی ندارد در میمنه باشی یا میسره.
ظهر عاشورا اگر بودیم، وظیفه‌مان ایثار و جانبازی در راه امام حسین(ع) بود، اما از عصر عاشورا، ماموریت کلی جبهه حق مشخصا کاروان امام حسین(ع)، روایت کربلا و مرثیه عاشوراست تا هدف سیدالشهدا بدین طریق، تکمیل شود.
امروز،خدمت مهم به دستگاه پربرکت سیدالشهدا(ع)، فهم جهت‌گیری کلی انقلاب اسلامی و حرکت در آن جهت است، جهت‌گیری‌ای که امروز خلاصه شده است در به صحنه آمدن ایمان‌های مردم در حوزه‌های مختلف.

ایران پرچمدار نهضت کربلا
 ایران که در دنیای تاریک جهان مدرن، پرچم سیدالشهدا(ع) را بلند کرده است، موی دماغ دشمنان امروزی نهضت کربلا شده و برای آن برنامه‌ها دارند.
در مقابل این صف‌بندی دشمن، همه آحاد مردم، وظیفه دارند مثل کربلا. طفل ۶ ماهه و نوجوان و جوان و پیرمرد و زن نمی‌شناسد حتی بریر زبیری مسلک و وهب مسیحی به میدان آمدند.
امروز هم لازم است همه بیایند.

اما چه باید کرد؟
تلاش همه‌جانبه دشمن امروز این است که مردم علوی و امام حسینی ما را ناامید کند، ناامید از حرکت و کار و تحصیل و... .
اگر ناامیدت کرد، همه سرمایه‌های تو را هم خواهد گرفت؛ اولین آن محبت به اهل بیت.
طبعا هر حرکت و رفتاری هم که بذر امید به حرکت در ایران را بریزد، پادزهر این راهبرد کثیف دشمن است.
ذهن و قلب‌تان را به روی نقاط امیدبخش اطراف خود باز کنید، آنها را ثبت و ضبط کنید و آن را به طریقی روایت کنید، به ذهن‌تان هم خطور نکند که این کار کوچک من چه اثری دارد.
از خود و خانواده و فامیل‌تان شروع کنید.
حتما انسان‌های ویژه و کارهای خاصی که از ایشان دیده‌اید را در فضای مجازی روایت کنید.
در محل کار خود، همین طور
اگر معلمید و دانش‌آموز خوبی دارید.
اگر مهندس هستید و طرح بزرگی اجرا کرده‌اید.
پرستار و پزشک هستید و بیمار ویژه‌ای داشته‌اید.
در شهر و محله و کشور هر نقطه امیدبخشی دیدید روایت کنید، شک نکنید، دشمن را به هراس خواهید انداخت و محرم متفاوتی خواهید داشت.
نقاط ضعف را هم در همین چارچوب امیدبخش روایت کنید.
ناامیدی خط قرمزتان باشد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید