• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198552
+
-

شکست سنگین پروژه‌های ضد‌محرمی

حضور پرشور ایرانیان در آیین‌های عاشورایی، تلاش دشمنان برای بی‌اعتنا نشان دادن مردم به عزاداری‌های محرم را با شکست مواجه کرد

گزارش
شکست سنگین پروژه‌های ضد‌محرمی

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

دهه‌ نخست محرم درحالی به پایان رسید که مردم در حسینیه‌ای به وسعت ایران، یکدل و همنوا به عزاداری برای سید و سالار شهیدان پرداختند و صحنه‌های پرشکوهی خلق کردند. این حضور شکوهمند، شکست دیگری برای دشمنان و معاندان رقم زد؛ شکستی که بار دیگر ثابت کرد برنامه‌ریزی‌های خصمانه برای به انحراف کشاندن ارزش‌های عاشورایی ایرانیان، هیچ دستاوردی برای طراحان به‌همراه نخواهد داشت.از چند روز مانده به آغاز ‌ماه محرم، فضاسازی‌های رسانه‌ای برای سوءاستفاده سیاسی از احساسات عاشورایی مردم ایران آغاز شد و براندازان تلاش کردند با راه‌اندازی انواع و اقسام کمپین‌ها، از حضور پرشور مردم در آیین‌های محرمی جلوگیری کنند تا بتوانند فاز تازه‌ای از هجمه‌ها علیه جمهوری‌اسلامی را کلید زده و پیوندهای نظام و مردم را سست شده جلوه دهند؛ از درخواست برای بی‌اعتنایی به آیین‌های محرمی گرفته تا به‌راه انداختن کمپین «سیاه نپوشیم» و «نذری محرم نخورید» تا شبهه‌افکنی در اعتقادات مردم درباره قیام عاشورا، از حربه‌هایی بود که طی روزهای گذشته به ‌کار گرفته شد تا اینگونه جلوه داده شود که عزاداری‌های محرم امسال سردتر از گذشته برگزار شده است.
باطل‌السحر پروژه‌های ضدمحرمی دشمنان و معاندان اما، حضور پرشورتر مردم در اقامه عزای سید و سالار شهیدان در دهه نخست محرم سال ‌جاری بود. در این میان تبلیغات و فضاسازی‌های گسترده طی هفته‌های اخیر نه‌تنها تأثیری در رویکردهای محرمی مردم ایران نداشت، بلکه به گواه بررسی‌های میدانی، ایرانیان پرشورتر از همیشه در میدان دفاع از ارزش‌های اسلامی حاضر شدند و ثابت کردند پیوندهای‌شان با آرمان‌های امام‌حسین‌(ع)، محکم‌تر از آن است که با چنین طرح‌ریزی‌هایی گسسته شود.

بی‌اعتنایی مردم به «سیاه‌ نپوشیم»
یکی از شیوه‌های مبارزه معاندان با ارزش‌های عاشورایی، جلوگیری از نمایش پرشکوه نمادهای محرمی در سطح جامعه بود. بر این اساس هم بود که در آستانه آغاز محرم، با تبلیغات پرحجم در شبکه‌های ‌اجتماعی، تلاش کردند فضای جامعه را بی‌توجه به محرم نشان دهند. یکی از ابزارهای تحقق چنین رویکردی، راه‌اندازی کمپین
«سیاه نپوشیم» بود که هدف کم‌رنگ کردن نمادهای عاشورایی در سطح جامعه را پیگیری می‌کرد. با توجه به چنین رویکردی هم بود که برخی چهره‌های معاند، ازجمله علی کریمی، در فضای ‌مجازی از مردم درخواست کردند که در روزهای محرم سیاه نپوشند. بررسی‌های میدانی از سطح جامعه، از کوچک‌ترین شهرها تا پایتخت ایران اسلامی، طی روزهای اخیر اما از شکست سنگین این کمپین حکایت داشت و نشان داد مردم ایران توجهی به اینگونه تبلیغات ضد‌دینی ندارند و همچنان در عزای سید و سالار شهیدان رخت عزا به تن می‌کنند.

مقابله بی‌نتیجه با نذرهای محرمی
به حاشیه کشاندن اعتقادات مردم درباره نذرهای محرمی و ایجاد تشکیک در آن، یکی از مهم‌ترین رویکردهای معاندان در تبلیغات ضدمحرمی‌شان بود. این جریان در روزهای اخیر تلاش بسیاری را صرف کرد تا مردم را از نذری دادن و نذری گرفتن، به ‌عنوان یکی از اصیل‌ترین نمادهای عاشورایی در کشور، باز دارد. اخبار رسیده از شهرهای مختلف کشور اما نشان داد این فضاسازی‌ها نیز با شکست سنگینی مواجه شده ‌است و سفره احسان مردم عاشورایی ایران مانند سال‌های گذشته پهن بوده‌ است. این درحالی بود که برخی چهره‌های برانداز تلاش کردند با القای نکات انحرافی و به‌راه انداختن انواع کمپین‌ها برای تغییر نوع نذری‌ها، فضای محرمی کشور را سردتر از گذشته جلوه دهند؛ رویکردی که با بی‌اعتنایی جامعه مواجه شد و نه‌تنها سفره نذری‌ها گسترده‌تر از گذشته بود، بلکه شیوه‌های دیگر نذری، ازجمله خون دادن نیز با استقبال گرمی از سوی مردم مواجه شد.

حسینیه‌ها، شلوغ‌تر از همیشه
از چند روز مانده به آغاز دهه ‌نخست محرم، تبلیغات و فضاسازی‌های رسانه‌ها و جریان‌های معاند بر این محور استوار شد که حضور مردم در حسینیه‌ها و تکایا را کم‌رنگ‌تر از سال‌های گذشته جلوه دهد و اینگونه القا کند که اعتقادات عاشورایی جامعه سردتر از گذشته شده‌ است. برهمین اساس هم بود که برخی رسانه‌ها و چهره‌های وابسته به جریان برانداز، با در دستورکار قرار دادن انواع و اقسام تبلیغات و دروغ‌پردازی‌ها، تلاش کردند مراسم عزاداری برای امام‌حسین(ع) را حکومتی جلوه دهند و از حضور پرشور مردم جلوگیری کنند. بررسی‌های انجام شده در دهه ‌نخست محرم اما از شکستی سنگین برای معاندان حکایت داشت. حضور مردم ایران در شهرهای مختلف در حسینیه‌ها و تکایا نه‌تنها کم رنگ نشد، بلکه جلوه‌های باشکوهی از ارادت ایرانیان به اهل‌بیت(ع) را به تصویر کشید.



توهین به اعتقادات مردم
ناکامی جریان‌های معاند در پیشبرد اهداف‌شان در کمپین‌های ضدمحرمی، زمینه‌ساز تغییر فاز آنان و تمرکز بر توهین و تمسخر اعتقادات عاشورایی مردم شد. برهمین اساس هم بود که طی روزهای اخیر رسانه‌های ضدانقلاب تلاش کردند با غیریت‌سازی میان مردم ایران و آیین‌های عاشورایی، دوگانه «ایرانی» - «اسلامی» به‌وجود آورند تا از رهاورد آن، حضور پرشور مردم در آیین‌های عاشورایی را تحت‌تأثیر قرار دهند. این درحالی بود که حضور مومنانه مردم ایران در عزاداری‌های سرور و سالار شهیدان بار دیگر ثابت کرد دشمنان نمی‌توانند گرمای عشق و ارادت به خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت را در دل ایرانیان سرد کنند. حضور حماسی مردم در مراسم دهه نخست محرم، جلوه‌های بی‌بدیلی از پیوندهای جامعه با آیین‌های محرمی را به تصویر کشید.

تصویرسازی کاذب از عزاداری‌های محرمی
ارائه تصویر واژگونه از حضور پرشور مردم در مراسم عزاداری برای امام‌حسین(ع)، یکی دیگر از راهکارهای دشمنان و معاندان برای به حاشیه بردن شکوه آیین‌های عاشورایی در کشور بود. بر همین اساس هم بود که در روزهای اخیر شاهد بودیم جریان‌های ضدانقلاب تلاش کردند با انتشار تصاویر و فیلم‌های کاذب، شور حسینی حاکم بر جامعه را زیرسؤال ببرند. در چنین شرایطی انتشار فیلم‌ها و تصاویری از حضور عده معدودی از بانوانی با پوشش نامتعارف در مراسم عزاداری در دستور کار معاندان قرار گرفت؛ رویکردی که البته با شکست سنگینی مواجه شد و نتوانست حضور پرشور قشرهای مختلف مردم در آیین‌های محرمی را تحت ‌تأثیر قرار دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید