• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
چهار شنبه 7 تیر 1402
کد مطلب : 195796
+
-

تمهیدات برای مقابله با سیل عظیم حملات سایبری در کشور

تمهیدات برای مقابله با سیل عظیم حملات سایبری در کشور

ایران در سال‌های اخیر همواره یکی از مقصدهای اصلی حملات سایبری به‌منظور ایجاد اخلال در جامعه بوده است. در اغتشاشات گذشته، بسیاری از گروه‌های مشهور هکری جهان از جمله انانیموس، رسما به ایران اعلام جنگ کرده و حملات سنگین و پرشمار بسیاری را صورت دادند.
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور می‌گوید: «در جنگ ترکیبی، دشمن به‌دنبال قطع خدمات از طریق هدف قرار دادن زیرساخت با استفاده از جنگ سایبری است تا با استفاده از ایجاد فضای نارضایتی که پیامد ناشی از قطع خدمات است از این نارضایتی به‌منظور ایجاد آشوب و ناامنی سوءاستفاده کند.»
او افزود: «در همین مدت پس از ناآرامی‌های سال گذشته شاهد سنگین‌ترین جنگ سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی کشور بودیم. حملات DDos گسترده به زیرساخت‌ها و حمله به پیام‌رسان‌های داخلی که مرتب تکرار می‌شد، در راستای راهبرد دشمن است.»
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین گفت: «ما هم اگر بخواهیم در حوزه پدافند غیرعامل در حوزه تهدیدات سایبری، زیستی یا تهدیدات ماهواره‌ای و فضایی اقدام مؤثری انجام دهیم نیازمند همکاری جمعی و به‌کارگیری ظرفیت سایر کشورهای همسو هستیم.»
یکی از مهم‌ترین امور، مصون‌سازی کشور در مقابل حملات سایبری گوناگون است. در این راستا، داشتن زیرساخت‌ها در اولویت قرار دارد.
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات نیز می‌گوید: «تمهیداتی پیش‌بینی کرده‌ایم که حملات شناخته‌شده را در زیرساخت دفع کنیم. هم‌اکنون شاید روزانه ده‌ها حمله ریز و درشت و در برخی موارد گسترده رخ می‌دهد، ولی در نطفه خفه می‌شود. مثلا برای IP یک سازمان درخواست مجازی میلیونی ثبت می‌کنند و آن سامانه با مشکل روبه‌رو شده و از دسترس خارج می‌شود.»
مهم‌ترین حرکت در کشور برای ایجاد بستری امن و به‌دور از حملات سایبری، شبکه اطلاعات ملی کشور است؛ شبکه‌ای متشکل از زیر ساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملا داخلی، سیستمی حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای عموم مردم. اگرچه این شبکه نیز از حملات سایبری مصون نیست اما عملکرد هکرها در آن محدودتر خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به بومی‌بودن، دسترسی از اینترنت بین‌الملل به آن و حضور هکرهای خارجی تقریبا منتفی خواهد بود. هرچند باید پذیرفت، فناوری سیال است و به‌صورت مرتب به  به‌روزرسانی نیاز دارد. شاید همین موضوع یکی از مهم‌ترین نکات در پدافند سایبری به‌حساب بیاید. تحقق شبکه ملی اطلاعات از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم درحالی در صدر برنامه‌های وزارت ارتباطات قرار گرفت که این پروژه در ۱۰سال تنها ۳۰درصد پیشرفت داشت اما در مدت 2سال به پیشرفت ۶۰درصدی رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید