• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
چهار شنبه 30 خرداد 1403
کد مطلب : 227773
+
-

دردسرهای عظیم ثبت‌نام

مشکلات پیدا‌کردن یک مدرسه خوب و ثبت‌نام در آن، چند ماه قبل از شروع سال تحصیلی آغاز می‌شود

گزارش
دردسرهای عظیم ثبت‌نام

الناز عباسیان-روزنامه‌نگار

امتحانات دانش‌آموزان هنوز تمام نشده، والدین باید به فکر ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه جدید برای سال تحصیلی بعد باشند. حتی بعضی‌ها خیلی قبل‌تر یعنی در اسفند و فروردین که هنوز سال تحصیلی در جریان بود، دست به‌کار ‌شوند و سراغ پیدا‌کردن مدرسه جدید رفتند چون احتمال می‌دادند ظرفیت‌ها پر شود و فرزندشان جا بماند. ماراتن پیداکردن مدرسه خوب و تلاش برای متقاعد‌کردن مدیر مدرسه برای ثبت‌نام دانش‌آموز، از خود درس خواندن و امتحانات دانش‌آموز برای والدین سخت‌تر شده است؛ مخصوصا امسال که باید آدرس محل سکونت در سامانه املاک  ثبت شود.

مدارس دولتی
ثبت‌نام دانش‌آموزان در این مدارس با توجه به دستورالعمل نام‌نویسی مدرسه که توسط آموزش و پرورش صادر شده، انجام می‌شود. ‌امسال ثبت‌نام در مدارس دولتی مشروط به تأیید اطلاعات محل سکونت توسط والدین در سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی  است.   برای این کار، والدین باید ابتدا وارد my. medu.ir شده و با کلیک روی دکمه «ورود والدین/عموم/فرهنگیان» وارد پنجره واحد خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش شوند. پس از ورود، سامانه پیغامی را برای تأیید کدپستی و آدرس محل سکونت به والدین نمایش می‌دهد. درصورت درست‌نبودن آدرس، والدین باید نسبت به ثبت کدپستی محل سکونت خود در سامانه ملی املاک و اسکان به آدرس
 amlak. mrud.ir اقدام کنند. آدرس پستی ثبت‌شده در سامانه ملی املاک و اسکان، پایه ارائه همه خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش است.

مدارس تیزهوشان
رقابت برای ورود به این مدارس نسبتا سخت‌تر است. دانش‌آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم را دارند، باید میانگین معدل پایه پنجم و ششم آنها خیلی خوب باشد. برای ثبت‌نام در پایه دهم، دانش‌آموز باید معدل سالانه حداقل ۱۹ را در پایه‌های هشتم و نهم کسب کرده باشد و در آزمون ویژه این مدارس که از 31 خرداد  برگزار می‌شود نیز شرکت کنند.

مدارس نمونه‌دولتی
دانش‌آموزانی که پایه ششم ابتدایی را پشت‌سر گذاشته‌اند، برای ورود به مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه اول نیازی به شرکت در آزمون ندارند و باید با کسب امتیازهای مختلف شانس خود را برای تحصیل در این مدارس امتحان کنند. ازجمله امتیازهای لازم برای تحصیل در این مدارس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «تمام کارنامه‌های ۶ ساله و شایستگی عمومی باید خیلی خوب باشد. دانش‌آموز باید دارای لوح تقدیر، حکم قهرمانی یا مدرک حفظ قرآن کریم در مسابقات مختلف باشد. خانواده‌های ایثارگر و فرهنگی هم دارای امتیاز هستند.»  

مدارس غیردولتی
مبنای ثبت‌نام در این مدارس شهریه است، اما برخی از مدارس غیردولتی مطرح، آزمون ورودی هم دارند که باید دانش‌آموز به‌صورت اختصاصی در آن شرکت کند. شهریه مدارس غیردولتی هم برای هر یک از پایه‌ها و شهرها فرق دارد و امسال از 15 میلیون تا بیش از 120 میلیون عنوان شده است.

مدارس شاهد
مدارس شاهد از دسته مدارس دولتی است که برای ارائه خدمات آموزشی به فرزندان خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و مدافعان حرم تاسیس شده‌اند.افراد عادی اگر بخواهند در این مدارس ثبت‌نام کنند باید شرایط زیر را داشته باشند: «حافظ قرآن کریم، فرزند یا نوه خیر مدرسه‌ساز، کسب رتبه اول تا سوم مسابقات فرهنگی، ورزشی، علمی، هنری و…، فرزند کارمند رسمی آموزش و پرورش و بنیاد شهید، کسب رتبه اول تا سوم مسابقات حفظ مفاهیم، قرائت قرآن و نهج‌البلاغه، امتیاز علمی دانش‌آموزان با ارائه کارنامه تحصیلی.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید