• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196829
+
-

غول‌تپه؛ بلند‌ترین تپه باستانی گرمسار

تپه غول‌آباد در غرب روستای غیاث‌آباد یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر گرمسار است

غول‌تپه؛ بلند‌ترین تپه باستانی گرمسار

تصویر هوایی نقشه گرمسار از گوگل ارث شکل جالبی دارد؛ شمایلی از کوه اژدها در شمال گرمسار که مثل نگهبانی مراقب این شهر است و شراره‌های آتشش هوا را گرم می‌کند و دشت پهناور گرمسار که در دامن اژدها چون نقشی است که سرش اژدها و دمش سیمرغ است.
شاید به همین علت است که این شهر به طرز عجیبی خاص و پر از شگفتی است.
در انتهای جنوب غربی نقشه، تپه‌ای باستانی توجهمان را جلب کرد و به سمتش حرکت کردیم. اسمش تپه غول‌آباد است. تپه‌ها و محوطه‌های باستانی و تاریخی شهرستان گرمسار از لحاظ باستان‌شناسی و ارتباط آنها با دیگر محوطه‌های باستانی استان سمنان و همدوره بودن تعدادی از آنها با محوطه‌های پیش از تاریخ فلات مرکزی ایران شایان توجه هستند. در آثار و متون تاریخی گفته شده که تپه‌های باستانی گرمسار از دوران نوسنگی با سفال آغاز می‌شوند و می‌توان آنها را با فرهنگ‌هایی چون سیلک کاشان، چشمه‌علی شهرری و تپه زاغه دشت قزوین مقایسه کرد.
از مسیری خاکی و با نگاه به نقشه به سمت تپه رفتیم. از چندکیلومتری قلعه از دور دیده می‌شد.
دور تا دورش  خاکریزی بلند ریخته شده که به‌راحتی نمی‌شود مسیر رسیدن به آن را پیدا کرد. کمی دورش چرخیدیم و از قسمت جنوب غربی بالا رفتیم.
غول‌آباد یکی از بلندترین تپه‌های دشت گرمسار و ارتفاع آن از سطح اراضی اطراف، حدود 15متر است. از بالا دشت پهناور و زمین‌های کشاورزی دیده می‌شود و آن دوردست‌ها کوه اژدها هم خودنمایی می‌کند. شکل ظاهری این تپه به‌صورت دایره است و خاکریز اطراف آن برای محافظت از حمله راهزنان در اطراف آن تعبیه شده است.
از لابه‌لای خاک‌های تلنبار شده روی تپه، ستون‌های آجرنما و بلندی سر از خاک بیرون آورده‌اند که نشان‌دهنده وجود قلعه‌ای عظیم و اسرارآمیز زیر این تل خاک است. هنوز کاوش‌های باستان‌شناسی روی محوطه تپه‌های تاریخی انجام نشده و پیگیری ما برای رسیدن به اطلاعاتی دقیق از سوی کارشناسان بی‌پاسخ ماند. آنقدر حفاری‌های عمیق توسط سوداگران گنج روی این تپه‌ها انجام شده که مشخص است هیچ حفاظتی از آنها نمی‌شود؛ آثاری که ثبت ملی شده و نیازمند نگهداری و مراقبت هستند.
افراد محلی نامش را غول‌تپه گذاشته‌اند و به‌خاطر ارتفاع زیادی که دارد می‌گویند توسط افرادی ساخته شده که دارای قدرت مافوق انسانی بوده‌اند، ولی اینطور به‌نظر می‌رسد که قلعه‌ای بزرگ مربوط به دوران ساسانی تا اسلامی زیر آن مدفون است.
در قسمت شمالی تپه حفره‌ای عمودی روی دیواره تپه وجود دارد که می‌تواند ورودی قلعه باشد و آثار و نشانه‌هایی از ستون‌های آجری داخل آن به وضوح دیده می‌شود.


عکس: گوگل ارث/ نمای هوایی از شهر  گرمسار و شمایل اژدها
 

این خبر را به اشتراک بگذارید