• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 دی 1402
کد مطلب : 213622
+
-

زمستان شد و امید نیامد

به‌نظر می‌رسد امید، تک‌درنای سیبری، امسال به ایران نیاید. احتمالا هوا در عرض‌های شمالی گرم‌تر از هر سال است و امید هم به مانند برخی گونه‌های دیگر ترجیح داده است زحمت 5هزار کیلومتر پرواز را برای رسیدن به گرمای جنوب خزر به جان نخرد؛ مثل سال1387.
درنای سیبری 3 جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی دارد. جمعیت مرکزی به هند مهاجرت می‌کرد ولی منقرض شد. جمعیت غربی به ایران می‌آمد که الان فقط یک درنای نر با نام امید از آن باقی مانده اما جمعیت شرقی آن هنوز وجود دارد و گفته می‌شود که 3 هزار درنا از آن همچنان به چین مهاجرت می‌کند.
 از بین رفتن امید، به‌معنای انقراض جمعیت غربی درنای سیبری است. سال گذشته بعد از کلی دوندگی بالاخره یک درنای ‌ماده(رویا) به امید معرفی شد تا شاید با هم بتوانند مسیر غربی مهاجرت را طی کنند و عده‌ای دیگر را به ایران بیاورند. اما رویا با امید نپرید و در ابتدای راه فرود آمد. کارشناسان دلیل آن را آماده نبودن عضلات پروازی رویا به‌عنوان یک پرنده پرورش‌یافته در قفس عنوان کردند هر چند امید و رویا با رقص و آواز مسحورکننده‌شان خبر از پذیرفتن یکدیگر داده بودند.
بسیاری از پرنده‌شناسان معتقدند که احتمال اینکه رویا با امید بپرد، فقط 5درصد است چرا که برای مهاجرت 5هزار کیلومتری، این گونه نیاز به عضلات و استخوان‌بندی قفسه سینه بسیار قوی دارد و بدون تمرین‌ در کودکی، آن هم در زیستگاه بهاری، این کار عملا در حد معجزه است.
حالا قرار است برای تعیین تکلیف وضعیت رویا، جفت ماده امید، تک‌درنای سیبری، کمیته تخصصی تصمیم‌گیری کند. غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست می‌گوید: اینکه امید دیر به ایران بیاید سابقه دارد، به‌عنوان مثال سال۱۳۸۸ آذرماه به ایران آمد، یک سال هم که به‌نظرم سال ۸۷ یا ۸۶ بود، اصلا امید به ایران نیامد، حالا شاید اگر یک شوک سرمایی ایجاد شود امید بیاید.
وی درباره اینکه چرا به امید ردیاب نصب نکرده‌اید اظهار داشت: برای امید ردیاب نصب نکردیم چون از این گونه فقط یکی باقی مانده است. برای نصب ردیاب باید پرنده را زنده‌گیری می‌کردیم که این فرآیند تا حدودی خطرناک است بنابراین ریسک آن ‌را قبول نکردیم. ابدالی درباره وضعیت رویا(جفت ماده امید) گفت: شرایط رویا خوب است و در داخل قفس مخصوص خودش نگهداری می‌شود. اگر امید نیامد کمیته تخصصی باید درباره رویا تصمیم‌گیری کند که در کجا نگهداری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید