• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196811
+
-

کوچک‌تر شدن سفره‌ها در اروپا

افزایش فزاینده قیمت مواد غذایی باعث شده تا خانوارهای اروپایی به کاهش مصرف اقلام خوراکی روی بیاورند

«یک قرص نان» اغلب در دسترس‌ترین و معمولی‌ترین وعده غذایی است. با این حال اگر شما در انگلیس زندگی کنید برای تهیه همین غذای ساده باید 28درصد بیشتر از سال گذشته پول بپردازید. شرایط در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا هم بهتر از این نیست. در ایتالیا قیمت اسپاگتی و انواع دیگر ماکارونی‌ها نسبت به سال گذشته نزدیک به 17درصد افزایش داشته است. در آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا به شمار می‌رود تنها قیمت پنیر بیش از 40درصد در یک سال افزایش یافته است که این رقم برای سیب‌زمینی 14درصد است. نیویورک‌تایمز با اشاره به تورم پایدار مواد غذایی نوشته که این شرایط به‌ویژه خانوارهای کم‌درآمد را به‌ شدت تحت فشار گذاشته و سیاستمداران اتحادیه اروپا را به دردسر انداخته است. آمارها حاکی از آن است که یکی از دلایل کاهش چشمگیر نرخ مصرف مواد غذایی در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس همین تورم فزاینده پایدار است؛ امری که باعث شده دولت‌ها از جمله فرانسه، تحت عنوان «قانون 3ماهه تورم» فشار  بر تولیدکنندگان را برای کاهش قیمت‌ها بیشتر کنند. افزایش قیمت مواد غذایی در اتحادیه اروپا و انگلیس در شرایطی ادامه دارد که هزینه‌های عمده تولید محصولات غذایی از جمله سوخت، گندم و سایر کالاهای مربوط به صنعت کشاورزی در اغلب بازارهای بین‌المللی کاهش یافته و کارشناسان را در برابر این پرسش قرار داده که چرا قیمت مواد غذایی در اروپا تا این اندازه بالاست؟

  رمزگشایی از افزایش قیمت مواد غذایی در اروپا   
روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته آنچه قیمت یک قرص نان را مثلا در انگلیس بالا برده نه فقط بهای گندم که قیمت تمام‌شده تهیه نان از جمله ‌بسته‌بندی، حمل ‌و نقل، دستمزد نیروی کار، انبارداری و تبلیغات شرکت‌های تولیدکننده است؛ عواملی که به ‌شدت تحت ‌تأثیر تغییرات آب‌ و هوایی و البته جنگ اوکراین و روسیه قرار گرفته است؛ به‌ویژه در بخش زنجیره تامین؛ به‌عنوان مثال، بیش از یک سوم کل غذای انگلیس و خیلی بیشتر از این میزان، میوه‌ها و سبزیجات تازه این کشور از طریق واردات تامین می‌شود. یک عامل دیگر افزایش قیمت مواد غذایی، شرایط بازار کار در اروپاست. به‌گفته کارشناسان، رقابت شدید در بازار کار پس از همه‌گیری کرونا باعث شده تا اغلب شرکت‌ها از جمله شرکت‌های مواد غذایی برای جذب نیروی کار، حقوق‌ها را افزایش دهند که باعث شده قیمت تمام‌شده مواد غذایی به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند، اما این، همه داستان نیست. این ظن قوی در میان مصرف‌کنندگان، اتحادیه‌های کارگری و اقتصاددانان وجود دارد که شرکت‌های مواد غذایی با هدف محافظت از حاشیه سود خود عامدانه هزینه‌هایشان را افزایش داده‌اند که باعث شده تا تورم در این بخش بالا بماند.

   کاهش مصرف مواد غذایی در اروپا   
فارغ از دلایل تورم پایدار در اروپا، آنچه مشخص است این است که گرانی مواد غذایی باعث شده تا مصرف غذا در کشورهای اروپایی کاهش یابد. رویترز چندی پیش با اشاره به تورم فزاینده، نبود چشم‌انداز امیدبخش نسبت به کاهش قیمت‌ها و کاهش رشد اقتصادی آلمان به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد اروپا در سال‌جاری میلادی نوشته که روند مصرف مواد غذایی در این کشور کاهش یافته است. یورونیوز نیز با اشاره به بحران گرانی مواد غذایی در اروپا نوشته که جنگ اوکراین آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم غذایی اروپا را آشکار کرده است؛ درست مانند ماه‌های اولیه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ که پرده از ضعف‌های سیستم بهداشتی در اغلب کشورها برداشت. وب‌سایت خبری جاست‌فود نیز فوریه2023 با اشاره به کاهش مصرف مواد غذایی در فرانسه به ‌دلیل بحران گرانی اقلام خوراکی نوشته که داده‌ها نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی در سال2022 در مقایسه با سال2021 به‌میزان 4.6درصد کاهش یافته که شدیدترین کاهش از دهه1960 میلادی تاکنون بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید