• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196729
+
-

خوب شد ماسک به فوتبال نیامد

مالک توییتر و تسلا می‌توانست همه باشگاه‌های بزرگ را بخرد

این روزها با راه افتادن اپلیکیشن ثردز (یا تردز با تلفظ ایرانی‌ها) که کپی‌برداری از توییتر و متعلق به اینستاگرام و شرکت متاست، باز هم دعوای بین مالکان این دو شبکه اجتماعی بالا گرفته. چندی پیش ایلان ماسک (مالک توییتر) و مارک زاکربرگ (مالک متا) با هم حتی قرار مبارزه داخل قفس هم گذاشتند. حالا که تردز راه‌اندازی شده، ماسک می‌خواهد از رقیب خود بر سر کپی‌رایت شکایت کند. چیزی که این دعوا را به ورزش ربط می‌دهد، جدا از مبارزه ورزشی آنها که احتمالا هرگز برگزار نخواهد شد، این است که آقای ماسک می‌توانست با پولی که برای خرید توییتر هزینه کرده، همه باشگاه‌های بزرگ اروپایی را بخرد. این کارآفرین و میلیاردر اهل آفریقای جنوبی، برای خرید توییتر 41میلیارد یورو پرداخت. او اندکی پس از عقد قرارداد از تصمیم خود پشیمان شد اما از ترس پرداخت خسارت و شکایت طرف مقابل مجبور شد به این معامله تن بدهد.
با چیزی کمتر از همین پول می‌شد 15باشگاه بزرگ اروپایی را یک‌جا خرید. کاری به گرانفروشی منچستریونایتد نداریم که گلیزرهای آمریکایی می‌خواهند آن را به قطری‌ها یا مشتری انگلیسی‌شان 5‌میلیارد پوند بفروشند ولی نگاهی به قیمت واقعی باشگاه‌های بزرگ اروپایی بیندازید و قیمت همه آنها را با هم جمع کنید تا ببینید ایلان ماسک می‌توانست به جای خرید بیهوده توییتر همه این باشگاه‌ها را یک‌جا خریداری کند.

البته در این صورت یک مشکل وجود داشت؛ اینکه هیچ فرد حقیقی یا شخصیت حقوقی طبق قانون اجازه مالکیت 2‌باشگاه در یک لیگ را ندارد چون ممکن است درصورت نیاز، 2‌باشگاه زیرنظر یک‌مالک، با هم تبانی کنند. برای همین تیم‌های دوم باشگاه‌های اسپانیایی ازجمله کاستیا که تیم دوم رئال‌مادرید است و بارسلونای«ب» درصورت صعود به لالیگا دوباره به دسته پایین‌تر سقوط داده می‌شوند.
نگرانی دیگر این است که آقای ماسک عادت به انجام کارهای هیجانی دارد تا همیشه در رسانه‌ها باشد. برعکس زاکربرگ که معمولا هیچ خبری از او در رسانه‌های زرد یا اقتصادی و خبری دیده نمی‌شود. بلایی که ماسک سر توییتر آورده، با توجه به ظهور «تردز» و رقبایی مثل Spill و Mastodon یا Bluesky که توسط جک دورسی، رئیس قبلی توییتر راه‌اندازی شده، می‌تواند این شبکه اجتماعی را به نابودی بکشاند. دسترسی کاربران اینستاگرام و یکی بودن حساب کاربری‌شان با تردز یکی از وسوسه‌هایی است که می‌تواند این کاربران را از توییتر که یک اپ جداگانه است به سمت تردز سوق دهد. ماسک از زمانی که توییتر را در اختیار گرفته، محدودیت‌های زیادی برای کاربران درنظر گرفته، ازجمله پولی کردن تیک آبی، محدود کردن دفعات دیدن پست‌ها برای هر اکانت به 600پست برای کاربران عادی و... که موجب فراری دادن بسیاری از افراد از این اپ شده است. فرض کنید ایلان ماسک مالکیت یک باشگاه بزرگ در هر لیگ را در اختیار می‌گرفت. در این صورت به‌طور مثال هواداران رئال‌مادرید برای تماشای مسابقات این تیم دچار محدودیت می‌شدند و تنها یک بازی در ‌ماه مجاز به تماشا بودند یا امضای بازیکنان روی پیراهن و کاغذ هواداران پولی می‌شد. نه؛ خوب شد ماسک سرمایه‌اش را به فوتبال نیاورد و همان توییتر را نابود کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید