• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 23 تیر 1402
کد مطلب : 197248
+
-

ارمغان‌های سفر‌ به قاره فرصت‌ها

جزئیات سفر رئیس جمهور ایران‌ به 3کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه

گزارش
ارمغان‌های سفر‌ به قاره فرصت‌ها

علی الله سلیمی-روزنامه‌نگار

سفر رئیس‌جمهور کشورمان به 3کشور آفریقایی، نخستین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به قاره آفریقا پس از ۱۱سال است که در راستای سیاست خارجی جامع، متوازن و مبتنی بر همگرایی در عین چندجانبه‌گرایی اقتصادی دولت سیزدهم، با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدود ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد. سفری که به دعوت رسمی روسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بود. سیدابراهیم رئیسی بامداد چهارشنبه در صدر هیأتی عالی‌رتبه، با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد کنیا ترک کرد. در این سفر وزرای بهداشت، جهادکشاورزی، امورخارجه و معاونت علمی و فناوری و جمعی از معاونان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند اما این سفر چندروزه به قاره آفریقا دستاوردهای متنوعی برای مردم ایران‌زمین دارد.

مقصد اول: کنیا
امضای 5سند همکاری

اولین مقصد رئیس‌جمهور کشورمان، کنیا بود که در جریان آن، 5سند همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی‌حرفه‌ای از سوی وزرای خارجه، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال، گردشگری، حیات‌وحش و میراث، معدن، اقتصادآبی و اموردریایی و آموزش کنیا و وزرای امورخارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در حضور سیدابراهیم رئیسی و ویلیام روتو رئیس‌جمهور کنیا به امضا رسید.

در کنیا چه گذشت؟
رئیس‌جمهور با حضور در مقبره جوموکنیاتا رهبر ملی استقلال کنیا، به مقام این سیاستمدار فقید کنیایی ادای احترام کرد.
پهپادهای تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با حضور رئیسی در مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی باهدف بازاریابی برای محصولات دانش‌بنیان ایرانی رونمایی شد.
بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در نایروبی و نشست با تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا ازجمله برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به کنیا بود.

مقصد دوم: اوگاندا
امضای 4سند همکاری

سیدابراهیم رئیسی در سفر به اوگاندا با یووری موسونی، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و هیأت‌های عالی‌رتبه 2 کشور 4سند مهم همکاری را امضا
کردند. معافیت صدور ویزا، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک، 4سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا بود که در حضور رؤسای جمهوری 2کشور امضا شد.

در اوگاندا چه گذشت؟
افتتاح دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا
بازدید از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در این کشور
نشست با فعالان اقتصادی ایران و اوگاندا
شرکت در نشست گفت‌وگوی ادیان در مسجد ملی کامپالا، بخش‌های دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به اوگاندا بود.

مقصد پایانی: زیمبابوه
امضای 12 سند همکاری
مقامات عالی‌رتبه ایران و زیمبابوه در حضور روسای جمهور 2کشور اسناد همکاری را به امضا رساندند. در این مراسم، اسناد همکاری در حوزه‌های کار و اشتغال، کشاورزی، کاهش سوانح کار، آموزش و علم و فناوری به امضای روسای جمهوری و مقامات عالی‌رتبه 2کشور رسید. رئیس‌جمهور کشورمان ظهر پنجشنبه با دعوت رسمی همتای زیمبابوه‌ای خود وارد هراره پایتخت این کشور شد و مورد استقبال امرسون منانگاگوا رئیس‌جمهوری این کشور قرار گرفت. رئیسی پس از شرکت در نشست‌های مختلف و انجام چند بازدید، ساعاتی بعد زیمبابوه را به مقصد تهران ترک کرد.

در زیمبابوه چه گذشت؟
نشست مشترک فعالان اقتصادی
پیگیری برگزاری کمیسیون مشترک بین 2کشور
توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی و تجاری و علم و فناوری
صدور نیروها و خدمات فنی و مهندسی و معادن
اشتراک تجربیات
تبادل محصولات تولیدی
انتقال تجریبات ایران در حوزه بهداشت، تولید تجهیزات پزشکی و دارو
امکان افزایش میزان تجارت ایران و زیمبابوه 10برابر میزان فعلی

 سهم قاره آفریقا از ذخایر جهان
قاره آفریقا سهم قابل توجهی از ذخایر، منابع و ظرفیت‌های توسعه در جهان امروز را دارد. برای همین، این روزها بیشتر از گذشته به مقصدی برای سفرهای دیپلماتیک قدرت‌های جهانی تبدیل شده است. سفر رئیس‌جمهور کشورمان به 3کشور آفریقایی هم در همین راستا انجام شد.


سهم ایران از اقتصاد قاره آفریقا
سهم اقتصاد قاره آفریقا در جهان قابل توجه است و در این میان، ایران می‌تواند سهم بیشتری از این ظرفیت اقتصادی داشته باشد. در سفر رئیس‌جمهور کشورمان روی  این موضوع تأکید ویژه شد.



مختصات  آفریقا
قاره آفریقا با ۵۴کشور از نظر تعداد کشورها، نخستین قاره جهان و از لحاظ وسعت و جمعیت دومین قاره کره خاکی است. برخلاف اغلب کشورهای توسعه‌یافته که با چالش نرخ پایین رشد جمعیت مواجه هستند، نرخ رشد جمعیت در این قاره بالاتر از میانگین جهانی است. نرخ بالای رشد جمعیت در کنار ظرفیت‌های عظیم و متنوع اقتصادی و تجاری و معادن گسترده باعث شده است که علاوه بر کشورهای غربی که سابقه حضور استعماری در این قاره دارند، کشورهای چین، هند و ترکیه نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در 2دهه گذشته به‌منظور افزایش مشارکت خود در توسعه اقتصادی این قاره انجام دهند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید