• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194676
+
-

کوبا آخرین مقصد سفر اخیر رئیس‌جمهور بود

ارمغان‌های سفر به آمریکای لاتین

نگاهی به دستاوردهای سفر ۵ روزه

گزارش
ارمغان‌های سفر به آمریکای لاتین

علی الله سلیمی-روزنامه‌نگار

رئیس‌جمهور کشورمان در آخرین مقصد از سفر به کشورهای حوزه آمریکای لاتین، به‌منظور رایزنی برای توسعه و تعمیق مناسبات، صبح پنجشنبه به وقت تهران با استقبال وزیر خارجه کوبا وارد هاوانا شد. سیدابراهیم رئیسی در چهارمین روز از سفرش به کشورهای آمریکای لاتین، به دعوت رسمی آقای «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا به این کشور آمریکای لاتین سفر کرد و صبح پنجشنبه به وقت تهران وارد سرزمین فیدل کاسترو شد و در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی هاوانا مورد استقبال مقامات رسمی این کشور قرار گرفت.

سفر 5روزه به 3کشور آمریکای لاتین
رئیس‌جمهور اسلامی‌ ایران بامداد دوشنبه ۲۲خردادماه و در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد که کاراکاس نخستین مقصد سفر 5روزه  رئیسی بود.

بدرقه رئیس‌جمهور
سید ابراهیم رئیسی با بدرقه حجت‌الاسلام محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیأت دولت صبح دوشنبه تهران را به مقصد آمریکای لاتین ترک کرد.

همراهان رئیس‌جمهور
حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، جواد اوجی وزیر نفت، محمدرضا قرایی‌آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ازجمله همراهان سیدابراهیم رئیسی در این سفر هستند.



ونزوئلا
 بامداد دوشنبه 22خرداد آغاز سفر 2روزه رئیس‌جمهور به ونزئلا بود.  سیدابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی «نیکولاس مادورو» به «ونزوئلا» سفر کرد ظهر روز دوشنبه به وقت محلی وارد فرودگاه بین‌المللی کاراکاس شد و مورد استقبال وزیر امورخارجه این کشور قرار گرفت.
دیدارها
دیدار با نیکلاس مادورو همتای ونزوئلایی خود، هیأت‌های عالی‌رتبه، رئیس مجلس و جمعی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس ملی این کشور، سخنرانی در جمع جوانان و نخبگان ونزوئلایی

بازدید
رئیس‌جمهور کشورمان از نمایشگاه علم و فناوری دستاوردهای ایرانی بازدید کرد در مراسم آغاز به‌کار خط تولید 2شرکت خودروساز بزرگ ایران در ونزوئلا حضور یافت.
سیدابراهیم رئیسی در نخستین برنامه از سفر رسمی خود به ونزوئلا، با حضور در مزار سیمون بولیوار در شهر کاراکاس ضمن اهدای تاج گل، به مقام رهبر انقلاب‌های آزادیبخش آمریکای لاتین و سیاستمدار فقید ونزوئلا ادای احترام کرد.

دستاورد
آغاز صادرات دستگاه‌های همودیالیز ساخت دانش‌بنیان‌های ایرانی
امضای سند همکاری برای ایجاد خانه نوآوری کاراکاس
حمایت از صادرات محصولات حوزه سلامت
تعریف خط اعتباری برای صادرات محصولات دانش‌بنیان
احداث پارک فناوری تهران در کاراکاس
اختصاص مکانی (به‌مدت ۲۰سال) برای حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی
انعقاد قرارداد یک میلیون دلاری برای مونتاژ تجهیزات پزشکی ایرانی
روز اول سفر 19سند و در پایان سفر 26سند همکاری امضا شد.
قریب به 93 میلیون دلار در سفر رئیس جمهور به ونزوئلا قرار داد با شرکت‌های دانش بنیان
 ارزش صادرات ایران به ونزوئلا در 8سال دولت روحانی، 263میلیون دلار بود.
در عمر 2ساله دولت سیزدهم این عدد، به 141میلیون دلار رسیده است.
اعطای نشان افتخار ملی ونزوئلا توسط «نیکولاس مادورو» به رئیس‌جمهور کشورمان



نیکاراگوئه
رئیس‌جمهور صبح روز چهارشنبه 24خرداد وارد ماناگوا، پایتخت نیکاراگوئه شد.

دیدارها
رئیس‌جمهور کشورمان در سومین روز از سفر خود به کشورهای آمریکای لاتین با دانیل اورتگا همتای نیکاراگوئه‌ای و همچنین با رئیس و نمایندگان مجلس ملی و دانشجویان دانشگاه ماناگوا دیدار کرد.
سخنرانی
سیدابراهیم رئیسی در جمع نمایندگان مجلس ملی نیکاراگوئه، گفت: مجالس در کشورهای مستقل جلوه تحقق مردم‌سالاری و اراده ملت‌ها محسوب می‌شوند. وی همچنین، ارتباط دائمی کشورهای مستقل با یکدیگر را عاملی برای مصونیت در مقابل نظام سلطه دانست و در بخشی از سخنانش گفت: نظام سلطه تلاش می‌کند با امپراتوری رسانه‌ای در ادراک ملت‌ها تغییر ایجاد کند.
رئیس‌جمهور با حضور در میدان انقلاب ماناگوآ، با اهدای تاج گل، به مقام رهبران فقید انقلاب نیکاراگوئه ادای احترام کرد.

دستاوردها
امضای ۳ سند همکاری بین تهران و ماناگوا
این تفاهمنامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و تجهیزات و ملزومات پزشکی بوده که به امضای وزرای خارجه و بهداشت و درمان ایران و همتایان نیکاراگوئه‌ای رسید.
در جریان سفر 2روزه  رئیس جمهور به نیکاراگوئه، وزرای امورخارجه، بهداشت و درمان، نفت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم دیدارهایی را به‌طور جداگانه با همتایان خود داشتند.




کوبا


رئیس‌جمهور کشورمان پس از پایان 2روز سفر رسمی به نیکاراگوئه، به‌منظور رایزنی برای توسعه و تعمیق مناسبات، صبح روز پنجشنبه به کوبا سفر کرد. سیدابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی آقای «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا به این کشور سفر کرده بود، ‌شامگاه چهارشنبه به وقت محلی با استقبال وزیر خارجه کوبا وارد فرودگاه «خوزه مارتی» هاوانا شد.
رئیس‌جمهور کوبا فروردین‌ماه امسال از سوی مجلس ملی این کشور برای دومین دوره 5ساله در سمت خود ابقا شد. او پیش‌تر در آوریل۲۰۱۸ به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب و جانشین رائول برادر فیدل کاسترو شد.
کوبا مقصد پانزدهم سفر رئیس‌جمهور و پایان‌بخش نخستین سفر دوره‌ای به منطقه آمریکای لاتین محسوب می‌شود.
حسین امیرعبداللهیان همزمان با سفر  رئیس‌جمهور به کوبا در حساب توییتری خود نوشت: «کوبا آخرین مقصد از سفر منطقه‌ای دکتررئیسی به آمریکای لاتین است. ایران و کوبا از پیشگامان توسعه همگرایی منطقه‌ای هستند که می‌توانند فرصت حضور یکدیگر در ائتلاف‌های شکل‌گرفته در 2سوی کره‌زمین را فراهم سازند. تمرکز همکاری در حوزه‌های بیوتکنولوژی، فنی، پزشکی و انرژی است.»
سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه به وقت تهران وارد کوبا سرزمین فیدل کاسترو و شد و در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی این کشور مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.
در این سیر تعاملات دیپلماسی خارجی و فعال  رئیس‌جمهور ایران در ۲۱‌ماه اخیر با حضور در ۱۴ کشور آسیایی و منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای شرکت در اجلاس‌های مختلف و دعوت‌های رسمی تا به امروز به امضای بیش از ۱۲۶ سند، یادداشت تفاهم در زمینه‌های اقتصادی - تجاری، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، نفتی و پتروشیمی منجر شده که در نوع خود کم‌سابقه بوده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید